Okan TUNA

Okan TUNA

okantuna@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Osmangazi'deki bu zorlama yatırımı da yatırımcıyı da tartışmalı hale getiriyor!
29 Haziran 2017 Perşembe, 07:56

Hükümet;
Her bayramda vatandaşlara güzel bir jest yapıyor ve Karayolları Genel Müdürlüğü sorumluluğundaki otoyollar ile köprü geçişlerinde ücret almıyor.
Ne var ki;
Bu muafiyette iki köprü yok.
Biri;
Osmangazi Köprüsü.
Diğeri de Yavuz Sultan Selim Köprüsü.
İki köprü de;
"Yap-işlet-devret" modeliyle özel sektör tarafından yapıldığı için, bu iki köprünün sorumluluğu Karayolları'nda değil.
Bunun için yatırımcı firmalar işi sıkı tutuyorlar.
Örneğin;
İzmit Körfezi'nde muazzam bir geçiş rahatlığı sağlayan Osmangazi Köprüsü'nün de bir geçiş kriteri var.
TBMM'ye;
Soru önergeleriyle yansıyan rakamlara göre, hükümetin yüklenici firmaya verdiği günlük araç geçiş sayısı 40 bin.
Yani;
Her gün 40 binin altında araç geçerse, bu açığı devlet karşılıyor yüklenici firmaya.

Mesela;
Bu konu son olarak Ocak ayı başında gelmişti TBMM'ye.
Verilere göre de;
ocak ayında Osmangazi Köprüsü'nden 380 bin aracın geçtiği açıklanmıştı.
Yani günde 12 bin civarında.
Oysa en az 40 bin araç olması gerekiyor, yüklenicinin para kazanabilmesi için.
İşte;
Yaşanan bu durum, bayram tatilinde bir kez daha görüldü.
Hem de vatandaşların tepkileriyle birlikte.
Çünkü;
Araçlarında OGS veya HGS kartı olmasına rağmen pek çok tatilci, gişelerde nakit para vermeye zorlandılar.
Oysa;
Bu geçişlerin OGS veya HGS kartından okunması gerekiyordu.
Ama;
Ne hikmetse, her yerde geçen OGS ve HGS kartları bir tek Osmangazi Köprüsü'nde geçmedi.
Güya okumamış cihazlar.
Haliyle hiç inandırıcı gelmiyor, cihazların bu kartları okumamış olabileceğine.
Nitekim;
Pek çok tatilci de tepkilerini sosyal medyadan dile getirdiler.
Ve;
Osmangazi Köprüsü'nü yapan yatırımcıları tepki yağmuruna tuttular.
Verilere göre;
Bayram süresince Osmangazi Köprüsü'nde geçişler, diğer günlere oranla 3 kat artmış.
Elbette bu güzel bir durum.
Ne var ki;
OGS ve HGS kart sahiplerini nakit para vermeye zorlamak hem ahlaki değil, hem de yasal değil.

Eğer ki;
Bu köprüyü yapan yatırımcılar, OGS ve HGS kartlarından alt tarafı 1 ay sonra hesaplarına geçecek olan tatilcilerin bu paralarına bu kadar acil ihtiyaç duyuyorlarsa, hem bu konsorsiyumun, hem de Osmangazi Köprüsü'nün geleceği tartışmalı hale gelmez mi?
Hemen herkesin söylediğini buradan bir kez daha seslendirelim.
Bu köprü gerçekten büyük kolaylık.
Yapımında emeği olanları gerçekten kutlamak gerekiyor.
Ne var ki;
65 liralık geçiş ücreti insanlara yüksek geliyor ki, bu da çıkan aylık geçiş verilerinden açıkça görülüyor.
Oysa;
Köprü boş boş duracağına, geçiş fiyatları makul hale getirilse, vatandaş zamandan kazansa, yatırımcı firma bir an önce parasını toplamaya çalışsa, devlet de az geçiş olduğu için yatırımcıya her ay hazineden para vermekten kurtulsa daha iyi olmaz mı?