Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Tramvay hattında değişim yok, inşaat hızlanacak
15 Kasım 2017 Çarşamba, 07:48

Bursa Büyükşehir Belediye Başkanlığı koltuğuna oturan Alinur Aktaş'ın karar vereceği en önemli proje Kent Meydanı ile Otobüs Terminali arasında sefer yapacak T2 tramvay hattıydı.
Çünkü göreve başladığı günden beri Bursa'dan güçlü bir ses yükselmişti.
Kimileri, ' hemen o çalışmayı durdurun' derken, bir kesim de 'proje değişikliğini' öneriyordu.
Başkan Aktaş, önce projeyle ilgili bürokratlarını dinledi. Dün de daha önce açıkladığı gibi T2 güzergahında incelemelerde bulunarak bir kez daha hem bürokratlarından hem de yüklenici firma yetkililerinden bilgi aldı.
Asıl önemlisi de vatandaşın bu konudaki düşüncesiydi.
Gençosman'da durdurduğu aracından inen Aktaş'a ilgi büyüktü. Başkanı tanıyan esnaf hemen çevresini kuşatarak yaşadıkları sıkıntıları anlatmaya başladı.
Daralan yoldan geçerken Aktaş'ı gören araç sürücüleri de bir iki kelimeyle de olsa başkana sıkıntılarını anlatma fırsatı buldu.
Esnaftan kimi öfkeli, kimi kızgın ama ortak görüşleri bu eziyetin bir an önce sona ermesi yönündeydi.
Bir esnaf, inşaat alanına girerek, sesini başkana duyurmaya çalıştı. Öfkeliydi üstelik. Evi de işyerine yakın olduğu için 24 saat toz yuttuklarını belirterek, "Hadi ondan vazgeçtik. İnşaat nedeniyle daralan bölgede araç gelmediği için aylardır siftah yapamadık" diye sitem ediyordu.
Diğer bir esnaf ise '80 milyon lira burada toprağa gömülüyor yazıktır, bir çözüm bulun' diye derdini anlatıyordu.
Başkan herkesi sabırla dinledi. Üstelik çevresindekiler de öfkelenen sesini yükseltenlere bile müdahale etmedi.
İncelemenin sonunda da kararı projenin devamı yönünde oldu.
Daha önce de yazdığım gibi 133 milyon liralık ihalenin yüzde 60-65'i ödenmiş, vagonlar alınmış, yani genel anlamda işin büyük kısmı bitmiş. Bu saatten sonra projenin iptal edilmesi yani yapılan harcamaların bir kalemde silinmesi zor bir karar.
Yapılacak olan belli, işi hızlandırmak ve esnafın sıkıntılarının giderilmesi.
Bunun tespitleri de yapıldı.
Aktaş, esnafın dükkânlarına giriş çıkışı zorlaştıran yan yol üzerindeki molozların bir an önce kaldırılması, gerekli aydınlatmaların yapılması konusunda ilgili daire amirlerine talimat verdi.
Esnafın işinin kolaylaştırılmasının yanı sıra başkanın en önemli talimatı, geçmişte yaşanan kazalar konusunda oldu. Aktaş, "Bundan sonra bir kişinin bile burnunun kanamaması için gerekli tedbirleri daha üst düzeyde almamız gerekiyor" dedi.

Tramvay, Bursaray hızında olacak

Aktaş ile inşaat alanını gezerken bir yandan da yanındaki uzmanlarla hatta çalışacak ipekböceği vagonunun hızını konuştuk. Uzmanlar, Kent Meydanı ile Heykel arasında ring yapan tramvayın 10 kilometrelik hızının yanlış algı oluşturduğunu söylediler. Bu hat, karayolundan izole olduğu için tramvaylar tıpkı Bursaray gibi saatte 70 kilometre hıza çıkabilecekler. Ortalama hız 35 olurken, bu bölgenin sinyalizasyon sistemi ayrı çalışacağı için trafiğin pik yaptığı saatlerde sefer aralığı iki buçuk dakikaya kadar düşecek.

Gece-gündüz çalışma

T2 hattı projelendirilip ihalesi yapılırken 18 aylık süre öngörülmüştü. Buna göre, 6 aylık iki dilim bahar ve yaz aylarında, bir 6 aylık dilim de kış aylarına denk gelecekti. Ancak ihale sonrası yaşanan yargı süreci bu planı sekteye uğrattı. Şimdi 8 aylık bir gecikme söz konusu.
Ayrıca proje devam ederken İzmir ve Mudanya yolundaki karşıya araç ve yaya geçişindeki sıkıntıların yaşanmaması için box adı verilen geçiş noktaları da eklendi. Bu da inşaatın süresini uzattı ama önümüzdeki günlerde bu geçiş noktaları çok işe yarayacak. Belediye bürokratları ve yüklenici firmaya göre 2018 yılı sonuna kadar inşaatın bitirilmesi öngörülüyordu. Ancak Başkan Aktaş, gece-gündüz çalışma talimatı vererek bitirilme tarihini Ağustos 2018'a çekti.

Minibüsler ne olacak?

Bölgenin rengi ve seyri tramvay hattıyla değişecek. Aktaş, dönüşüm için yüksek sesle konuşup karar alma zamanı geldiğini söyleyerek bu işin organizasyonu, sevk ve idaresini yapmaya çalışacaklarının altını da çizdi.
Bana göre asıl önemli konu hem Ankara yolu hem de bu güzergahtaki minibüsler. Uzmanlara göre, raylı sistemin olduğu hiçbir güzergahta lastik tekerlekli araçlarla taşıma yapılmaz. Bu araçlar raylı sistemi besleme hatlarında çalışır. Bizde maalesef bu iki güzergahta da raylı sistemin yanı sıra minibüsler sefer yapıyor. T2 de tamamlandığında 3 şeritli yolların biri yine minibüsler tarafından kullanılacağı için sıkıntı devam edecek.