Bursa Hakimiyet

TOFAŞ ve Renault’da tarih tekerrür ediyor

Tarih tekerrürden ibaret.
Yıl 1998’di.
Her zamanki gibi otomotiv sektörünün en kârlı dönemlerinden biri.
Aralarında;
TOFAŞ, Renault, Mako, Coşkunöz, Valeo, BOSCH gibi büyük işletmelerde çalışan 16 bin 500 metal işçisinin toplu sözleşme dönemi.
Bursa’da;
Binlerce işçinin gözü, sendikaları Türk Metal ile MESS arasında sürdürülen görüşmelerde.
Heyecan ve merak büyük.
İşveren lokavta, işçi greve hazır.
Oranlara dikkat edin.
Türk Metal sendikasının 1998-2000 arasını kapsayan toplu sözleşme görüşmelerinde istediği zam oranı şöyle:
İlk 6 ay için yüzde 90
İkinci 6 ay için yüzde 70
Daha sonraki dilimler için de enflasyon artı yüzde 10.
***
Sonra şu oluyor.
Türk Metal sendikası, MESS’in “bu zam oranı yüksek” itirazı üzerine, işçiler adına yüzde 43’e imza atıyor.
Ve sonrasında da Bursa’da otomotiv işçileri ayaklanıyor.
Tepki, sendikaları Türk Metal’e.
Sene 1998.
Renault işçileri üretimi durdurup fabrika bahçesinde toplanıyor, TOFAŞ işçileri de fabrika dışına çıkıp Yalova Yolu’nu keserek şehir merkezine yürüyüşe geçiyorlar.
Dönemin;
TOFAŞ Personel Müdürü Ersin Taş ile Renault Fabrika Müdürü İlhan Kesimgil, sinirli işçileri fabrikaya döndürmek istese de başarılı olamıyor.
İlerleyen günlerde ise sendikadan toplu istifalar oluyor, bazı işçiler önce tek tek, sonra topluca işten çıkarılıyor, kalanlar da sesini çıkaramıyor.
***
Malum;
Bursa’da otomotiv işçileri bugün de aynı durumda.
Başta;
TOFAŞ ve Renault çalışanları, sendikaları Türk Metal’in kısa bir süre önce otomotiv yan sanayinde çalışanlara daha yüksek, kendilerine ise çok düşük (yüzde 7) zam aldığı iddiasıyla tepkili.
Bir süredir de;
İki otomobil fabrikası adeta kaynıyor.
Nitekim;
TOFAŞ’ta çalışan 2 bin 800 işçinin Türk Metal sendikasından istifa ettiği haberi geldi.
Gerekçe, sendikanın kendi haklarını koruyamaması.
Tıpkı;
17 yıl önceki gibi.
Pek çok işyerinden de toplu istifa haberleri geliyor, sendikadan.
Çalışanlar kısaca “Türk Metal’in kendilerini sattığını” düşünüyor, söylüyor.
Nitekim;
Dün de yeni bir olay patlak verdi.
TOFAŞ önünde sabah vardiyasında eylem yapıldı, Renault’da da gece vardiyasında çalışanlar içeri girmeyip, yaşananları protesto etti.
Akşam saatlerinde de, sendikayı safdışı bırakan işçiler, “Metal İşçileri Birliği” adı altında açıklama yaparak “Yönetimin tehditlerine karşı Reno işçisi üretime başlamama kararı aldı. 16-24 vardiyası, turnikeyi geçti ama üretim başlamayacak” denildi.
***
Diyeceğimiz şu.
Bursa’da otomotiv sektöründe alarm zilleri çok yoğun çalıyor.
Hatta;
Kabak, sendikası Türk Metal’a kızıp istifa eden ama, üretimi de zaman zaman durduran metal işçilerinin başına patlayacak görünüyor.
Nitekim;
TOFAŞ, yıllar sonra ilk defa, gazetelere ilan verip, meslek lisesi ve teknik lise mezunu işçiler aramaya başladı bile!..
Dedik ya yazının başında.
Tarih, tekerrürden ibaret.