Okan TUNA

Okan TUNA

okantuna@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Tehlikeyi gören Denizli Belediyesi bunu başardı
22 Aralık 2017 Cuma, 07:59

Önceki akşam...
Bursa'yı da yakından ilgilendiren haberi Pamukkale TV'de izledik.
Haber;
Bursa kadar olmasa da Denizli'de yavaş yavaş baş gösteren şehir içi trafik sıkıntısını gidermek için, Denizli Büyükşehir Belediyesi tarafından teknolojik altyapısı Denizli'de yaptırılan yerli ve milli bir sistem olan Trafik Yönetim Sistemi'ne dairdi.
Yani;
Denizli'de bulunan tüm kavşakların tek bir merkezden yönetildiği sistem.
Bunu da;
Denizli'nin AK Partili Büyükşehir Belediye Başkanı Osman Zolan tanıtıyordu haberde.
Sistem;
Aslında gelişmiş ülkelerin şehirlerinde yıllardır uygulanan bir sistem.
Dahası;
Bizlerin de yıllardır, yerel yöneticilere önerdiğimiz bir sistem.
Bu sistemin en önemli özelliği şu.
Malum.
Bursa'da yüzlerce noktadaki trafik ışıkları, daha önceden ayarlanan standart sürelerle çalışıyor.
Yani;
Bir merkezden, bir kavşaktaki bir yeşil ışığın süresi ayarlanamıyor.
Böyle olunca;
Boş kavşakta da, dolu kavşakta da ışıklar aynı sürede yanıp sönüyor.
Zaten Bursa'nın da sorunlarından birisi bu.
Bursa'da;
Bazı kavşaklarda kırmızı ışık süresi ya gereksiz yere çok uzun yanıyor, ya da yeşil ışık süresi az yanıyor.
Oysa;
Gelişmiş kentlerde bu sistemler, trafik yoğunluğuna göre tek bir merkezden onlarca monitördeki görüntülerle ayarlanıyor.
İşte;
Denizli Büyükşehir Belediyesi'nin de hayata geçirdiği sistem böyle bir sistem.
Haberde şunu da gördük.
Denizli Büyükşehir Belediye Başkanı Zolan, bu sistemle şehirde trafiği aksatan S ve M plakalı, yani servis araçları ile minibüsleri de kontrol altına aldıklarını söylüyordu.
Yani;
Böylece gereksiz yere beklemeler, şerit işgalleri, yasak yerde yolcu alma/indirme dönemleri sona ermiş bu sistemle Denizli'de.
Dahası, kırmızı ışık ihlalleri de anında rapor edilerek, cezai işlem için Emniyet Müdürlüğü'ne bildiriliyor.
Başkan Zolan'ın anlattığına göre bu Trafik Yönetim Sistemi ile Denizli'nin merkezinde 95 ana kavşak, başkanın deyimiyle "Avuçlarının içi gibi olmuş"
Tek elden;
Trafik ışıklarının sinyal sürelerinin tek merkezden istenildiği zaman ayarlanmasıyla da, ana arterlerde trafik akışı hem hızlanmış, hem de önemli oranda kuyruklar aza indirilmiş.
Bu sistemin;
Trafik yoğunluğunu ciddi ölçüde azalttığı uygulamada, toplu taşım araçları da düşünülmüş.
Sisteme göre;
Örneğin bir belediye otobüsü, kavşağa geldiğinde kırmızı ışık yanıyorsa, o ışık en geç 10 saniyede yeşile dönüşüyor ve toplu taşım araçları bu sayede daha hızlı ulaşabiliyor bir sonraki durağa.
Böylece,
Denizli'de yaşayanların, özel araçlardan toplu taşım araçlarına yönlendirilmeleri de sağlanıyor.
Bildiğimiz için söylüyoruz.
Bu sistemin benzerini belki daha gelişmişini Bursa'da da yapan firmalar var.
Ne var ki, bugüne değin Bursa'da trafik sistemleri yerel yönetimler tarafından ciddiye alınmadı, alınmadığı için de günümüzde iş işten geçti ve çareler aranmaya başladı.
Diyeceğimiz şu.
İlerideki tehlikeyi görerek, Bursa'nın üçte biri şehir olan Denizli'de teknolojik imkanlar kullanılarak şimdiden böyle bir önlem alınabiliyorsa, Bursa'nın katbekat çok daha güçlü sistemlerle şehir trafiğini yönetmesi gerekmiyor muydu?