Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Bursa'nın 3 temel sorunu: Ulaşım, ulaşım ve ulaşım...
29 Ekim 2019 Salı, 09:16

Bursa'da kime sorarsanız sorun ilk sıraya hâlâ ulaşım sıkıntısını koyuyor. Büyükşehir Belediyesi'nin son iki yılda yaptığı anketler de bunu teyit ediyor. O yüzden belediyenin majör projeleri de ulaşımla ilgili.
Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, iki yıl önce göreve başladığında ilk önemli atamasını da ulaşım ile ilgili yapmış, BURULAŞ Genel Müdürlüğü'ne İstanbul'dan transfer edilen Kürşat Çapar'ı getirmişti.
İTÜ Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği bölümünden mezun olan ve alanında yüksek lisans da yapan Çapar, Akbil-İstanbul kart ekibinde yer almıştı. ASTV'de yayınlanan Yerel Yönetimler programının konuğu olan Çapar'ın akıllı ulaşımla ilgili değerlendirmelerini bir önceki yazımda sizlere aktarmıştım.

Bugün geçen iki yıllık sürede Bursa'da toplu ulaşım konusundaki değişimi yine Çapar'ın sözleriyle aktarmaya devam etmek istiyorum.
Bu süre içinde, zarar eden sukuşu ve helitaksi gibi vatandaşa da dokunmayan projeler iptal edilirken, engelli ve yaşlıların ücretsiz seyahatlerinde karşılaştıkları yanlış ve kötü muamele meclis onayıyla geliştirilen modelle çözüme kavuşturuldu. Toplam yolcuların yüzde 13'ünü oluşturan yaşlı ve engelliler için yolcu başı ücret ödenmesiyle sıkıntı ortadan kalktı. Ancak, bütçeye yılda yaklaşık 74 milyon liralık yük geldi.
Geçtiğimiz aylarda ulaşıma yapılan zam tepkilere neden olmuştu. Çapar'a, 'Bursa'daki ulaşım pahalı mı' sorusunu da yönelttik.
' Biz kâr amaçlı bir şirket değiliz ama zarar amaçlı da değiliz' sözleriyle konuşmasına başlayan Çapar'ın verdiği bilgiye göre, ilk yıl ulaşımda ciddi indirimler yapıldı. Yolcu başına taşıma ücreti iki yıl önce 1.69 liraydı. 2018 sonu itibarıyla 1,62'ye kadar indirildi. Geçen sürede elektriğe yüzde 105, yakıta yüzde 44, personel ücretlerine yüzde 40'ın üzerinde artış söz konusu olunca seçim sonrası yüzde 10-12'lik zam yapıldı. Bu artışla kişi başına taşıma ücreti 1,70 liraya çıktı. Yani iki yıldaki artış sadece bir kuruş olarak gerçekleşti.
Peki, bu nasıl karşılandı?
Önceki indirimler ve ekonomik nedenlerle Bursalılar, toplu taşım araçlarına yönelince yolcu sayısında yüzde 12'lik artış sağlandı. İhtiyaç duyulan yerlere sefer ve konforun artması bu artışta etkili oldu. Örneğin mikrobüs uygulamasıyla sefer sıklığı, Bursaray besleme hatlarındaki düzenlemeyle bu hatlarda yüzde 35'lik artış sağlandı.
Bu arada, Bursalıların konfor beklentilerinin karşılanması için otobüs filosu yenileniyor. Yaz aylarına kadar eski model olan 85 otobüs yenileriyle değiştirilerek, konfor beklentileri de karşılanacak.

TERMİNAL GÜNEŞ ENERJİSİYLE ISITILACAK

Bursa Şehirlerarası Otobüs Terminali de BURULAŞ'ın sorumluluk alanında. Günlük 45 bin kişi terminali kullanıyor. Yaklaşık 10-15 bin kişi de terminalle ilgisi olmadığı halde otobüs aktarması için buraya geliyor.
Çapar'ın verdiği bilgiye göre, terminalde ilçelerden gelenler için ayrı bir bekleme alanı oluşturuldu. Yeni ısıtma ve soğutma sisteminin kurulması için proje çalışması yapılıyor. Proje gerçekleşirse terminalin ısıtma ve soğutmasında güneş enerjisi kullanılacak. Terminaldeki tek sıkıntı ise T2 tramvay hattı inşaatının uzaması yüzünden yaya yollarındaki engeller.

GEMLİK'İN ULAŞIM SORUNU NASIL ÇÖZÜLECEK?

Gemlik, ulaşım konusunda en çok şikayetin olduğu ilçelerden biri. Hem Bursa, hem de şehir içi hatlarında vatandaşların yaşadığı sıkıntılar var. Örneğin ilçeler arasında bir tek ayakta seyahat edilen yer Gemlik. Şehir içinde ise yeni adliye, yeni hastane binaları konut alanlarından ve ilçe merkezinden oldukça uzakta. Aktarmalı seferler yüzünden Gemlikliler sıkıntı yaşıyor. Gemlik'te oturuyor olmam nedeniyle ayrı bir parantez açarak, Çapar'a Gemlik'i sordum. O da yanıtladı:
Ayakta yolcu taşınmasının teknik ve ekonomik sebepleri var. BURULAŞ Gemlik hattında çalışan araçlara yolcu başına değil, sefer başına ücret ödüyor. BURULAŞ bu hattı bir nevi sübvanse ediyor. Temel prensip, ayakta onuncu yolcudan itibaren otobüsün hareket etmesi yönünde. Ancak Merinos'tan kalkan araç, terminale gelinceye kadar yolcu aldığı için sıkışıklık artıyor. Ayrıca, Gemlik'te de otobüsler şehir içinden yolcu toplayarak gittiği için aynı sorun burada da var.
Çapar, geçtiğimiz günlerde Gemlik Belediye Başkanı Uğur Sertaslan ile ulaşım konusunda bir araya geldi. Otobüslerin kalkış noktasının Gemlik terminaline alınması konusu da ele alındı. Bunun kararını Gemlik Belediye Meclisi verecek. Sonraki hedef ise T2 hattının devreye girmesiyle Gemlik yolcularının terminalde indirilmesi.
Bana göre, Çapar'ın uygulamak istediği model, Gemlikliler tarafından pek sıcak karşılanmayacak. Çapar da aynı görüşte ama şunu da ekliyor:
'Son noktaya kadar tek araçla giden insanlar sorgulayacaktır ama ben toplamda şehrin kazanacağını düşünüyorum'