Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Sırameşeler ve Merinos'taki ölümcül 'kara' noktalar
13 Ekim 2017 Cuma, 07:33

Bursa'da ulaşım son yıllarda içinden çıkılamaz bir hale geldi. Okulların açıldığı ilk gün yaşanan kabus kadar etkili olmasa da kentin bazı noktalarında yaşanan yoğun trafik özellikle sabah ve akşam saatlerinde yolculuk yapanları çileden çıkarmaya yetiyor.
Kabusun önlenmesi için bir yandan Bursa Büyükşehir Belediyesi seferber olurken diğer yandan valilik ve emniyet müdürlüğü tedbir üzerine tedbir alıyor.
Araç sayısının her geçen gün artması, yolların yetersizliği ve yeni alternatif önerileri yapılırken, mevcut yollardaki hatalar maalesef göz ardı ediliyor.
Herkesin göz ardı ettiği ve aslında belki de trafiğin akış hızını 5-6 kat düşüren ve zaman zaman yaşanan kazalar nedeniyle saatlerce durmasına yol açan 'Kara nokta' olarak adlandırılan yol hatalarının teşhisi ve çözümü için öneri yanı başımızdaki Uludağ Üniversitesi'nden değil, bin 264 kilometre uzaktan geldi.
Araştırmayı Erzurum Teknik Üniversitesi'nden Ahmet Ünal ve Muhammed Yasin Çodur yapmış ve geçen ay Bayburt'ta düzenlenen ve kısa adı ICADET olan Uluslararası İleri Mühendislik Teknolojileri Konferansı'na bildiri olarak sunmuşlar.
Bu bildiriden haberdar olmamızı sağlayan ise daha önce trafik konusundaki önerileriyle köşemize konuk olan Cengiz Duman.
Duman, araştırmayı hazırlayanlardan biri olan Ahmet Ünal ile 2013 yılında staj için geldiği hafif raylı sistemin doğu etabında tanışmış.
İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Fakültesi mezunu olan iki genç araştırma görevlisinin 'Trafik Kazalarının Meydana Gelmesinde Mühendislik Hataları: Bursa İli Örneği' başlıklı bildiride, yol güvenliğini artırmak için yapılacak çalışmaların trafik kazaları sayılarını ve trafik kazalarının sebep olduğu kayıpları azaltacağına dikkat çekiliyor.
TÜİK'in trafik kazaları istatistiklerine bakıldığında yoldan kaynaklanan kaza sayısının yok denecek kadar az olduğunun altı çizilen bildiride, bu oranın Avrupa ülkeleriyle karşılaştırıldığında çıkan sonucun manidar olduğu ifade ediliyor.

İki bölgede mühendislik hatası

İki genç araştırmacının çalışmasında Bursa'da İzmir-Ankara yolu Sırameşeler mevkiindeki yatay dönemeç ve Merinos'taki köprülü kavşağın giriş-çıkış bölümlerinde trafik kazalarına neden olan mühendislik hataları tespit edilerek detaylı olarak anlatıldı.
Sırameşeler'de, dönüş yapan araçların mühendislik hatası nedeniyle araçların merkezkaç etkisiyle otobüs duraklarına çarptıkları, trafik tıkanıklığına çözüm için yapılan Merinos Kavşağı'nda ise yeterli görüş uzunluğuna sahip olmaması nedeniyle kazaların meydana geldiğine dikkat çekildi.

Çözümü de basitmiş
Ahmet Ünal ve Muhammed Yasin Çodur bildirilerinde hatalı iki bölge için çözüm önerilerini de anlattılar. Sırameşeler'de yolun sağ tarafı yükseltilerek merkezkaç kuvvetinin dengelenmesiyle çözüm sağlanırken, Merinos için köprünün giriş-çıkış uçlarının uzatılması önerildi. Yani mevcut yol üzerinde giriş ve çıkış kısmından en az 40'ar metre yarma işlemi yapılarak eğim düşürülmeli.

Mudanya Köprülü Kavşağı'nda da var
Öncelikle iki genç araştırmacıyı bu çalışmalarından ötürü kutlamak gerekir. Sanırım çalışma yaptıkları dönemde Mudanya Köprülü Kavşağı ya eski halindeydi ya da yenisi inşa edilmemişti. Çünkü yeni köprülü kavşağın Acemler'e iniş yönünde de çok ciddi mühendislik hatası var. Eğimin artmasından dolayı hızla gelen araçlar aniden frene basınca sol bariyere sık sık çarpıyorlar. Bu hatanın da düzeltilmesi akış hızını artıracaktır.
Araştırma gösteriyor ki sadece önlem ve alternatif yollarla çözümün yanı sıra trafiğin durmasına neden olan mühendislik hataları mutlaka gözden geçirilmeli.

6 bin 633 kazada 82 ölü
Bildiride, Bursa'nın 2016 trafik verileri de anlatılmış. Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, bu rakamı revize ederek 900 bin kayıtlı araç olduğunu açıkladı ama yine biz TÜİK verilerinden gidelim. TÜİK'e göre , Bursa'da, 436 bin 504'ü otomobil olmak üzere 788 bin 377 araç bulunuyor. 435 kilometre devlet yolu bulunan Bursa'da geçen yıl 6 bin 633 ölümlü-yaralanmalı, 11 bin 972 maddi hasarlı kaza meydana gelmiş. Bu kazalarda 82 kişi yaşamını yitirirken 10 bin 375 kişi de yaralanmış.