Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Test merkezi yerli otomobili getirir
07 Ağustos 2018 Salı, 08:29

Türkiye, motoru ve tüm donanımıyla otomobil üretiyor ve büyük bölümünü de ihraç ediyor. Son yıllardaki ihracat rakamlarına baktığınızda otomotiv sektörünün nasıl bir yıldız gibi parladığını görebilirsiniz.
Ancak, Türkiye'nin bu sektördeki hayali bir başkaydı; projesiyle üretimi ve markasıyla tamamen yerli ve milli bir ürün ortaya koymak. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 'Yerli otomobil için babayiğit aranıyor' açıklaması hayalin gerçeğe dönüşmesinin fitilini ateşlemişti.
Ardından araştırmalar, 'Babayiğit' şirketlerin bir araya gelip konsorsiyum oluşturması derken, CEO'su bile atandı. Bursa'nın yakından tanıdığı yeni CEO Gürcan Karakaş, eylül ayında resmen göreve başlayacak.
Proje ele alınmaya başladığı günden beri en çok merak edilen konu ise fabrikanın nereye kurulacağı. Herkes talipli. Konya'dan İzmir'e Denizli'den Eskişehir'e, Elazığ'dan Erzurum'a kadar 15 yakın il ve ilçe fabrikanın kendi kentlerinde kurulmasını istiyor.
Otomobilin kalbinin attığı Bursa ise gelişmiş altyapısı, yan sanayisinin gücü ile ilk üç arasındaki yerini koruyor.
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi öncesindeki son kabinede Başbakan Yardımcılığı görevini yürüten Hakan Çavuşoğlu, yatırımın Bursa'ya gelmesinin en yakın takipçilerinden.
En son AK Partili vekillerle birlikte Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank'ı ziyarette konu yeniden gündeme geldi. Çavuşoğlu'na göre, Yenişehir'e kurulacak olan otomotiv test merkezi yerli otomobil fabrikasının kapısını açacak.
Savunma sanayi araçlarının da testinin yapılacağı merkezin arkasına teknopark da gelecek. Otomotiv sanayinin gelişimi ve test merkeziyle Bursa'nın şansının yüksek olacağını vurgulayan Çavuşoğlu, ' Eğer otomotiv merkezi, test merkezi varsa ona da otomobil fabrikası yakışır. Oluşturduğumuz güç birliği ile bunu başaracağımıza inanıyorum' dedi.
Bursa Ticaret ve Sanayi Odası öncülüğünde alt- yapı çalışmaları devam eden TEKNOSAB da fabrika için en iyi adres. Çünkü bu proje Türkiye için makroekonomik gerekliliğin yanında ileri teknoloji içermesi nedeniyle stratejik olarak da büyük önem taşıyor.
Zaten TEKNOSAB da bu amaçla kurulmuyor mu?

RENAULT'UN MOTOR FABRİKASININ BURSA'YA GELİŞ ÖYKÜSÜ

Çavuşoğlu, yerli otomobili konuşurken Renault'nun Türkiye'de üretmek için teşvik aldığı benzin ve elektrikli hibrit motor üretecek fabrikanın geliş öyküsünün ayrıntılarını anlattı. Bir gün anılarını yazarsa bunu detaylı anlatacağını belirten Çavuşoğlu, 'Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın Fransa'da şirket CEO'larıyla yaptığı görüşme sonrası dönemin Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekçi ile sürece dahil olmuş, Renault yöneticileriyle toplantılar gerçekleştirmiştik. Romanya bir taraftan İspanya diğer taraftan istiyordu. 400 bin hibrit motorun Bursa'da üretilecek olması büyük bir yatırımdı ve çabalarımız sonucu bunu başardık' dedi.

İNTAM'DAKİ HAK SAHİPLERİ İNŞAAT STARTI BEKLİYOR

Bursa'nın felaketin eşiğinden döndüğü 2006'da İNTAM bloklarından birinin çökmesi sonucu başlayan süreç 12 yıl geçmesine rağmen bir türlü sonuçlanmadı.
İNTAM'da konut ve işyerleri yıkılan hak sahiplerinin çözüm beklentileri her seferinde çıkan bir başka sorun nedeniyle bir başka bahara kalıyor. 2015 yılında geliştirilen proje ile İNTAM bloklarının dönüşümü için ilk adım atıldı ve açılan ihaleyi Taşyakan İnşaat kazandı. 25 Ağustos 2015'te imzalar atılırken, projenin tamamlanması için de 2,5 yıllık süre tanındı.
Ancak inşaat bir türlü başlayamadı. Bu kez sorun çökmeye neden olan heyelanın önlenmesiydi. Bunun için proje hazırlandı ve inşaata başlandı fakat bir türlü tamamlanmadı. Geçen mayıs ayında viyadük projesi yeniden masaya yatırıldı. İstinat duvarları yapılan bölgede sadece yürüyüş yolu yapılması planı ağırlık kazandı. Bunun için Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş'ın onayı bekleniyor.
Bürokratik işlemler devam ederken en büyük mağduriyeti hak sahipleri yaşıyor. Yıllardır mülklerine kavuşmayı bekleyen hak sahiplerinin en büyük sitemleri ise kendilerine bir açıklama yapılmaması.