Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Bursa Airport kargo üssü oluyor
18 Aralık 2018 Salı, 08:29

Bir soruyla başlayayım; bugün iktidarıyla muhalefetiyle Bursa'nın tüm milletvekilleri bir araya gelse yeni bir havaalanı yatırımını kente getirebilirler mi?
Yanıtı da ben vereyim: Tasarruf bütçesi Meclis'te görüşülürken ve yatırımların büyük çoğunluğu durmuşken çok zor.
Oysa 18 yıl önce hem de 200 milyon dolara yakın bir harcamayla yapılan Yenişehir Havalimanı hazır durumda bekliyor. Üstelik sadece yolcu taşımacılığı için değil, depoları ve tesisleriyle kargo taşımacılığına da uygun projelendirilmiş.
Ama ne yazık ki açıldığı günden beri yapılan birçok girişime rağmen bir türlü rantabl kullanılamıyor.
Böylesine bir tesisin atıl durumda kalmamasını isteyen AK Parti Bursa Milletvekili Dr. Mustafa Esgin sosyal medyadan 'Ben varım' sloganıyla bir kampanya başlattı. Ardından Ankara'da Anadolujet ve DHMİ yetkilileriyle görüşmeler yapıldı ve somut sonuçlar ortaya çıktı.
İşin kargo taşımacılığı ayağını Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Başkanlığı yürütüyor. Yenişehir, daha doğrusu önümüzdeki günlerde DHMİ'ye yapılan teklif kabul görürse Bursa Airport adını alacak havalimanı, tarihindeki en önemli gelişmelerinden birini yaşayacak.
BTSO, havalimanının kargo taşımacılığı hizmetlerinde kullanılması amacıyla geçtiğimiz aylarda Lojistik AŞ'yi kurdu. Ardından bakanlıktan gümrük sahası ile ilgili bürokratik işlemler başlatıldı. Yapılan girişimler sonucu geçtiğimiz günlerde havalimanı için geçici gümrük sahası izni çıktı.
Elde edilen bu izinle Lojistik AŞ'nin anlaştığı bir havayolu şirketi, Avrupa ülkeleri için İstanbul bağlantılı, diğer ülkelere ise direkt kargo uçuşlarına başlayacak. Yeterli potansiyelin oluşmasıyla geçici izin sürekli hale gelecek ve Avrupa'ya da direkt kargo uçuşları gerçekleştirilecek.
Lojistik AŞ, başta BTSO üyeleri olmak üzere otomotiv, tekstil, yaş sebze ve meyve, dondurulmuş gıda ile ilgili ihraç ürünlerinin kargo taleplerini toplayarak, aracı firma sayesinde kargo sevkıyatlarını gerçekleştirecek. Aslında ocak ayında başlaması planlanan kargo seferleri, alınan izin ve gelen talepler doğrultusunda yılbaşı öncesi de başlayabilir.
İlk adım ve ilk girişim her zaman zordur. İlkini attığınız anda devamı gelir. Kim bilir belki bu girişimler sayesinde, Bursa birkaç yıl içinde İstanbul'un ardından en önemli havacılık kargo merkezi haline gelir.

Kent Meydanı- Terminal hattı sisteme HRS ile entegre olur

Projeye başlandığı günden beri konunun uzmanları tarafından dile getirilen Kent Meydanı - Terminal arasındaki tramvay hattının Hafif Raylı Sisteme (HRS) dönüştürülmesi ile ilgili son öneri, Bursa Büyükşehir Belediye eski başkanlarından Erdem Saker'den gelmişti.
Saker, baştan beri yanlış olarak nitelendirdiği projenin yeniden ihale edilirken HRS'ye dönüştürülmesi gerektiğini, ısrar edilirse tamamlandıktan kısa bir süre sonra kullanılmaz hale geleceğini vurgulamıştı.
Öneriyi uzmanlara sorduğumuzda tramvaydan HRS'ye dönüş için büyük yatırım gerekmediği anlatılmıştı. Bu konudaki bir yazım üzerine Elektrik Mühendisleri Odası Bursa Şubesi eski Başkanı Remzi Çınar'dan yanıt geldi.
Çınar, Bursa'da 16 yıldan beri çalışmakta olan HRS ile tramvayın işletme hızlarının aynı olmadığını vurguladı. HRS'de istasyon boyu 4, tramvayda ise 2 araç kapasiteli. Dolayısıyla yolcu taşıma kapasitesi düşük.
Mevcut projede hat üzerinde 11 istasyon var. HRS'ye göre planlansaydı 7 istasyon gerekiyordu. Remzi Çınar, terminal yönünden gelen T2 hattı araçlarının Heykel- Kent Meydanı hattına girmesinin ise duraklardaki bir araçlık düzenleme nedeniyle mümkün olmadığını vurguladı.
Bu açıdan bakıldığında T2'nin, ne T1'e ne de HRS'ye entegre olamayacağını savunan Çınar'a göre, ocak ayındaki yeni süreçte hattın HRS'ye dönüştürülmesi için teknik çalışma yapılmalı. Ve HRS sistemi tünel ile mevcut hatta bağlanmalı.