Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Osmangazi Köprüsü ve otoyol cep yakacak
02 Ocak 2019 Çarşamba, 08:26

Birçok işyerinde, son aylarda 'Türkiye kazanacak. Enflasyonla topyekûn mücadele' etiketleri ve yanındaki indirim oranları dikkatinizi çekmiştir.
Kamu ve özel sektör enflasyonla mücadele için ortak kampanyalar yürütüyor. Hazine ve Maliye Bakanlığı öncülüğünde yürütülen kampanyalara katılan şirket sayısı konuyla ilgili açılan internet sitesindeki rakamlara göre 2 bin 500'ü aştı.
Hükümet de yeni yılda doğalgaz ve elektriğe yüzde 10 indirim sözüyle başladı. Ardından trafik cezaları ve köprü-otoyol ücretleri ise değiştirilmedi. Motorlu taşıtlar vergisinin ise yeniden değerleme oranının 10 puan altında uygulanacağı açıklandı.
Fakat sürücüleri yeni yılın ilk saatlerinde bir sürpriz ve astronomik bir zam karşıladı. Hükümetin kararı, Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapılan köprü ve otoyolları kapsamıyordu ve şirket, Osmangazi Köprüsü geçişine yüzde 43,6 oranında zam yaptı. Otoyol ücretindeki zam oranı ise neredeyse yüzde 70'e ulaştı.
Rakamlarla detaylandırmakta fayda var. Yani özel bir otomobilin köprüden geçiş ücreti 71, 75'ten 103,05'e, Osmangazi Köprüsü ile Bursa arasındaki otoyol ücreti ise 19.90'dan 33.50'ye yükseltildi. Kısacası Bursa'dan İstanbul'a otoban ve köprüyü kullanmanın maliyeti tek yönde yüzde 50'ye varan artışla 91.65'ten 136,55'e çıktı.
Büyük kolaylık olarak her fırsatta dile getirilen hatta İstanbul ile Bursa arasını bir saate indirmesiyle övünülen otoyol ve köprüyü kullanmak yürek ister hale geldi. Akaryakıt ücreti hariç, otoyolu kullanarak İstanbul'a gidip-dönmek isterseniz ödeyeceğiniz toplam fatura 273,1 liraya ulaşacak.
Ödemezseniz de fark etmez çünkü bu köprü ve otoyolla ilgili ihale sözleşmesinde geçiş garantisi mevcut. Belirtilen sayıya ulaşılmazsa dolaylı vergiler yoluyla bu ücret yine cebimizden çıkacak.

RAYLI SİSTEMDE BURSA'NIN ADI YOK!

Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi bütçesi Meclis'te kabul edildikten sonra bakanlıkların yatırım ödeneklerinin ayrıntıları da ortaya çıkmaya başladı.
2019'da Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na ayrılan 27 milyar 770 milyon 926 bin lira tutarındaki bütçenin, 8 milyar 545 milyon 713 bin liralık kısmı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü'nce kullanılacak. Genel müdürlük demir- yolu inşaatı ve işletme işleri ve hizmetleri kalemine bu yıl 7,5 milyar lira ayrılacak.
İstanbul'da 206,6 kilometre, İzmir'de 206,5 kilometre, Ankara'da 185,7 kilometre, Konya'da 42,8 kilometre, Gaziantep'te 25,5 kilometre, Erzincan'da 22,6 kilometre, Antalya'da 19,1 kilometre, Erzurum'da 19 kilometre ve Kayseri'de 7 kilometrelik kent içi raylı sistem çalışmalarına ağırlık verilecek.
Dikkatinizi çekti değil mi, Bursa'nın esamisi okunmuyor.
Bugüne kadar kent içindeki raylı sistemlerin tamamını kendi bütçe olanaklarıyla yapan Bursa'nın, yeni dönemde bakanlık bütçe imkanlarından beklentileri büyüktü. Yıldırım Metrosu başta olmak üzere raylı sistemlerle ilgili 2019'da da finansal destek görünmüyor.
Sanırım bunda Ulaşım Master Planı'nın olmaması en büyük eksiklik. Çünkü ilgili genel müdürlüğün dikkate aldığı en önemli kriter bu tür planlar. Bursa geç kalmış bu projeyi daha yeni tamamladı.
Bakalım planlamanın ardından önümüzdeki yıllarda Bursa raylı sistemden finansal destek alacak mı yoksa her zaman olduğu gibi kendi göbeğini kendisi mi kesecek?

AKTAŞ, 2019'DA UYUMAYACAK GALİBA!

Kent yöneticilerinin yılbaşı geceleri rutin ziyaretleri olur. Gündüz huzurevi, ardından nöbet tutan görevli ziyaretleri ve doğumevinde yeni yılın ilk saatlerinde dünyaya gözünü açan bebeklere hediye ile final yapılır.
Sosyal medyadan paylaşımlarına göre, Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, bu yıl rutini tamamladıktan sonra uyumadan devam etti. Sabah namazında Ulu Camii avlusunda vatandaşlara çorba, ardından Abdal fırınında tahanlı pide ve simit ikram etti.
Bir söz vardır; yeni yıla nasıl girerseniz öyle devam eder. Gördüğümüz kadarıyla Aktaş'ı 2019'da uykusuz ve çok çalışacağı geceler bekliyor.