Bursa Hakimiyet

İyi ki doğdun ÇEK

Dershaneler ile ilgili yaşanan sorunların ardından hükümet dershanelere kooperatifleşmeyi önermişti.
Halbuki eğitim kooperatifçiliği alanında hayata geçirilmiş ülkemizdeki en önemli model Çağdaş Eğitim Kooperatifi’ydi.
Bundan yaklaşık 20 yıl önce ülkemizde çığ gibi büyüyen eğitim sorunlarının çözümüne katkıda bulunabilmek için, Bursa’da 25 Temmuz 1995 tarihinde 23 “eğitim gönüllüsünün” bir araya gelmesiyle kuruldu.
Yarın bu değerli kurumumuz 19. yaşını dolduruyor ve 20. yaşına basıyor.
Türk toplumunun imece geleneğine, yardımlaşma ve dayanışmasına uygun, demokratik bir işleyişi olan, öz denetimin her an yapılabildiği, söz ve kararda herkesin eşit olduğu bir oluşum olmasından dolayı “kooperatif modeli” bu yapının oluşturulmasında seçildi.
Bu modelde vakıf mantığı ve kooperatifin demokratik yapısı adeta iç içe geçerek bütünleştirildi.
Atatürk ilke ve devrimlerini, laik ve bilimsel eğitimi, aydınlığı ortak payda olarak kabul eden herkese açık bir İMECE örgütlenmesi olan Çağdaş Eğitim Kooperatifi, Türkiye’de ilk ve örnek bir modeldir.
Üyesi olmaktan gurur duyduğum Çağdaş Eğitim Kooperatifi’ne başkanları Ali Arabacı nezninde tüm yönetim ve üyelere “iyi ki doğdu ÇEK” diyorum.

ÇEK’in varlıkları

Çağdaş Eğitim Kooperatifi, 1600’ü aşan üyesiyle doğduğu günden bugüne kadar çok önemli projelere imza attı.

Temelde “anaokulundan, üniversiteye” sloganı ile yola çıkan ÇEK, yurtları, anaokulu, ilköğretim okulu ardından şimdi de lise projesi ile uğraşmakta.
İlk olarak Görükle’deki 330 öğrenci kapasiteli karma üniversite öğrenci yurdu ile yola çıkan ÇEK, süreçte Beşevler’de 145 öğrenci kapasiteli ÇEK Anaokulu, ardından ÇEK 3 Mart Azizoğlu İlköğretim Okulu, 57 öğrenci kapasiteli Dörtçelik Kız Öğrenci Yurdu ve de son olarak yapımı devam eden Güler-Osman Köseoğlu Kız Öğrenci ve de Görükle’deki kültür merkezi ile eğitime katkıya devam etmektedir.
ÇEK ayrıca çelenk hizmeti de vermektedir.

Amacı

Çağdaş Eğitim Kooperatifi, aşağıdaki amaçlarla kuruldu:
“Anaokulundan üniversiteye kadar çağdaş, demokratik ve bilimsel eğitim-öğretim kurumları açmak ve işletmek.”
“Yönetiminde öğrencilerin söz ve karar sahibi olduğu, demokratik bir yaşama ortamının sağlandığı, barınılacak değil yaşanılacak özellikleri olan öğrenci yurtları açmak ve işletmek.”
“Atatürk ilke ve devrimlerine, öğretim Birliği Yasası’na, laik ve bilimsel eğitim ilkelerine aykırı eğitim uygulamalarına karşı mücadele etmek.”
“Toplumu, çağdaş eğitim konusunda eğitmek için çalışmalar yapmak.”
“Açtığı veya açacağı okullardan ve öğrenci yurtlarından olabildiğince çok sayıda yoksul ailelerin çocuklarını ücretsiz yararlandırmak.”
“Okullarını ve yurtlarını ticari kuruluşlar olarak değil örnek eğitim kuruluşları olarak işletmek.”

Yönetim Kurulu

Çağdaş Eğitim Kooperatifi’nin kurucu başkanlığını eğitimci Fevzi Topçuoğlu yaptı. Sonrasında Korhan Durusoy, Prof. Dr. Ayhan Kızıl, Nejat Vardar, Mümin Ceyhan ve Prof.Dr.Ulviye Özer yaptı.
Şu andaki ÇEK yönetim Kurulu Ali Arabacı başkanlığında şu isimlerden oluşuyor:
“Ali Kara, Aral Alkan, Belgin Çetiner Lümalı, Buğra Küçükkayalar, Canan Şener, Cumhur Özcan, Erdal Aktuğ, Ersin Kuşdil, Fehmi Enginalp, Fikri Yazkili, Prof. Dr. Füsun Kuter, Hatice Şahin, Hüseyin Bulun, Mehmet Ali Turanlı, Mehmet Şişmangil, Mustafa Akyüz, Doç.Dr.Rüçhan Özkılıç, Dr.Rüyam Küçüksüleymanoğlu, Şükrü Sekmen, Turgut Yalkı.”

Kurucuları

ÇEK’in 25 Temmuz 1995’te kuruculuğunu üstlenen isimler şunlardı:
“Rüştü Dilmen(Turizmci), Mesut Toraman(Mühendis), Mümin Ceyhan(Mühendis), Ali Şık(Eğitimci), Metin Eşmen(Mühendis), Nejat Vardar(Eczacı), Dr.Murat Kaçar(Hekim), Zerrin Soysal(Eczacı), Selim Öktem(Mühendis), Bora Özkula(Sanatçı), Atıf Sözügeçer, Korhan Durusoy(Mimar), Gülsevel Gönenç(Bankacı) , Prof.Dr.Ulviye Özer(Öğr.Üyesi), Halil Yazıcı(Eğitimci), Dr. Çetin Tor, Fevzi Topçuoğlu(Eğitimci), Üstün Tunalıgil(İşadamı), Buket Uygur(Eczacı), Hasan Kurar(Sanayici), Vehbi Varlık(Sanayici), Halil Ergün(Sanatçı), Memiş Yılmam(Tek.Öğr.)”