Bursa Hakimiyet

İnsan- Felsefe- Tanrı

İnsanoğlu, ben kimim?, Ne için dünyaya getirildim?, Nereden geldim?, Nereye gideceğim? Sorularını tekrarlayıp durur ve bu sorulara cevap arar. 
Öyle ya; “neden var oldum?” “Varlığımın bir amacı var mı?” Ya da “öldükten sonra bana ne olacak?” gibi temel sorular insanın zihnini hep yormuştur. Bu sebepledir ki, felsefede hiçbir konu Allah ile ilgili sorular kadar dikkat çekmemiş ve sorulmamıştır.
Allah var mıdır? Allah’ın varlığı rasyonel olarak kabullendirilebilir mi? Allah’ın sıfatları hakkında ne söyleyebiliriz?
 Evrendeki muhteşem tasarımlar Allah’ın eserleri midir? Allah mı yoksa evren mi ezeldir? Yaşadığımız evren hakkındaki fiziki bulgular, Allah’ın varlığına inananların mı ateistlerin mi beklentileriyle daha uyumludur? Neden evrim teorisi, zannedilenin aksine, ateizmle derin bir çatışma içindedir?(Editörler- Caner Taslaman- Enis Doko- Allah- Felsefe ve Bilim. İstanbul Yayınları)
Tek tanrılı(Semavi) dinlerde, başlangıçta tüm evreni yaratan, sonra ise bu evrenin varlığını devam ettiren, dinler gönderen ve kullarının dualarına gereğinde cevap veren bir Tanrı inancı benimsenmiştir. Tek Tanrı’lı dinleri kendi dışındaki görüşlerden ayıran en önemli özelliklerden biri aktif bir Tanrı’nın varlığının savunulmasıdır.
Materyalist görüşü benimseyenler madde- dışı bir cevherin varlığını kabul etmediklerinden, Tanrı’ nın varlığını da kabul etmezler; dolayısıyla bu anlayış açısından hiçbir tanrısal etkinlik mümkün değildir.
17. yüzyıl sonlarından itibaren yaygınlaşan deizmde ise tanrısal etkinlik başlangıçtaki yaratma eylemiyle sınırlıdır; Tanrı’nın evrenle ve insanlarla ilişkisinin devam ettiği, dinler gönderdiği, dualara gereğinde cevap verdiği kabul edilmez. 
Deizme göre Tanrı, baştan maddeyi ve kuantum teorisindeki gibi yasaları yaratmış ve evreni kendi kaderine terk etmiştir. Oysa teizme göre Tanrı, evreni sadece yaratan değil, aynı zamanda maddi varlığının ve kuantum teorisindeki gibi yasalarının devamını sağlayan, yani bunların varlığını muhafaza edendir. Bu yüzden, herhangi bir gündeki en sıradan bir yağmur bile tanrısal etkinlikle ilişkilidir.
Karl Heim, kuantum boşluklarının hepsini Tanrı’nın belirlediğini söylemiş ve her mikro olayda etkin olan bir Tanrı anlayışını savunmuştur. Bugün bilim adamları, özellikle kuantum kuramıyla birlikte Tanrı’nın varlığından ve evrene her an müdahale ettiğinden şüphe kalmadığını ifade etmektedir.
Tavsiye edilen eserler. Prof. Dr. Caner Taslaman- Bütün kitapları. İst. Yayınları.