Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Burkay'ın vizyonu Bursa'yı geleceğe taşıyor
26 Mayıs 2019 Pazar, 07:51

Koza Han'daki küçük bir odada bir grup Bursalı işadamının temelini attığı Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) bu yıl 130'uncu yaşını kutluyor.
1889 yılında 70 üye ile yola çıkıldığında Bursa'da o tarihte bir banka, 300 havlu tezgâhı, 8 beledi tezgahı, 50 kumaş tezgahı, 54 ipek tezgahı, 5 piş tezgahı, 50 un fabrikası, 7 müskirat fabrikası, 1 elmas işletmesi, 100 yağ işletmesi ile 1 demir fabrikası bulunuyordu.
Bugün 40 bin üyesi bulunan alanında Türkiye'nin en büyük örgütü BTSO'ya kayıtlı fabrika ve işletmeleri saymaya gazetemizin sayfaları yetmez.

Geçen yıllar içinde BTSO büyüyüp gelişirken, sadece sanayi ve ticaret de değil, Bursa'nın her alanına damgasını vurdu. Eğitimden, spora, kültür sanattan sosyal sorumluluk projelerine kadar her alanda odanın izlerini görmek mümkün.
Geçmişten beri önceliği Bursa'ya veren anlayış, İbrahim Burkay'ın yönetimiyle birlikte mottosunu 'Bursa büyürse Türkiye büyür'e çevirerek, kenti geleceğe taşıyacak vizyon projeleri hayata geçirmeye başladı.
Bu vizyoner bakış açısında Burkay'ın katkısı çok büyük. Kapalı Çarşı'da ticaretle başlayan ve sanayi yolculuğuyla devam eden Burkay'ın bireysel başarı öyküsü BTSO başkanlığı ile de sınırlı değil. Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DİEK), BEBKA, TEKNOSAB, ULUTEK ve Kamu Görevlileri Etik Kurulu üyeliği halen devam edenler. TOBB, TİM ve UTİB'de başkanlık ve yönetim kurulu üyelikleri görevinde de bulunan Burkay, son aylarda tüm enerjisini TEKNOSAB başta olmak üzere Marmara Havzası Mekansal Planlaması Projesi'ne harcıyor. Yönetiminde bulunduğu bu kurumları da Bursa'nın taleplerini her platformda dile getirmek için kullanıyor.
BTSO böylece tüm Türkiye tarafından takip edilen örnek bir kurum haline gelirken, diğer kentler de Bursa'yı örnek alarak hedefler belirliyor. Haftada en az bir oda ve borsa, Bursa projelerini yakından incelemek, bilgi ve deneyimlerden faydalanmak üzere BTSO'yu ziyaret ediyor. Hatta birçok odayla stratejik işbirliği anlaşmaları imzalanıyor. Projeler ilgili bakanlıklar tarafından diğer illere örnek gösteriliyor.

'DÜNYANI GÖRMEDEN OLMAZ'

Hafta içinde BTSO iftarında bir araya geldiğimiz Burkay'a hem bu kadar zamanı nasıl bulduğunu hem de vizyoner bakış açısını sorduk.
Burkay'ın yanıtından, zamanın planlama ile ilgili ama vizyoner bakışın öyle kolay gelişmediğini öğrendik. Burkay, dünyanın nereye gittiğini anlamak için her yıl mutlaka ABD, Çin, Almanya ve İtalya'yı ziyaret ediyor. Bunlardan bir bölümüne yılda birkaç kez gidiyor. Ticaret ve rekabet için dünyayı tanımak zorundasınız.
Bu ziyaretlerde yapılan görüşmelerin analizi de yeni bakış açıları getiriyor. ABD ve Çin rekabetinin nereye gittiğini, AB'nin lokomotifi Almanya'nın bu rekabetteki pozisyonu Türkiye'yi yakından ilgilendiren konular. İtalya ise dünya tekstili ve moda dünyası için takip edilmesi gereken ülke.

ÇİNLİLER BURSA'YA HAYRAN KALDI

Rotasını turizme çevirmek isteyen Bursa, kamu ve özel kurum ve kuruluşlarıyla son aylarda deyim yerindeyse tanıtım atağına kalktı. Büyükşehir Belediyesi'nin yurtdışı fuarlardaki tanıtımlarının yanı sıra TÜRSAB Güney Marmara BTK Başkanı olan Murat Saraçoğlu, da Türkiye'de görev yapan 10 ülkenin büyükelçisini mayıs ayı başında Bursa'da ağırladı.
Bu davete katılamayan Çin Halk Cumhuriye-ti'nden 28 kişilik heyet geçen hafta özel olarak Bursa'da misafir edildi. Büyükelçiliğin müsteşar ve ataşe düzeyindeki görevlilerinden oluşan heyet, Göztepe-Bursapor maçını izledikten sonra UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde yer alan Cumalıkızık, Hanlar Bölgesi, Muratiye Külliyesi'ni ziyaret etti. Bursa kebabının tadına bakan ve Ulu Camii'ye hayran kalan Çin heyeti Bursa'dan oldukça memnun ayrıldı. Gezi devam ederken Çin heyeti TÜRSAB'dan destinasyon programlarını istediler.
Geziyi değerlendiren Murat Saraçoğlu, davetin iki ülke arasındaki turizmi artırma ve özellikle Bursa'ya daha fazla Çinli turistin gelmesini sağlamak amacıyla yapıldığına işaret ederek, gezi sonunda bu konuda Çin heyetinden olumlu mesajlar aldıklarını vurguladı.
İhracatla ilgili yapılan bir benzetmeyi herkes bilir; 'Her Çinliye bir ürün satsak ihracatımız rekor kırar' Bu değerlendirmeyi turizmle ilgili yapmak da mümkün; Çin nüfusunun yüzde 5'i olan 69 milyon Türkiye'ye turist olarak gelse 2019 turizm hedefleri iki katına çıkar.