Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Dünyanın en büyüğü Bursa'ya iki saat
04 Mayıs 2018 Cuma, 07:22

Böylesine görkemli bir şantiye alanını en son Atatürk Barajı inşaatı sırasında görmüştüm.
İstanbul'da yapımı devam eden dünyanın en büyük havaalanı inşaatından söz ediyorum.
3 bin kamyon ve 35 bin işçi, bu görkemli eseri 29 Ekim'e yetiştirmek için gece gündüz çalışıyor.
Havaalanını yapan 5 şirket arasında bulunan Limak Holding'in Bursa'daki şirketi Limak Uludağ Elektrik'in gazeteciler için düzenlediği gezi sayesinde bu dev eserin şantiyesini ziyaret ettik. İstanbul merkezine 35 kilometre, Karadeniz kıyısına 14 kilometre uzaklıktaki yeni havaalanına Bursa'dan karayoluyla 2 saat 10 dakika süren yolculukla ulaştık.
Hatırlatmakta fayda var, gazetecileri taşıyan araç bir saat dolmadan Sabiha Gökçen'in önünden geçti. Yani yeni havaalanına ulaşmak için Sabiha Gökçen'den sonra bir saat daha yol katetmek gerekiyor.
Otoyoldan havaalanı inşaatına yaklaştığınızı binlerce kamyonun hafriyat malzemelerini taşıması ve hareket halinde olması nedeniyle oluşan toz bulutundan anlıyorsunuz.
Şanssızlığımız, havanın sisli olması nedeniyle seyir tepeye çıkmamıza rağmen 76,5 milyon metrekare alanda yükselen inşaatın tamamını göremedik.
Yakından gördüğümüz dev terminal binası ise İstanbul'un birçok tarihi eserinde yer alan özgün çizgileri taşıyordu.
Hayli konuksever olan Limak Holding yöneticilerinin brifing ve şantiye turunda, birinci pistin tamamlandığını ve geçtiğimiz günlerde ışıklandırma denemelerinin yapıldığını öğrendik. Bu piste 15 Mayıs'tan itibaren deneme uçuşları da yapılacak. İkinci pist de tamamlanmak üzere.
Birinci faz yani üç pist ve 90 milyon yolcu ka-pasiteli terminal 29 Ekim'de görkemli bir törenle açılacak. En son faz ise yani 6 pist ve ek terminal binası da 2028'de devreye girecek. Tüm fazlar tamamlandığında yıllık 200 milyon yolcu kapasiteye ulaşılacak 350'den fazla destinasyona uçuş gerçekleştirilecek.

Atatürk Havaalanı bir gecede taşınacak

Yeni havaalanının açılmasıyla kapanacak Atatürk Havalimanı, belki de dünyanın en büyük taşıma operasyonlarından birine sahne olacak. 30 Ekim gecesi başlayacak taşıma yaklaşık 12 saat sürecek ve 500'e yakın TIR yollar kapatılarak yeni tesise nakledilecek. Bu 12 saat boyunca Türk Havayolları da uçuşlarına ara verecek. 1 Kasım itibarıyla yeni havaalanı tam anlamıyla devreye girmiş olacak.
O gece Atatürk Havaalanı'ndan kalkan uçaklar bir daha oraya dönemeyecek.
Havacılıktaki kısaltması IST olacak dev eserin adı henüz belli değil.

Uçaktan indikten 13 dakika sonra taksiye

Dev havaalanı inşaatı devam ederken, buraya raylı sistem projesi de düşünülmüş ve yapılıyor. Ancak, raylı sistem havaalanı açıldıktan bir yıl sonra devreye girecek.
Havaalanı terminali de dünyanın birçok yerinde görülmeyen özelliklere sahip. Mesela yolcu bagajları yeraltı tünelleriyle uçaklara taşınacak. Böylece yolcunun uçaktan indikten sonraki bekleme süresi asgariye inecek. Singapur ve Danimarka havaalanlarında yolcu uçaktan indikten 11 dakika sonra taksiye binebiliyor. Böylesine dev bir havaalanı için ilk etapta bu sürenin 13 dakika olması planlanıyor ve Singapur ve Danimarkalı uzmanlardan da destek alınıyor.
Projesi ödül alan lale figüründen esinlenerek yapılan 90 metrelik hava kontrol kulesi ise hava alanına ayrı bir güzellik katacak.