Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Alman devinin Manisa tercihi Bursa'yı nasıl etkileyecek?
11 Ekim 2019 Cuma, 09:09

Bursa çok bekledi ama ipi Manisa göğüsledi.
Alman otomotiv devi Volkswagen'in Türkiye'deki fabrikasını Manisa'da kurma tercihi sektörün kalbinin attığı Bursa'da nasıl karşılandı?
Sektörün kalbinin attığı diyorum. Çünkü rakamlar da bunu gösteriyor. 31,6 milyar dolarlık ihracatıyla son yılların parlayan yıldızı otomotiv sektörü 13 yıldır liderliğini sürdürüyor. Üretim ka-pasitesi 2 milyon adet ve bunun yüzde 75'i kullanılarak yılda bir buçuk milyon araç üretiliyor. Üretimin bir milyon 300 bin adedi ise ihraç ediliyor. Yan sanayi olarak adlandırılan tedarik endüstrisinin ihracatı ise 11 milyar dolar. Bu rakamların büyüklüğünü anlamak için bir örnek yeterli sanırım. Komşumuz Bulgaristan'ın toplam ihracatı 30 milyar dolar. Yani bizim otomotiv sektörü kadar.

Bunun Bursa yansımasına bakalım; ihracatın yüzde 40'ı, kapasitenin ve tedarik endüstrisinin yüzde 45'i Bursa'da. Kim ne derse desin otomotivin başkenti Bursa.
Bursa Organize Sanayi Bölgesi'nin ev sahipliğinde bu yıl 12-14 Kasım tarihlerinde ikinci kez düzenlenecek olan 'Automotive Meetings-Bursa' (Dünya Otomotiv Buluşmaları) için düzenlenen tanıtım toplantısına katılan Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Baran Çelik'e Alman devinin tercihini sorduk.
'Manisa'nın neden tercih edildiğini bilmiyorum' diyen Çelik'e göre, Alman devinin Türkiye tercihi sektör açısından oldukça önemli. Bursa veya Manisa, önemli olan ülkemize bu yatırımın gelmesi. Bu diğer sektörlerdeki yatırımcıların da iştahını kabartacak.
Kendisi de otomotiv tedarik sektörü üreticisi olan Çelik, Bursa'daki yatırımcılar olarak Manisa tercihine bakışlarını şu sözlerle açıkladı:
' Ford'un fabrikası Bursa'ya 130 kilometrelik bir mesafede ve Ford'un en büyük tedarik sanayi Bursa'da. Yeni tamamlanan otoyol ile Manisa da Bursa'ya aynı mesafede. Bursa yine Volkswagen'in tedarik sanayindeki en önemli tercihi olmaya devam edecek'
Nedenini ise
'Çünkü Manisa'da yeterli bir tedarik sanayi gücü yok. Ve hâlihazırda Bursa'da yatırımı yapılmış amortismanı ödenmiş yatırımlar varken çok daha rekabetçi fiyatları Bursa sanayi verecek'
Toplantının ve kasım ayındaki etkinliğin ev sahibi olan Bursa Organize Sanayi Bölgesi Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz, soruyu yanıtlayan Baran Çelik'e dönerek, 'Ford için Gölcük'te fabrika kurdunuz. Manisa'ya da kurarsınız' deyince Çelik, fabrika tercihinin Bursa olacağı mesajını verdi.

DÜNYA OTOMOTİV DEVLERİ BURSA'DA BULUŞUYOR

Gelelim toplantının ana konusuna. Türkiye'nin ilk OSB'si olan ve bugüne kadar pek çok ilke imza atan sadece Bursa'nın değil Türkiye'nin sanayi üssü Bursa OSB, iki yıl önce bir ilki gerçekleştirerek otomotiv ana ve yan sanayinde faaliyet gösteren 28 ülkeden 120'inin üzerinde yabancı, Türkiye'den de 100'e yakın firmayı Dünya Otomotiv Buluşmaları'nı gerçekleştirmişti.

Buluşma, Merinos Atatürk Kongre ve Kültür Merkezi'nde 12-14 Kasım tarihleri arasında gerçekleştirilecek. Dünyada daha önce Meksika, Kolombiya ve ABD'de düzenlenen bu etkinliğin Avrupa ayağının Bursa'da yapılması önem taşıyor. Şu ana kadar ara-larında Almanya, Kanada, Çin, İtalya gibi otomotiv sektörünün önde gelen ülkelerinin de bulunduğu 28 ülkeden 120 firma toplantıya katılacağını bildirdi. Türkiye'den de yine 100 firma etkinlikte yer alacak.
Ayrıca yerli ve milli otomobil için çalışmalarını sürdüren Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu da toplantıda bulunacak.
Bursa OSB Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz'a göre, dünyanın dört bir yanından katılım Türkiye ekonomisine güvenin bir göstergesi.

DÖNÜŞÜMÜ YAKALAMAK ZORUNDAYIZ

Otomotiv endüstrisi büyük bir dönüşümü yaşıyor. Ticari araç üretiminde Avrupa ikincisi, genel üretimde ise Avrupa beşincisi ve dünya 15'incisi olan Türkiye'nin sektördeki yerini koruyabilmesi için dönüşümü yakalaması gerekiyor.
Bu toplantılar da bu amaçla gerçekleştiriliyor. Görüşmelerin yanısıra düzenlenecek toplantılarda gelişmeler de anlatılacak.
OİB Başkanı Çelik'e göre, Türkiye doğru yatırımlarla dönüşümden pay alma hatta dönüşüme öncü rol oynama şansına sahip. Bu dönüşümden uzak kalınması mümkün değil. Geleneksel üretim yapan ülkeler dönüşüme ayak uyduramazlarsa yaşama şansları yok. Bugün itibarıyla otomotiv endüstrisinin önündeki en önemli konu dünya otomotiv sektöründe yaşanan bu dönüşüme nasıl ayak uydurulacağı ve bu konuda neler yapılacağı.