Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Kanayan yaraya 'Master planlı' çözüm
16 Mayıs 2018 Çarşamba, 08:16

Bursa'nın son yıllardaki en büyük sıkıntısı olan ulaşım sorunu dün geniş katılımlı bir toplantıyla masaya yatırıldı. Sorunu tespit ve çözüm projeleri üretmek için büyük fotoğrafı görme mantığı çerçevesinde Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Master Planı Revizyonu ve Acil Eylem Projeleri hazırlıkları yaptırıyordu.
Master Plan revizyon çalışmaları Boğaziçi Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Gökmen Ergün'in liderliğinde Boğaziçi firması uzmanları tarafından yürütülüyor. Önümüzdeki 15 yılı kapsayan zaman dilimi için uzmanların hazırladıkları çalışma, değişen ihtiyaçlara göre hem mevcut planda revizyon hem de yeni projeler üretiyor.
Önce inceleme ile başlanmış işe. 78 kavşak noktasında, kent merkezindeki 99 yol kesitinde ve kente giriş ve çıkışta kullanılan 6 noktada trafik sayımları yapılmış. 10 bin kişiyle yapılan anket çalışmaları ise tamamlanmak üzere.
Çalışmanın temeli toplu taşıma hatları ve filo planlaması, raylı sistem, 25 kilometrelik karayolu projesi, bisiklet yolları, yayalaştırma projeleri, otopark alanları, lojistik ve engelli ulaşımı ana başlıklarından oluşuyor.
Başkan Aktaş, çalışmaların ilk aşamasında yer alan 7-8 kavşaktaki düzenlemenin çok olumlu tepkiler aldığını belirterek, ' Daha parçayı gösterdik. Asıl film sonra vizyona girecek. Orta ve uzun vadeli projeler hayata geçirildiğinde ulaşım ve trafik daha da rahatlayacak' dedi.
Başkan Aktaş'ın katlı yollar yapılacak açıklaması kadar toplantıda en can alıcı sözleri ise Prof. Dr. Gökmen Ergün söyledi. Ulaşım projelerinin çok pahalı olduğunun altını çizen Prof. Dr. Ergün'e göre, bunlar deneme yanılmayla yapılacak sistemler değil. Yap-boz ise yapılamaz. O yüzden yapılacak projelerin simülasyonlarının yapılması çok önemli. Dünyada simülasyon yoluyla tasarım yapan çok az şirket var, bunlardan biri de Boğaziçi.
Yani her dokunuşun yansımaları bilgisayar ortamında test ediliyor.
Prof. Dr. Ergün'ün bu sözleri üzerine aklıma Kent Meydanı ile Otobüs Terminali arasında sefer yapacak T2 tramvay hattı geldi.
Projesi ve yapımı büyük tartışmalar yaratmış, hatta Alinur Aktaş göreve başlarken iptal edilmesi bile konuşulmuştu. Ancak, projeye 100 milyon liraya yakın harcama yapıldığı için devam kararı alınmıştı.
Bursa'da yaşadığımız bu örnek bile Prof. Dr. Ergün'ü haklı çıkarıyor.
Ulaşım yatırımı çok pahalı ve yap-boza gelmez.

'Amsterdam'ın çeyreğini yapsak kıyamet kopardı'

Almanya'nın Darmstadt kenti ile Bursa, 1971 yılında kardeşlik protokolü imzalamıştı. Uzun yıllar süren karşılıklı sıcak ilişkiler son iki yıldır, Almanya ile yaşanan gerginlik nedeniyle askıya alınmıştı.
İlişkilerin normalleşmesi üzerine geçtiğimiz günlerde Darmstadt kentinden gelen yöneticiler, Alinur Aktaş'ı makamında ziyaret ederek görüştü.
Başkan Aktaş, dün toplantıda heyette yer alan 73 yaşındaki Alman üyenin bu görüşmede söylediklerini aktardı.
47 yıl önce kardeşlik protokolü imzalanırken Darmstadt'ın nüfusu 160 bin iken bugün 165 bine çıkmış.
Peki, Bursa'daki artış ne olmuş?
180 binden 3 milyona yükselmiş. Aktaş'ın deyimiyle Bursa çılgınca büyümüş. Böylesine hızlı bir büyümeye de ne plan ne öngörü dayanır.
Aktaş'ın ikinci örneği de Amsterdam'dan. Bir milyon 800 bin nüfuslu kentin ulaşım konusundaki çalışmalarını inceleyen Aktaş'ın yorumu ise ilginç: Bunların çeyreğini Bursa'da yapsak kıyamet kopardı.

Bozbey cesurca uygulama, Edebali radikal karar istedi

Toplantıya katılan tek CHP'li Belediye Başkanı olan Mustafa Bozbey, sunumun ardından söz alarak, çalışmaya destek vereceklerini açıkladı. Kendilerinin de ulaşım projesi hazırladıklarını ve 26 Mart'ta Büyükşehir Belediyesi'ne teslim ettiklerini anlatan Bozbey, bu projeyi de master planı yürüten ekibe verebileceklerini kaydetti.
Bozbey'in dikkat çektiği önemli bir konu ise plan kadar uygulanmasında gösterilecek özen ve cesaret.
Bunu yapmak da kent yöneticilerine düşüyor.
Yıldırım Belediye Başkanı İsmail Hakkı Edebali de, trafikle ilgili radikal kararlar alınması önerisinde bulundu. Edebali'ye göre, artık otomobillere aşırı özgürlük verilmemeli. Toplu ulaşım, yayalaştırma ve bisikletle ilgili radikal kararlar er geç alınmalı.