Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Bu işte bir yanlışlık var
01 Ağustos 2018 Çarşamba, 07:49

Türkiye, üretim ve ihracat çıtasını sürekli yüksek noktalara taşımak için çaba sarf ediyor. 2023 hedeflerine baktığınızda, 500 milyar dolarlık ihracat ve diğer gelişmelerle dünyanın ilk 10 ekonomisine girmek istiyoruz.
Peki, bunu hangi insan, daha doğrusu beyin gücüyle başaracağız?
Potansiyelimizin test ettiğimiz iki sınav sonucuna bakarsak bu hedeflere ulaşmamız imkânsız gibi görünüyor.
İşaret ettiğim iki sınavdan biri Liselere Giriş Sınavı yani LGS, diğeri ise Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS). İkisinde de sürekli sistem değişiyor.
Önceki gece 00.01'de açıklanan ve bu yıl ilk kez denenen sınavla başlayalım.
ÖSYM detaylı analizlerini önümüzdeki günlerde açıklayacak ama ilk veriler hiç umut verici değil.
YKS'nin Temel Yeterlilik Bölümüne giren ve sınavı başarılı sayılan 2 milyon 260 bin adayın testlerdeki ortalama doğru cevap sayıları umut verici olmanın ötesinde, ürküten sonuçlar.
"Türkçe 40 soruda 16,179 ortalama, sosyal bilimler 20 soruda 6,003 ortalama, temel matematik 40 soruda 5,642 ortalama, fen bilimleri 20 soruda 2,828 ortalama."
Alan Yeterlilik Testi'ndeki (AYT) sonuçlar ise daha kötü. AYT'ye girip sınavı geçerli kabul edilen 1 milyon 877 bin 568 adayın ortalama doğru cevapları çok daha düşük düzeyde kaldı.
Türk dili ve edebiyatında 24 soruda ortalama 4,7, matematik 40 soruda ortalama 3,923, fizik 14 soruda 0,467 ortalama, kimya 13 soruda 1,109 ortalama, biyoloji 13 soruda 1,669 ortalama.
Biraz rakamlara boğdum o yüzden açılımını yapayım: Sınava girenler maalesef okuduğunu anlamıyor, matematik, fizik, kimya, biyoloji problemlerini çözemiyor. Fizikteki durum tam içler açısı 0,4, ortalamaya göre yarım soru bile çözülmemiş.
Eskiden bilgi düzeyimizin iyi olduğu söylenir, problem çözemediğimiz anlatılırdı. Bu sonuçlara göre artık her ikisinde de sorun var. Bilgimiz ve algımız da yetmiyor.
Açık söyleyeyim bizim çocuklarımızın zekâ düzeyi kesinlikle düşük değil, sorun sistemde ve bu işte yani uzmanların sık sık dillendirdiği gibi ana-okulundan başlayarak üniversiteye kadar devam eden eğitim rotamızda bir yanlışlık var.

Başarı hikayesi nasıl yazılır?
Tablo bu olunca Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi'nin ilk Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk'un basın toplantısında, 'yapılacaklar konusunu düşündükçe uykularım kaçıyor' açıklaması daha anlamlı hale geliyor. Sorun müfredat mı öğretmen mi yoksa sisteminin tamamımı bunun acilen sorgulanıp masaya yatırılması gerekiyor.
Milli Eğitim Bakanı Selçuk'un ilk açıklamaları umut doluydu. Milli eğitimde şikayetlere neden olan öğretmenlerin performans değerlendirmesi ve Alo 147 Hattı'nın kapatılması konusundaki kararı camiadan olumlu tepki almıştı.
Eğitim-İş Bursa Şube Başkanı Özkan Rona'ya göre, tüm bu saydıklarımızın hepsinin çözümü yolunda ilk adım olarak çok acilen milli eğitim şûrasının toplanması gerekiyor. Toplanmadan önce de şûraya katılacaklarla ilgili yönetmelik de değişmeli. Sanayicisinden akademisyenine tüm kesimlerin katılacağı, belki de günlerce sürecek şûrada yol haritası belirlenmeli. En önemlisi de alınan kararlar değiştirilmeden uygulanmalı.

Bursa'da kaç öğrenci açıkta kaldı?
Bu arada, ortaöğretim kurumlarına yerleştirme sonuçları da açıklanırken, bu konudaki farklı açıklamalar kafaları karıştırdı. Bursa'daki bu yıl 8'inci sınıftan mezun olan öğrenci sayısının 40 bin 600 olduğunu belirten Özkan Rona, 3 bin 600 olarak açıklanan tercihlerine yerleşmeyen öğrenci sayısının gerçeği yansıtmadığını savundu. Kendi yaptıkları tespitlere göre, 5 bin mezunun merkezi sistem sınavı sonucuna veya adrese dayalı yerleştirme için başvuru yapmayarak açıkta kaldığını ifade ederek, Milli Eğitim Müdürlüğü'nün bu 5 bin öğrenciyi tespit ederek, eğitimlerine devam etmesini sağlamaları konusunda çağrıda bulundu.