
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne (İBB) bağlı toplu taşıma hizmeti veren İETT otobüs hatlarının numaralarını kökten değiştirmeye hazırlanıyor.
Diken'den Mehmet Baran Kılıç'ın haberine göre; İETT ve İBB Ulaşım Daire Başkanlığı’nda dolaşan bir belgede, mevcut sistemin yetersiz kaldığı, zaman içerisinde yapılan güzergah değişiklikleriyle başka bölgelerden hareket etmeye başlayan hatların aynı kodlarıyla hizmet vermeye devam ettiği ve bunun da karışıklığı artırdığı belirtiliyor.
İETT ve Ulaşım Daire Başkanlığı’nın üzerine çalıştığı yeni sistem göre hat kodlarının kökten değiştirilmesi planlanıyor. Yeni sistemin adı ‘zon bazlı hat kodlama sistemi.’
Bu sisteme göre, coğrafi olarak birbirine yakın ilişki içerisinde olan ilçelerin belirli zonlara yani gruplara ayrılması planlanıyor. Her bir zonun da numarası olacak. Zon içerisindeki ilçeler de kendi arasında numaralandırılacak. Mahalleler arasında da ayrı zonlar oluşturulup numaralandırılacak. Bu numaraların kombinasyonlarıyla hat numaraları oluşturulacak.
Planlanan ilçe zonları ve numaralar şöyle:
1: Beşiktaş, Sarıyer, Şişli, Beyoğlu, Kağıthane
2: Fatih, Eyüp, Gaziosmanpaşa, Sultangazi
3: Güngören, Bağcılar, Bayrampaşa, Esenler, Metrobüs hatları
4: Bakırköy, Zeytinburnu, Bahçelievler, Küçükçekmece
5: Başakşehir, Avcılar, Beylikdüzü, Esenyurt
6: Üsküdar, Kadıköy, Ümraniye, Ataşehir
7: Maltepe, Kartal, Pendik, Tuzla
8: Beykoz, Çekmeköy, Sancaktepe, Şile, Sultanbeyli
9: Arnavutköy, Büyükçekmece, Çatalca, Silivri
Zon içerisindeki numaralandırmalar da sıfırdan yukarıda yazıldığı sırayla gittiği rakama göre yapılacak. Örneğin, 1 numaralı zonda Beşiktaş 0, Sarıyer 1, Şişli 2, Beyoğlu 3 ve Kağıthane 4 olarak numaralandırılacak. 2 numaralı zondaysa Fatih 0, Eyüp 1, Gaziosmanpaşa 2 ve Sultangazi 3 olacak.
İlçelerdeki mahalleler de kendi arasında zonlara ayrılıp numaralandırılacak. Mahallelerden kalkan hatlar da kendi içerisinde numaralandırılacak.
Zon bazlı hat kodlama sisteminin avantajları olarak şunlar öne sürülüyor: Sistematiklik, karmaşıklığın giderilmesi, yeni hatların zon bazlı sisteme girişinin kolaylaşması, güzergah değişikliklerinde hat kodlarının esneklik gösterebilmesi.
Sistemin dezavantajları olarak da şunlar gösteriliyor: İlk başta vatandaşlardaki yerleşik algının kırmanın zorluğu ve sistemin duyurulmasıyla uygulanmasının maliyeti.
Sistemin ne aşamada olduğu, ne kadar desteklendiği veya ne zaman hayata geçirileceğiyle ilgili net bilgiye ulaşılamadı.