Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Gemlik'teki dönüşümün şifreleri
28 Aralık 2017 Perşembe, 08:08

Kanun Hükmündeki Kararname'nin (KHK) yayınlanmasının ardından Bursa'da hatta Türkiye'de en çok konuşulan yer Gemlik olsa gerek. İlk gün tüm televizyon kanalları Gemlik'ten canlı yayın yaparken, büyük gazetelerin ekipleri ilçeye akın etti.
Konu gerçekten önemli. Kuzey Anadolu Fayı'nın (KAF) güney kolunun tam üzerinde yer alan Gemlik, deprem riskinin en yüksek olduğu yerleşim birimleri arasında yer alıyor. Üstelik 1999 yılından beri birkaç küçük örnek dışında kentsel dönüşümün girmediği ilçe, ciddi anlamda deprem korkusu yaşıyor.
O yüzden KHK ile yeni konut alanı yaratılması böylesine büyük bir etki oluşturdu.
Gemlik Belediye Başkanı Refik Yılmaz, 5 yıldan beri konunun takipçisi.
Yılmaz, önce yeni devlet hastanesinin yapıldığı Cihatlı köyü yakınlarında bin 400 konutluk proje başlattı. Ancak bu yeterli değildi. 1400 konuta 17 bin başvurunun yapılması, çıtanın daha da yükseltilmesi anlamına geliyordu.
Beklenen oldu ve 300 hektarlık yeni konut alanı yaratılmasının önü açıldı.

Bu gelişmenin ardından başlayan 'Gemlik taşınacak' yorumları ilçede yaşayanların kafalarında soru işaretleri yarattı.
AS TV'de yayınlanan ve Okan Tuna'nın hazırlayıp sunduğu Platform programına konuk olan Belediye Başkanı Refik Yılmaz, önce yapacaklarını anlattı. Ardından izleyicilerden (doğal olarak) Gemlik'ten gelen soruları yanıtladı.
En çok yöneltilen soru taşınmanın nasıl gerçekleşeceği konusu oldu.
Proje aslında taşınma değil, ilçenin yeniden kurulması. İlçe merkezindeki depreme dayanıksız yapılar tespit edilerek yıkılacak, isteyenler yeni alanda inşa edilecek 10 bine yakın depreme dayanıklı konuta taşınacak.
Çünkü yerinde dönüşüm çok zor. 7 katlı binayı yıktığınızda yerine ancak 3 katlı bina yapabiliyorsunuz. O yüzden taşınma en iyi çözüm. Başkan Yılmaz'a göre, yıkılacak binalardan elde edilecek arsalar da yeşil alana dönüştürülecek.
İlçe merkezinde tabii ki yaşam devam edecek.
Vatandaş soruyor; Benim binam yeni yapıldı, niye taşınayım?
Bu proje zaten 1999 depremi sonrası çıkarılan yeni yönetmeliğe göre yapılan binaları kapsamıyor. Depreme dayanıksız binalarda oturanlar için uygulanacak.
Peki, kimler yararlanacak?
İşte püf noktası burada...
Belediyenin inşa ettiği 1400 konut için de aynı yöntem uygulanmıştı. Yeni konutların yatırım veya ticaret amacıyla kullanılmaması için 5 yıl Gemlik'te ikamet zorunluluğu ve bittikten sonra 5 yıl satılmaması kaydı konulmuştu. Yeni projede de aynı yöntem uygulanacak.

Zeytinlikler maalesef yok ediliyor

Muhalefetin de en çok üzerinde durduğu konu, yeni konut alanıyla birlikte zeytinlik katliamı yaşanacağı endişesi.
Kusura bakılmasın ama Gemlik'te mevcut durumda bile zeytinlikler her gün kesilmeye devam ediyor. Otoyol yapımında katledilen binlerce zeytin ağacını saymıyorum bile. Kendi oturduğum bina çevresinden gözlemliyorum. 10'a yakın site için yüzlerce zeytin ağacı kesildi. En son sağlık merkezi için tüm itirazıma rağmen 20'ye yakın zeytin ağacı ortadan kaldırıldı.
Bir kere imara açıldı mı rantın önünde hiçbir şey durmuyor.
O yüzden burada görev, devir için çalışacak Orman ve Su İşleri Bakanlığı uzmanlarına düşüyor. Zeytinlik ve orman alanlarının çok dikkatli incelenip rapor hazırlamaları gerekiyor.

Simülasyonlu inceleme ve çözüm

Ulaşım sorunu Bursa'nın son yıllarda yaşadığı en büyük sıkıntı. Artık akıllı cep telefonlarının vazgeçilmezlerinden olan navigasyon uygulamalarından birinin altyapısını hazırlayan şirket, aralarında Bursa'nın da yer aldığı 5 büyük kentteki trafiği mercek altına almış. Yapılan inceleme sonucu Bursa'nın en çok cuma günleri sıkıntı yaşadığı ortaya çıkmış.


Bu araştırma bir yana, Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş da bugünlerde en çok ulaşım konusuna mesai harcıyor. Gece yarılarına kadar devam eden toplantıları sosyal medya hesaplarından paylaşıyor. Merinos AKKM ile ilgili düzenlediği basın toplantısında da bunun ipuçlarını verdi. Bursa'da 25 kavşak noktası belirlenerek, sıkışıklığa nasıl çözüm bulunacağı ile ilgili alternatifler ele alındı. Belediye bünyesinde yer alan uzman ekip önce drone'larla çekim yapıp, gelen araç sayısından, hangi noktalara en çok dönüş yaptıklarına kadar inceledi. Simülasyonlar hazırlanarak, uygulanacak yöntemler belirlendi. Yeni yılla birlikte kavşaklardaki değişimi görmeye başlayacağız. Başkan Aktaş'a göre, bulunan çözüm yöntemleriyle yüzde 40-50'lere varan rahatlama sağlanacak. Önümüzdeki günlerde Aktaş, sadece ulaşım konusunun ele alınacağı basın toplantısıyla detayları Bursa kamuoyuna açıklayacak.