Bursa Hakimiyet

“Bursa şehir logosu”, Bursa’yı anlatıyor mu?

Çok tuhaf…            
Bursa’nın ilçelerinden İznik’in logosunda üzümü, camisi, kalesi ve gölü var, çinisi yok, ancak dün açıklanan Bursa şehir logosu, çiniyi anlatmaktan öteye geçmiyor.



Bursa’ya yakıştırılan logo, İznik’e yakışandır.
Bursa Kültür Turizm Tanıtma Birliği’nin adına Bursa Valiliği’nin gerçekleştirdiği tanıtımda yaşadığımız şaşkınlık, belirli bir topluluğun ortak noktası oldu.
İlginç yorumlarla…
Sosyal medyada, eleştiriler paylaşıldı.
Bursa, yeşiliyle ünlüdür…
Velhasıl, sudan ibarettir…
Uludağ’ıyla da bilinir…
Gölü de, denizi de vardır…
Böyle bir kent, ancak yeşil, beyaz ve mavi renkleriyle tasvir edilebilecekken, üstelik vaktiyle erguvanlarıyla ünlü Bursa’ya, laleli, kırmızılı, lacivert ve mavili logo üretiliyor.
Çini sanatının mercan kırmızısı ve lazuli lacivertinden söz etmek, yanına da başka anlamlar yükleyerek maviyi de koymak, Bursa’yı anlatmaya yetmez, ancak İznik’in ilçesi için muazzam bir logo hazırlanmış görülüyor.
Bursa şehir logosu denilse de…
Dünyaca ünlü Yeşil Türbe’yi ortadan kaldıran, Uludağ’ın beyazı yerine başka renkleri tercih eden, geri getirilmesi çok arzu edilen yeşile de yer vermeyen logo uygulaması, tartışmaların odağında bulunuyor.
Bursa şehir logosunun tanıtım programının, güzel sesli insanların, sanatçılarının kentinde ithal sunucuyla yürütülmesi de, tartışma konusu olabiliyordu.
Bursa Kültür Turizm Tanıtma Birliği, Bursa Valiliği’nin yanı sıra, Büyükşehir ve bazı ilçe belediyelerinin oluşturduğu ortak eylem topluluğu…
Büyükşehir Belediye Meclisi’nde konuşulmayan, görüşülmeyen, bilgisi verilmeyen ve resmi kararı bulunmayan, Bursa Kent Konseyi’in bile dışarıda olduğu bir sürecin, kentin logosu olup olamayacağı tartışılıyor.
Bursa’nın logosu vardı.
Yeşil Türbe’siyle kentini, tarihsel ve kültürel kimliğini, ayrıca Avrupa Konseyi’nin Avrupa Şehri bayrağı ve unvanına sahip olunduğunu da gösteren resmi logo, kentin doğrusu olarak; Büyükşehir Belediyesi’nin gönderindedir.

Kent markalaşması, logosuz da oluyor!

Bursa şehir logosunun tanıtımında,  “Marka şehirlerin logosu var” deniliyor. Bazı ülkelerin kentleri de, örnek olarak belirtiliyor.
Kentsel markalaşma için…
Koşullar, nitelikler, özellikler, bir kentin dokusu önemlidir.
Dolayısıyla…
Beğeni ve talep olur.
Antalya, dünyanın bir tatil merkezidir.
Logosu, 1975’e aittir.
Antalya’nın a harfi.. Mavi renkle denizi… Turuncuyla portakalı… Etrafındaki zikzaklı desen, güneşi… Güneşin altındaki beyaz çizgiyle de palmiyeleri…
Markalaştıran…
Kıyı ve çevrelerindeki konaklama tesislerine yatırımlar ve plaj düzenlemeleri…İklimsel koşulların değerlendirilmesiyle beraber,  karşılanan talep ve beğeni, bugünkü başarılara götürüyor. Spor kampları için de rağbet görüyor.
Okuduğu tarihsel ve belge yayınlardan etkilenen İngiltere Kraliçesi II. Elizabeth, görmeyi de çok arzu ettiği için Yeşil Türbe için Bursa’ya gelmişti.
Bursa Şehir Logosu’na gerekçe gösterilen kentler…
ABD’nin Miami kenti, sıradan bir kasabayken, 1980’li yıllarda Miami Vice adlı dizi sayesinde tanındı. Antalya’nın eşi gibi kent olarak, keşfedildi. Logosu da, sadece palmiye…
Almanya’nın başkenti Berlin’in logosu da, adeta Almanya’nin simgesi durumuna gelen ünlü Brandenburg Kapısı’na ait modern formlu çizgileri taşıyor.
Örnekler arasında gösterilmeyen İspanya’nın Barcelona kenti, daha çok futbol takımıyla bilindi ve tanındı. Özel logosu yok, özellikle futbol takımı Barcelona ve ünlü mimarı Antoni Gaudi, turizmin önemli unsurlarıdır.