Bursa Hakimiyet

Arda Turan kaç tane dev yapar?

Hani bir söz var ya ‘Ya topçu olacaksın ya popçu’.
İşte bu sözü doğrulayan çok önemli bir analiz yapmış; Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB).
Bu araştırma adeta ‘kim takar reel ekonomiyi’ dedirten cinsten…
Şöyle ki spor endüstrisiyle daha doğrusu futbol endüstrisiyle, reel endüstrinin marka değerleri irdelenmiş. 
Mukayesede futbol endüstrisinin reel ekonomiye üstünlüğü bariz biçimde ortaya konuyor.
Düşünsenize Türkiyede marka değeri Barcelona’ya transfer olan gururumuz Arda Turan’ın bonservis bedeli olan 45 milyon dolardan büyük yalnızca 72 şirket var.
Hal böyle olunca kimse bana yok dünyada 10 büyük ekonomiden biri olacağız. Yok kişi başı 25 bin dolarlık gelirimiz olacak diye martaval atmasın.
Sen marka olamıyorsan, moda yapamıyorsan, yüksek teknoloji üretemiyorsan, senin şirketlerinin marka değeri bir Arda Turan etmiyorsa ağzınla kuş tutsan bir işe yaramaz.
Yani Arda Turan bir tarafa, reel sektör bir tarafa… 

Gerçekler acıdır

Araştırma yalnız Arda Turan değil, Türkiye’ye gelen yıldız isimleri de mercek altına alıyor. 
 Konuyu Destek Patent A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı, marka patent duayeni Kemal Yamankaradeniz özetliyor:
 “TOBB verilerine göre ülkemizde yaklaşık 3,5 milyon sermaye şirketi bulunuyor. Marka değeri, 45 milyon dolara Barcelona’ya transfer olan milli gururumuz Arda Turan’ın transfer değerinin üzerinde sadece 72 şirket var. Spor kulüplerinin gerçekleştirdiği son transferler ile reel ekonomik değerlerin sporun gerisinde kalması düşündürücü. Ayrıca ülkemizdeki futbol takımlarımızın gerçekleştirdiği transferlere baktığımızda Fenerbahçe’nin bu sezon kadrosuna kattığı Hollandalı yıldız Robin Van Persie’nin 3 yıllık maliyeti yaklaşık 25 milyon doları bulacak. Ülkemizde yapılan marka değerleme araştırmalarına göre, marka değeri Persie’den daha yüksek 89 şirketimiz var. Yine aynı şekilde Galatasaray’ın kadrosuna kattığı Alman oyuncu Lukas Podolski’nin 4 yıllık maliyeti ise yaklaşık 16 milyon dolar. Podolski’nin transfer değeri de Türkiye’nin en değerli 101. şirketinin markasının değerinden daha yüksek”

Aramızda uçurum var

Bu arada Türkiyede en değerli marka 2,51 milyar dolarla Akbank olurken dünyadaki en değerli markanın 128,3 milyar dolarla Apple olduğu düşünülürse almamız gereken ne kadar yol olduğunu daha iyi anlarız.
Ülkemizde şirketlerin marka değerleri bilanço değerleri üzerinden yapıldığına dikkati çeken Yamankaradeniz “Dünyada ise, markaların ürettiği katma değere, pazardaki gücüne, piyasa değerlerine bakılarak, daha kapsamlı marka değerlemesi yapılıyor. Türk markaları da artık, gerçek anlamda marka değerlemesi yapmaya yönelmeliler” diyor.
Gerçekler acı olsa da tablo bu.