Bursa Hakimiyet

Bursa’da 9 günde zaman tüneline kimler girdi?

9 gün süren;
Ve dün gece sona eren 9 günlük uzun tatilde, şehir dışına çıkmayanlar çok ilginç günler yaşadılar.
Öyle ki;
Zaman içinde yolculuk yaptılar.
Eskiye, bir hayli de eskiye gittiler.
Çünkü;
9 günlük tatil nedeniyle ‘bayram göçü’ yapanlar, geriye insanlardan ve araçlardan hayli arındırılmış bir tablo bıraktılar.
Tıpkı;
İstanbul gibi Bursa’da da 9 gün süresince, adeta hasret kaldığımız trafik akışı vardı ana arterlerde.
Öyle ki;
Bursa’nın sanki 90’lı yıllarının başı gibiydi.
O;
Doğu ve Güneydoğu’dan yoğun şekilde başlayan göçün öncesi gibiydi Bursa caddeleri ve sokakları.

***

TÜİK’in;
2016 yılı Ocak ayı “Motorlu Kara Taşıtları İstatistikleri”ne göre, Türkiye’de en fazla araç İstanbul’da.
Rakamlara göre;
İstanbul’da kayıtlı araç sayısı, 19 ilin nüfusundan da fazla.
Tam, 3 milyon 651 bin küsur.
Bu koca metropolün nüfusu ise 15 milyona dayandı.
Yetkililerin anlattığına göre;
9 günlük tatil nedeniyle İstanbul’dan 500 bin araç ayrılmış ki muhteşem büyük bir rakam.
Zaten;
Bu nedenle televizyonlardan da izlediğiniz gibi İstanbul caddeleri bile eski İstanbul gibiydi.
TEM bile akıyordu.
Köprü trafiği diye bir şey de yaşanmadı.

***

Peki ya Bursa?
Nüfusu 3 milyona dayanan Bursa’da ise, kayıtlara göre 737 bin 413 araç var.
Yani;
İstanbul, Ankara, İzmir ve Antalya’dan sonra en fazla araç, Bursa’da.
Dahası;
Bursa’da yaşamasına rağmen henüz Bursa trafiğine kayıt olmamış araçlar da cabası.
Bu yönde;
İstanbul’daki gibi gişeler olmadığı için Bursa’dan dışarıya kaç aracın geçici olarak çıktığı elbette net olarak bilinemiyor ama Bursa caddelerinde 9 gün yaşadığımız nostaljiye bakarak bir tahmin yapabiliriz.
Nitekim;
Bursa’da kayıtlı araçların 10’da biri, 9 gün süresince Bursa’dan ayrılmış olsa, yaklaşık 70 bin aracın Bursa trafiğinden çıktığını söyleyebiliriz ki, zaten tablo da ortadaydı.
Ne;
Acemler tıkalıydı, ne Sırameşeler.
Her gün tıkanan;
Geçit Kavşağı’nın gidiş gelişi bile otoyol gibiydi.
Korupark Kavşağı deseniz ha kezaydı.



Çekirge-Altıparmak-Heykel nostalji yaşamak için en iyi yerlerdi.
Armutlu Meydanı ise, sanki Zeki Müren filmlerinin çekildiği dönemler gibiydi.
Ankara Caddesi bile hiç bu kadar rahat olmamıştı.
Santral Garaj’dan geçmek artık dakikalar sürmüyordu.
Yıkılan Mudanya Köprüsü çalışmaları nedeniyle her daim tıkanan servis yolu da 3. vitesle gidilecek gibiydi.
Haşim İşcan Caddesi ise, 80’li yıllardaki gibiydi.

***

Şu bir gerçek ki;
Özellikle son 20 yıl içinde Bursa’ya yönelik patlayan göçle birlikte yaşanan nüfus artışı ve beraberindeki araç sayısı, tarihi dokusu nedeniyle alternatif güzergah kısırı Bursa’nın elini kolunu bağladı.
Kamulaştırma bütçelerinin yetersiz kalışı, plansız büyüme, kaçak yapının artması ve siyasi kararlar ise Bursa’nın bugünlere gelmesinin tuzu biberi oldu.
Gerçi;
Dünden itibaren başladı Bursa yükünü almaya başladı ve kendini dün akşam bile gösterdi ama...
Asıl bugün, o “normal trafiğimize” döneceğiz ki, “zaman tüneli”nden de çıkmış olacağız.