Bursa Hakimiyet

Bursa’nın otoyol hayali ne durumda?

10 milyar dolar bütçeli ülkemizin en önemli yatırımlarından olan İstanbul-İzmir Otoyolu’nun Orhangazi-Altınova’dan oluşan birinci etabı ocak ayında açılıyor.
Tamamen Türk mühendislerinin emeğiyle yapılan otoyol Avrupa’nın birinci, dünyanın da en uzun ikinci otobanı unvanına sahip.
Orhangazi Ziraat Odası’nın girişimleriyle ilçedeki sivil toplum kuruluşları temsilcilerinin de katılımıyla düzenlenen Orhangazi-Altınova arasını kapsayan otoyolun birinci etap tanıtım gezisine biz de eşlik ettik.
35 kişilik gezi heyetiyle Karsak Kavşağı’ndan giriş yaptığımız otoyolda son rötuşlar diyebileceğimiz eksikliklerin tamamlanması çalışmaları sürüyordu.
Gezinin ilk durağı otoyolun tamamında 33 adet yer alacak “OKSİJEN SHOPINN” adı verilen Otoyol Hizmet Tesisleri’nden biri olan Orhangazi bölümü oldu.
Yaya üstgeçidiyle iki yolun birleştirildiği burada ünlü markaların mağazaları başta olmak üzere yöresel ürünlerin satışı yapılabilecek köylü pazarı, otel, Türk hamamı, güvenlik ve 112 Acil Servis noktaları gibi sadece otoyol yolcularının değil     bölge halkının da yararlanabileceği şekilde karşılıklı iki tesis     yer alıyor.
Bu tesisin en önemli özelliği her noktasından İznik Gölü’nün izlenebilir olmas.
Buradan ayrılıp ikinci durağımız olan 3 bin 600 metre uzunluğuyla Türkiye’nin en uzun otoyol tüneli unvanına sahip Samanlı Tüneli’ne ulaşıyoruz.
Gerçekten de tüneli görünce insan gururlanıyor…
Tamamı Türk mühendislerinin başarısı olan tünelin bir tarafı Yalova’da, diğer tarafı Bursa’da.
Tünelin kazısı 2.5 yıl sürmüş.
İçinde acil durumlarda 200 çıkış noktası, her türlü elektrik kesintisine ve yangın senaryolarına karşı otomasyon sistemleri mevcut.
Daha sonra tünelin içinden geçip bu kez de Yalova sınırlarına girip Altınova’ya ulaşıyoruz.
Burada otoyolun Körfez Geçiş Köprüsü’nün Altınova tarafını oluşturan bölgeden tekne ile köprünün karşı yakası Gebze’ye geçiyoruz.
Bu yakadaki Otoyol Hizmet Tesisi’ni de gezdikten sonra otoyol projesine ilişkin verilen brifingde nisan ayında hizmete açılacak köprünün dünyanın 4. büyük köprüsü olması kadar yapım teknolojisi açısından dünyada tek olma özelliğini taşıdığını öğreniyoruz.
Gezimizi, geldiğimiz güzergahı kullanarak Orhangazi’de başladığımız noktaya dönerek tamamlıyoruz.

En önemli eksiklik

İstanbul-İzmir Otoyolu’nun Orhangazi-Gebze güzergahını kapsayan gezimizde dikkatimizi çeken şey şuydu:
Bu denli önemli bir yatırım yapılırken hızlı trenin projeye dahil edilmeyişiydi.
Türkiye’nin en önemli İstanbul, İzmit, Bursa, Balıkesir ve İzmir güzergahını kapsayan otoban için demiryolu olmayışı büyük bir eksiklik.
Bugün için otobanın yeni ve ilk olmasının oluşturduğu cazibesi bizim bu eksikliği görmemize engel olsa da gelecekte kendini hissettirecektir.

Orhangazi bu değişime hazır mı?

Yalova il sınırından başlayıp İzmir il sınırını kapsayan otoyol güzergahında en fazla tarım arazisinin kamulaştırıldığı ilçe Orhangazi’dir. Dolayısıyla Orhangazi bu yönde fazla bedel ödeyen olmakla birlikte nimetlerinden de en çok faydalanacak ilçe konumuna dönüşebilir. 
Ancak; Orhangazi’yi İstanbul’un yeni Anadolu yakası olmaya aday yapacak değişim için Orhangazililer şu sorunun karşılığını verebilmelidir.
Otoyol faaliyete geçtiğinde Orhangazi kamuoyu, bu değişime her yönüyle acaba hazır mı?

Otoyolda Bursa’nın adı yok!

Otoyola İstanbul-İzmir Otoyolu adı verilmiş.
Halbuki, otoyolun güzergah anlamında Orhangazi’nin Yalova sınırından başlayıp Karacabey’in İzmir sınırına değin güzergah anlamında en fazla kullanıldığı il Bursa’dır.
Sayın Valimiz Münir Karaloğlu, otoyolun İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu olarak telaffuz edilmesini ısrarla istese de resmi kayıtlarda kentimizin adı geçmiyor.
Bu önemli eksikliğin TBMM’de kentimizi temsil eden parlamenterlerimizin üzerinde önemle durması ve Vali Karaloğlu’nun da vurgu yaptığı gibi Bursa’nın adı gerekçeleri de dikkate alınarak projede geçirilmelidir.