Okan TUNA

Okan TUNA

okantuna@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Takibi yapılmayınca doğu metrosu ödeneksiz kaldı!
13 Kasım 2017 Pazartesi, 08:24

Hafta sonunda;
Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan'ı, İstanbul'da Maltepe-Pendik arasında yeni döşenen ray hatları çalışmasında bir süre iş makinesine binerek kullandığını görünce ister istemez düşündük.
Malum;
Bursa, Türkiye'nin lokomotif bir ili olmasına ve pek çok ilin yatırımı Bursa'nın gelirlerinden karşılanmasına rağmen, Bursa merkezi hükümetten yıllardır hak ettiği ölçüde yararlanamıyor.
Üstelik;
Bursa'nın en büyük sorunu ulaşım olmasına karşın.
Her yıl;
Kontrolsüz bir şekilde büyüyen ve nüfusu artan Türkiye'nin 4. büyük ili Bursa, ulaşım konusunda giderek çözümsüz bir adrese doğru gidiyor.
Öyle ki;
Bursa'da kilitlenen ulaşım konusu, artık yerel yönetimlerin çözebileceği bir konu olmaktan çoktan çıktı.
Kuşku yok ki;
Bu durumun en önemli nedeni, iktidar milletvekillerinin tek vücut halinde davranıp, Bursa'nın bu sorununa yanıt bulamıyor olması.

Hatırlanacaktır;
Bir süre önce Bursa'nın kangren haline dönen ulaşım sorununu bir nebze olsun rahatlatmak için kentin doğu etabında bir metro çalışması planlanmıştı.
Dönemin;
Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe'nin planladığı bu proje uyarınca, yerin 25 metre altından gidecek olan 6.2 km'lik Yıldırım metro hattında 6 istasyon bulunacaktı.
Bu projeye;
Büyük önem veren Altepe, yanılmıyorsak geçtiğimiz ağustos ayında bölgede yerel imkanlar ile zemin etüt çalışmaları da başlatmıştı.
Yine hatırlanacaktır;
Bursa'nın ulaşımına önemli bir nefes aldıracak olan Yıldırım metrosu, Demirtaşpaşa istasyonundan itibaren Davutkadı, Tayyareci Mehmet Ali Caddesi, Mesken, Şevket Yılmaz Hastanesi ve Mimar Sinan istasyonu güzergahından oluşacaktı.
Bu yönde;
Bursa'ya nefes aldıracak bu projenin de 1.2 milyar liraya tamamlanması öngörülmüştü.

Ne var ki;
Siyasi iradenin kararıyla merkezi yönetimin bütçesinden yapılacağı belirtilen bu büyük yatırım, Altepe döneminde gerçekleştirilen sondaj çalışmaları ile sınırlı kaldı.
Bu projeye, iktidar milletvekilleri sahip çıkmadığı gibi, Ankara'daki takibi de yapılmadı.
Üstelik;
Bursa'ya acilen gerekli olan yatırımlardan biri olarak gösterilen Yıldırım metrosu projesi, göründüğü kadarıyla bu sondaj çalışmaları ile son buldu.
Çünkü;
Geçen hafta TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda görüşülen Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın 2018 yılı bütçesinde, Bursa'nın metro yatırımı yer almadı.
Aralık ayında;
TBMM Genel Kurulu'nda başlayacak olan 2018 yılı bütçe görüşmeleri öncesindeki komisyonda, bakanlık bütçesinde ulaştırma ve haberleşme yatırımları 144 milyar dolar olarak görüldü.
Ancak, yatırımlarda Bursa görünmedi.
Oysa;
Bursa'daki mevcut raylı sisteme, İstanbul Caddesi'nde yapımı süren inşaat ve Yıldırım'da planlanan bu metro inşaatı da ilave olduğunda, Bursa'da toplam 60 km'lik bir raylı sisteme ulaşılması planlanıyordu.
Bu durum;
Bursa için şimdilik bir hayal kırıklığı olarak görülürken, Yıldırım metrosunun başlayabilmesi için geriye tek bir çözümün kaldığı görülüyor ki, o da siyasi irade tarafından merkezi hükümetin 2018 yılı bütçesinde kalemler arasında oynama yapmak.
Aksi halde, kentin doğu etabının metro inşaatı bir başka bahara kalmış görünecek.