Bilim insanlarından şaşırtan açıklama: Koronavirüsten daha tehlikeli...

Dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını ile mücadele sürerken bilim insanlarından şaşkınlık yaratan bir açıklama geldi.

Haber Giriş Tarihi: 05.08.2020 14:04
Haber Güncellenme Tarihi: 05.08.2020 14:04
Bilim insanlarından şaşırtan açıklama: Koronavirüsten daha tehlikeli...

Geçtiğimiz aylarda paylaşılan bu görüntüde Avrupa'nın göbeği İtalya'daki hava kirliliği gözler önüne serildi. Koronavirüs salgınında kirlilik azalsa da, son haftalarda yeniden yükselişe geçti.

Popular Science'ın haberine göre hava kirliliği, Dünya üzerindeki her erkek, kadın ve çocuğun yaşam beklentisini yaklaşık iki yıl azaltıyor. Uzmanlara göre bu veriler, düşük kalitedeki havanın "insan sağlığına karşı en büyük tehdidi" oluşturduğunu gösteriyor.

Hava Kalitesi Yaşam Endeksi'ne göre (AQLI) dünya, COVID-19 salgınını kontrol altına almak amacıyla aşı bulmak için yarışırken, hava kirliliği dünya çapındaki milyarlarca insanın ömrünü kısaltıp sağlığını bozmaya devam ediyor.

Bu endeks, çoğunlukla fosil yakıtların yanmasından çıkan parçacık şeklindeki hava kirliliğini, insan sağlığı üzerinde meydana getirdiği etkiye çeviriyor.

Bir zamanlar dünyanın en kirli ülkelerinden biri olan Çin'deki parçacık maddelerde önemli azalmalar olmasına karşın, genel hava kirliliği seviyesinin son yirmi yıl boyunca durağan kaldığı bulunmuş. Hindistan ve Bengladeş gibi ülkelerde hava kirliliği o kadar ciddi boyutta ki, bazı bölgelerdeki ortalama yaşam süresi neredeyse on yıl kadar azalıyor.

Diğer yandan uydudan gelen son görüntüler, İtalya'daki inanılmaz değişimi gözler önüne serdi. Ocak ayı ortalarında çekilen ve hava kirliliğini gösteren bu görüntü, artık çok daha farklı bir halde!

ESA'nın dünyaya yolladığı Şubat ayını kapsayan görüntülerde de çok büyük değişiklik yok; ancak kırmızı bölgenin ufak da olsa azaldığı dikkatlerden kaçmıyor.

Mart ayında salgının ülkeyi vurmasıyla birlikte ise kırmızı bölge iyiden iyiye azaldı. Benzer bir durum Çin'de de yaşandı. Dünyanın en kalabalık nüfusuna sahip ülkenin uydu görüntüsü ise NASA'dan geldi.

Virüs tehdidi nedeniyle fabrikaları kapatan Çin'de de haritadaki kırmızı renk kayboldu. Yani hava kirliliği iyiden iyiye düştü. Ancak NASA'nın dünyaya yolladığı tek görüntü bu değildi.

Amerikan Ulusal Havacılık ve Uzay Ajansı (NASA), keşif aracı Curiosity'nin Kızıl Gezegen Mars'ta çektiği şimdiye kadarki en detaylı panoramik görüntüyü yayınladı. Ancak fotoğraftaki detay şaşkınlık yarattı.

NASA'dan yapılan açıklamada, panoramik görüntünün 24 Kasım-1 Aralık 2019'da Curiosity'nin çektiği 1000'in üzerinde fotoğrafın birleşiminden oluştuğu belirtildi. Kompozitin, Mars manzarasının 1,8 milyar piksellik görüntüsünü sağladığı kaydedildi.

Curiosity, 2012'de Mars'ın Gale Krateri'ne inmişti. Gezginci robot, keşif faaliyeti süresince Kızıl Gezegen'in geçmişte mikrobiyolojik canlı yaşamına ev sahipliği yapmış olabileceğine dair çok sayıda kanıt topladı.

Ancak uzun süredir Mars üzerinde araştırmalar yürüten NASA'nın Kızıl Gezegen'deki göz bebeği Curiosity'den gelen son görüntüler NASA'yı bir dönem kara kara düşündürdü.

NASA açıklamasına göre kırmızı gezegende beklenenden iyi iş çıkaran aracın daha önce tespit edilen; ancak gittikçe büyüyen altı alüminyum tekerleğinden birinde iki ayrı yerde kırıklar ve boşluklar var.