Hava Durumu

60 yıllık rüyadan 'Gemlikli' ile mobilite ekosistemine yolculuk

Yazının Giriş Tarihi: 18.07.2020 07:43
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.07.2020 07:43

Yerli ve milli otomobil Türkiye'nin 60 yıldır hayalini kurduğu bir proje.
'Devrim'le başlayan yolculuğumuz sekteye uğrasa da son 40 yıldan beri Türkiye, bu rüyayı gerçekleştirmek için hep fırsat kolladı.
Geçen zaman içinde marka adları yabancı olsa da otomotiv sektöründe dünyada ve Avrupa'da söz sahibi ülke haline geldik. İhracatımızın büyük bölümünü otomotiv sektörünün üretimi oluşturuyor.
Sektör de böylesine güçlü hale gelmişken yerli ve milli otomobil için ilk işaret fişeği Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 'Yerli otomobili üretecek babayiğitler arıyorum' çağrısı ile atıldı.
Ardından şirket kuruluşu ve nihayet geçen yıl 28 Aralık'ta ete kemiğe bürünmüş halini gördük. Tanıtım bize bunun aslında bir otomobilin çok ötesinde bir proje olduğunu gösterdi.
Otomotiv sektörü dönüşüm yaşıyor. Oyunun kurallarının değiştiği zamanda yola çıkan Türkiye, başka ülkelerin 150 yılda oluşturdukları birikimi değişimi bir anda yakalama imkanına sahip olacak.
Bu yatırımla Türkiye, mobilite ekosistemini kurarak, 'Dünya liginde ben de varım' diyecek. Elektrikli olmasının ötesinde akıllı sisteme sahip, çevreye duyarlı yerli ve milli otomobil üretilecek.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılacağı törenle temeli atılacak olan TOGG 'un kuracağı fabrika alanında temmuz ayı başından beri hummalı bir çalışma yürütülüyordu. Anadolu Ajansı'nın dün servis ettiği drone ile çekilmiş fotoğraflara baktığınızda T harfi şeklindeki fabrikanın ilk binasını da görmüş olduk.
Toplam 22 milyar TL'lik öngörülen yatırımla inşa edilecek yerli otomobil fabrikasında ilk araç 2022 yılında banttan inecek. Yıllık 175 bin adet üretim kapa-sitesine sahip tesislerde yüzde 100 elektrikli 5 farklı model üreticek. 4 bin kişiye istihdam imkanı sağlayacak fabrikada, ilk yıl üretiminde yüzde 51 olacak yerlilik oranı ikinci yıl yüzde 75'e çıkacak.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, fabrikanın Gemlik'te kurulacağını açıkladığında, 'Yerli, milli ve Gemlikli' başlığını atmış, sonrasında da hep Gemlikli diye adlandırmıştım. Koronavirüs tedbirleri kapsamında çok sınırlı sayıda davetlinin olacağı tören alanında maalesef Bursa'dan gazeteci bulunmayacak. Keşke bu tarihi ana tanıklık edebilseydik.


Lansmanla birlikte yerli otomobil, üretici firmanın ismi olan TOGG ile anılmaya başlandı. Marka adının daha sonra açıklanacağı söylenmişti. Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın bugünkü törende marka adını açıklaması bekleniyor.
Çok önemli bir not vereyim; Temel atma töreni için Bursa'ya gelecek olan Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın BTSO tarafından yaptırılan Gökmen Uzay Havacılık Eğitim Merkezi'nin (GUHEM) açılışını da yapması bekleniyordu. Ancak, alınan bir kararla GUHEM'in açılışı ağustos ayına ertelendi.

YERLİ, MİLLİ DOMİNO ETKİSİ YAPACAK

AK Parti Bursa Milletvekili Zafer Işık, Gemlikli olması dolayısıyla yatırımı en yakın takip eden isimlerden biri.
Fabrikanın temelinin atılmasıyla 'yapılacak mı yapılmayacak mı?' gibi kafalardaki soru işaretlerinin tamamen ortadan kalkacağını vurgulayan Işık'a göre, Cumhurbaşkanı Erdoğan törendeki konuşmasında da önemli mesajlar verecek.


Karayolları Bölge Müdürlüğü'nün yol ve kavşak yatırımlarını yaptığını, TOGG'un etkisiyle bölgedeki eksikliklerin giderildiğini kaydeden Işık, 'Fabrika bir domino etkisi olacak. Biz de fabrika- nın burada olması dolayısıyla Gemlik için istediğimiz yatırım ve hizmetleri hızlı bir şekilde programlara almaya başladık' dedi. Demiryolu hattının projesinin yatırım programına girdiğini ve 12 milyar liralık bütçe ayrıldığını da kaydeden Işık şöyle devam etti:
'İhalesi önümüzdeki günlerde yapılacak. Osmaneli-Bursa, Bursa-Bandırma ve Bursa-Gemlik projenin içinde yer alıyor. Önce Osmaneli, ardından Gemlik hattı yapılacak. Lojistik hat istasyonu TOGG fabrikasının yanına yapılacak. Kamulaştırmaları başlamıştı zaten'

SERTASLAN, İMAR SORUNLARINI ERDOĞAN'A ANLATACAK

Gemlik Belediye Başkanı Mehmet Uğur Sertaslan, fabrikanın ilçesinde kurulmasına destek vermiş, ancak göç baskısıyla ilgili endişelerini dile getirmişti.
Bugünkü törene katılacak olan Sertaslan, fırsat bulduğu taktirde yaşadığı imarla ilgili sıkıntıları Cumhurbaşkanı Erdoğan'a anlatmayı planlıyor.


Gemlik'in göç baskısından kurtulması için planlamalar yaptıklarını ancak bunun vatandaşlar tarafından açılan davalar ve mevcut bazı yasalar nedeniyle sıkıntı nedeniyle gerçekleşmediğini ifade eden Sertaslan, yaşadıkları sıkıntıları şöyle anlattı:
'Doğu planlama bölgesinde 18 uygulamasını bir tek parsel sahibi itiraz ettiği diye mahkeme iptal etti. Depolama alanlarındaki uygulama da Maliye'nin itirazı üzerine iptal edildi. En son Kumsaz da Gemlik'te ikamet bile etmeyen bir mal sahibinin mahkemeye itirazı üzerine iptal oldu. Halbuki bu alanların 1/5000'lik planları kabul edildi. Biz 1/1000'lik planları yaptığımızda itiraz ediliyor. Türkiye'nin gözbebeği fabrikanın etrafındaki depolama alanlarını hâlâ inşaata açamadım. Gemlik'te imara açılmış alanlarda 210 bin vatandaşın yaşama şansı var. Gemlik'in nüfusu zaten 113 bin. Bir an önce bu alanlarda inşaata başlamamız gerekiyor. Yoksa bu bölgelerde belediyeye başvurup ruhsat alamayanlar kaçak inşaat yapacak, sorun daha da artacak'
Gemlik'te teşvik belgesiyle yapılan yatırımlardan belediye olarak inşaat, işletme ruhsatı bedeli ve emlak vergisi alamadıklarına da dikkat çeken Sertaslan, bu tesislerde çalışanlara ve ailelerine hizmeti biz veriyoruz. Dolayısıyla bunlardan da katkı bekliyoruz' diye konuştu.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.