Aysun KARLI

Aysun KARLI

aysunkarli@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Esnaf ve yeni alışveriş trendleri!
23 Şubat 2021 Salı, 08:02

Mart ayında kademeli normalleşip restoran, kafeler ve benzeri işletmelerin açılmasını bekliyoruz.
Son kabine sonrasında ipuçları verilmişti.
Cumhurbaşkanı Erdoğan normalleştirilme kriterlerini de açıklamıştı.
Ne var ki..
Sektör temsilcileri keyifsiz...
Ciddi anlamda karamsar..
Birtakım kaynaklar sağlansa da..
Süreç ciddi kayıpları da beraberinde getirecek..
İstihdam kaybı, kamusal ekonomik kayıplar..
Alınan kredilerin çoğunda ödeme zorluğu var.
Yenileri alma ve iadesi daha da muamma.
Bir işletmeci elde kalan gerçeğini basit bir örnekle paylaşmıştı.
50 liralık On-line sipariş alındı.
9 lirası kuryeye...
7 lirası komisyona...
7 lirası ambalaja gidiyor.
Kaldı geriye 27 lira...
Günde böyle kaç sipariş alacak, sistemini nasıl döndürecek...?
Yani battı balık yan gidiyor...
Mart beni o anlamda ürkütüyor...
Gelir yok ama gider çok.
Üstüne vergiler.
Esnafı gören yolunu değiştiriyor. Derdini duyan konuyu değiştiriyor.

PANDEMİYLE YENİ ALIŞVERİŞ TRENDLERİ...

Bu arada İpsos'un bir araştırması dikkatimi çekti.
Yukarıdaki satırlardan yola çıkarsak..
"cepte para mı kaldı, neyin alışverişi?"sorusu aklınıza gelecek.
Bir şekilde hayat devam ediyor...
Bu da beraberinde yeni davranış biçimlerini getirdi.
Hatta ortaya 5 özel Alışverişçi Trendi çıkmış durumda.
Stoklama: Büyük sepetlerin payı arttı, bir alışverişte sepet içindeki adet artıyor.
Kanal değişimi: Daha az noktaya gidiliyor, online alışveriş hayatımıza girdi. Yakın noktalar tercih ediliyor.
Konfor ürünleri hayatımızda: Evde yaşamı kolaylaştıracak ürünler, hazır yemekler ve pratik ürünler alınmaya başlandı.
Sağlıklı yaşam/ diyet: Pandemi ile başlayan bir trend evde olmak ve hareketsiz kalmak; tüketimin artmasından dolayı sağlıklı ürünler daha fazla tercih ediliyor.
Çocuk eğlendirme: Hayatın merkezine oturan çocukların eğitiminin evde devam etmesi, çocukları eğlendirmek, evde oyalamak ve onlara özel ürünleri yapmak öne çıktı.
Alışverişçinin gezmekten duyduğu endişe, tüm SES (Sosyo - Ekonomik Statü) gruplarının daha az noktaya gitmesi ve bu davranışın uzun sürmesi, bu durumun oturmuş bir değişim olduğuna işaret ediyor.
Aslında bu yeni trendler yeni alışkanlıklarla birlikte Mart'taki normalleşmeyi nasıl etkileyecek.
Merakla izleyip takip edeceğim...
Bunu da pandeminin seyri belirleyecek gibi..