Emekliye ayrılan elektrikli otomobillerin pilleri ne olacak? Batarya sorunu başlıyor...

Elektrikli araçlar her ne kadar çevreci ve tasarruflu olsa da, bataryalarının da bir ekonomik ömrü bulunuyor. Zamanla bataryaların kapasitesi düşüyor, bu da doğrudan menzil kaybına neden oluyor. İşte tam bu noktada batarya geri dönüşüm teknolojileri devreye giriyor. Eskiyen bataryalar ya geri dönüştürülerek yeniden hammadde haline getiriliyor ya da ikinci yaşam için enerji depolama sistemlerine dönüştürülerek ekonomiye kazandırılıyor.

Haber Giriş Tarihi: 30.06.2025 10:00
Haber Güncellenme Tarihi: 30.06.2025 10:00

Elektrikli araç satışları son 10 yılda rekor seviyelere ulaştı. Ancak bu hızlı büyüme, kullanılmış elektrikli araç bataryalarının ne olacağı sorusunu da beraberinde getirdi. Redwood Materials gibi öncü şirketler, bu bataryaları çöpe göndermek yerine ikinci hayatlarına hazırlıyor. Piller, hem çevre dostu enerji depolama sistemlerine dönüşüyor hem de geri dönüştürülerek yeni bataryaların üretiminde kullanılıyor.

ELEKTRİKLİ ARAÇ BATARYALARI İÇİN YENİ DÖNEM: ENERJİ DEPOLAMA SİSTEMLERİ

Redwood Materials, eski Tesla yöneticisi JD Straubel'in liderliğinde, Kuzey Amerika'nın en büyük batarya geri dönüşüm firması haline geldi. Şirketin verilerine göre, yılda 20 GWh batarya geri dönüştürülüyor ki bu, yaklaşık 250 bin elektrikli araca denk geliyor. Bu süreçle ABD'deki lityum iyon pillerin %90’ı geri kazanılıyor.

REDWOOD ENERGY: MODÜLER ENERJİ DEPOLAMA ÇAĞI BAŞLIYOR

Redwood, yalnızca geri dönüşüm değil, aynı zamanda ikinci yaşam çözümleri için Redwood Energy adlı yeni bir bölüm kurdu. Bu girişimle eski elektrikli araç bataryaları, ticari alanlarda kullanılabilecek enerji depolama sistemlerine (ESS) dönüştürülüyor. Şirket, bu bataryaların hâlâ orijinal kapasitelerinin %50’sinden fazlasını koruduğunu belirtiyor.

ESKİ BATARYALARLA ŞEBEKEYE DESTEK

Redwood’a göre, kullanılmış bataryalarla oluşturulan ESS sistemleri yalnızca çevresel atıkları azaltmakla kalmıyor, aynı zamanda elektrik şebekesindeki yükü de düşürüyor. Bu sistemler ayrıca güneş ve rüzgar enerjisi ile entegre çalışarak kırsal bölgelerde EV şarj altyapısı sunabilir.

GERİ DÖNÜŞÜM MÜ, YENİDEN KULLANIM MI?

İngiltere merkezli araştırma firması IDTechX’e göre, batarya yeniden kullanımı hücre seviyesine kadar ayrıştırıldığında daha maliyetli oluyor ancak daha etkili sonuçlar doğuruyor. Redwood, bataryaları önce güvenli şekilde depolayıp ardından test ediyor. Hâlâ enerji kapasitesi yüksek olan bataryalar, markasına veya kimyasına bakılmadan ikinci yaşam enerji sistemlerine dönüştürülüyor.

İKİNCİ EL BATARYALARIN KULLANIM ALANLARI GENİŞLİYOR

Bu sistemler:

Yapay zeka veri merkezlerini destekleyebilir

Ev tipi enerji depolama sistemlerinde kullanılabilir

Gelişmemiş bölgelerde elektrikli araç kullanımını mümkün kılabilir

PAZAR DEĞERİ MİLYAR DOLARLARI AŞACAK

???? 2023’te ABD’de 1,3 milyon elektrikli araç satıldı. ???? Sadece bu yıl 100 binin üzerinde araç trafikten çıkacak. ???? Batarya geri dönüşüm pazarı 2045’te 52 milyar dolar değere ulaşacak. ???? İkinci el batarya pazarı ise 2035’e kadar 5,2 milyar dolar büyüklüğe ulaşacak.

SONUÇ: ELEKTRİKLİ ARAÇ BATARYALARI İÇİN SIFIR ATIK MÜMKÜN

Redwood Materials ve benzeri şirketlerin geliştirdiği çözümlerle sürdürülebilir otomotiv geleceği artık daha ulaşılabilir. Kritik madenlerin geri kazanımı, şebeke desteği ve çevresel sürdürülebilirlik adına, elektrikli araç bataryalarının ikinci ömrü artık daha fazla önem kazanıyor.