Bursa Hakimiyet

Otomotiv Test Merkezi ve Bursa

 Bu konudaki yetki 2012 yılında TSE’ye verilip, konu 2012-2014 planı içine aktarıldığında yine gündemleri işgal etmeye başladı...
TSE yaklaşık 120 milyon euroluk bir yatırım ile 500-1000 kişinin istihdam edileceği bir Otomotiv Test Merkezi ve Ar-Ge merkezi kurmak için çeşitli çalışmalar yapıyor. Bu konu ile ilgili olarak Avrupa’daki merkezler gezildi...
Konu yoğun biçimde Nisan ayında Bursa’da TSE tarafından yapılan Kalite Günleri kapsamında TSE Başkanı tarafından dile getirilmişti. Burada temel sorun olarak da test merkezinin nereye yapılacağı konuşulmuş, İzmit, Antalya, Bursa dile getirilmişti...
Bu süreçten sonra gerek siyasiler, gerekse bazı STK’lar bu test merkezinin Bursa’ya yapılması gerektiğinin söylemlerini yoğunlaştırmış, bu konuda AK Parti İl Başkanı Sedat Yalçın, Ankara’da İl Başkanları toplantısında konuyu başbakan ve bakanlar kuruluna aktarmıştı. Yer olarak da TİGEM arazisi içinde tarım arazisi niteliğini yitirmiş olan 3 bin dönümlük bir alanı göstermişti...

OTOMOTİVİN ZAMAN KAYBINA TAHAMMÜLÜ YOK
Konunun tarihsel sürecine kısa bir göz atalım...
Bu konu gündeme geldiği 90’lı yılların sonlarının ardından en yoğun biçimde 2007 ve 2008’te gündeme geldi. Konuya OSD ve MESS el attı. Yapılan çalışma ve araştırmalar sonucunda bu test merkezi için en uygun yerin Antalya olacağı kararına varıldı. Çünkü, test merkezi için rüzgar, rakım ve 12 ay çalışma ortamının olmasının dışında uçak ve gemi ulaşımı noktasında da kolaylığı önem taşımaktaydı...
Bu çerçevede, 2008 yılında MESS bu konu için bir özel şirket kurdu. Bu şirket kuruluşunun ardından Antalya’daki yerel yönetim, iktidar ve muhalefet partilerinin yönetici ve milletvekilleri konuyu destekleyen bir protokole imza koydular. Ve sonuçta konu meclise taşındı...
Tam konu mecliste görüşülüp, geçeceği sırada bir anda geri çekildi. Nedenini bilmiyorum...

TÜRKİYE SEÇİMİNİ YAPMALI
Benim bu konudaki düşüncelerim şu şekilde...
Burada temel sorun ağaca değil, ormana bakma sorunu. Otomotiv konusunu yerel veya ulusal bazda değerlendirirseniz, duvara çarparsınız. Çünkü, otomotiv küresel bir konudur. Burada Türkiye bir seçim yapmalıdır. Bu seçim Türkiye bir otomotiv sanayi ülkesi mi olacak, yoksa Türkiye bir otomotiv üretim merkezi mi olacak? Eğer Türkiye küresel bir aktör olarak otomotiv sanayi ülkesi olmak istiyorsa, Otomotiv Test Merkezi bunun vazgeçilmezi...
Günlük siyasal çekişmeler içinde bu süreç uzadıkça, özellikle BRİC ülkeleri diye adlandırdığımız Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin’in ekmeğine kaymak sürmüş oluyoruz. Çünkü, sanayi ve üretim doğuya doğru kaymaya devam ediyor. Türkiye açısından zaman büyük önem taşımakta. Süreç uzadıkça, kaybeden ülkemiz olacak...
Bu konu bir an önce konunun tüm paydaşları “Devlet, bakanlık, TSE, OSD, TAYSAD, ana sanayi temsilcileri ve bazı önemli yan sanayiciler” bir araya gelip, bu konuda bir konsensus sağlanmalı ve süreç bir an önce aktivite edilmeli...
Yer kavgasına girdiğimizde, belki kazanan oluruz, ama genelde ülkemiz ve sektör kaybeder...