Bursa Hakimiyet

OVP’de Ali Cengiz oyunu mu var?

Ortalık toz duman Malum Ankara’ daki alçakça yapılan terör eyleminin etkisinden hala uzaklaşabilmiş değiliz.
Tam da böyle kaotik bir ortamda Kalkınma Bakanlığı Orta Vadeli Programı (OVP) açıkladı. 
Neden böyle bir gün seçildi dersiniz.
Ben söyleyeyim veriler patlak da ondan, belki gözden kaçabilir.
Örneğin büyüme rakamları; 
2015 için yüzde 3’e çekildi. 2016 için yüzde 4, 2017 için yüzde 4,5, 2018 için de yüzde 5 olarak ön görülüyor.
Oysa bir önceki programda bu rakamlar çok daha yüksek belirlenmişti.
İhracat fren yapmalar, 2023 hedefleri tarumar.
Enflasyon yukarı doğru revize ediliyor.
Yani düşünebiliyor musunuz? Bir yılı bile öngöremeyen bir irade.
Asıl bombayı söylüyorum;
 Kişi başı milli gelir hesaplaması değişiyor. 
Bundan böyle kişi başı milli gelir döviz kuru paritesi yerine satınalma gücü paritesiyle hesaplanıyor.
Bu hesaplamayla milli gelirin 19 bin dolara çıkacağı belirtiliyor. Bir düşünsenize birileri hesap kitap yapıyor, diyor ki; Kişi başı milli geliriniz 19 bin dolar.
Siz de buna inanıyorsunuz!
İnsan ister istemez düşünüyor düne kadar döviz kuru baz alınırken, bugün neden satın alma gücü paritesine geçiliyor.
Yoksa bu işte bir Ali Cengiz oyunu mu var. 
Bu ‘orta vade oyunu’ açık söylemek gerekirse bana göre hileli. Oyun ortasında kural değiştirmek gibi bir şey söz konusu.

***

TOFAŞ’a Ege gazı

Türk otomotiv devi TOFAŞ sektörde Türkiye’nin en büyük yatırımına imza atarak Türk işçisi ve mühendisinin alın teriyle ürettiği Egea’yı geçtiğimiz günlerde piyasaya sürdü.
Egea’nın fiyatı 49 bin 500 liradan  başlıyor.
Segmentine göre iyi fiyat, parası olana hayırlı olsun.
Ama benim asıl dikkat çekmek istediğim konu; Egea yani Ege’nin istihdama katkısı
TOFAŞ CEO’su Cengiz Eroldu’nun yaptığı açıklamaya göre, yeni projeler için 2 bin kişilik ek istihdam sağlanacak. 
Yeni proje denilende, Ege’nin HB ve station modelleri kastediliyor. Demek ki Ege sedanı Ege HB ve Ege Station izleyecek. Benim bildiğim bunlar.
Belki başkaları da vardır. Malum ağanın eli tutulmaz.
2 bin istihdamla birlikte vardiya sayısı da yeniden üçe çıkarken, toplam çalışan sayısı da 8 bin 500’ü buluyor.
Üstelik nisan ayına kadar… 
Doğal olarak bunun yan sanayiye katkısı da düşünüldüğünde gerçekten ekonomiye ve otomotiv sektörüne çarpan etkisi oldukça önemli. 
Hem de böyle bir ortamda. 
Eminim; TOFAŞ’ın bu kararı istihdam krizine ilaç gibi gelecektir.