Kurban eti nasıl tüketilmeli?
Kurban Bayramı için beslenme önerilerinde bulunan Dyt. Nevra Demirel, bayramda kurban etinin nasıl ve ne şekilde tüketilmesi gerektiği hakkında bilgi verdi.
YAŞAM , 28 Temmuz 2020 Salı, 10:55
Kurban eti nasıl tüketilmeli?

Bir araya gelinip büyük sofralarda sevdiklerimizle paylaşılan bayram sofralarının tadına doyum olmaz. Kurban Bayramı için kurallara uygun kesilen kurbanlıklar dağıtılıp, kalan etler de farklı yöntemlerle pişirilip sofralarda yerini alacaktır.

Kırmızı et tüketiminin arttığı ve tatlı ikramlarının da sıkça karşımıza çıktığı bu günlerde özellikle bazı kronik hastalıklara sahip kişiler (şeker, kalp-damar, hipertansiyon, böbrek hastalıkları vb.) ve yüksek risk grubundakiler tüketim miktarlarında daha dikkatli olmalıdır. Tabii sağlıklı, normal bireylerin de sıkıntı yaşamamaları adına aynı önlemleri almaları gerekir.

Kurban eti kesimi, pişirme ve saklama koşulları tüketim önerileri açısından bazı önemli hususlara dikkat edilmelidir:

• Kurban kesimi öncesinde etlerin güvenilir, sağlık açısından uygun olması adına mutlaka veteriner hekim tarafından muayene edilmiş olması önemlidir.

• Kesim sonrası etin hemen tüketilmemesi gerekir. Ölüm katılığının giderilip etin yumuşaması için 3-4 saat güneş görmeyen serin bir yerde bekletildikten sonra buzdolabına kaldırılıp, 12-24 saat kadar dinlendirilmelidir. Aksi takdirde taze, yumuşamamış etin tüketimi sindirim sorunlarına yol açabilir.

• Etlerin saklama koşulları da hızlı bozulabilen besin grupları arasında olduğundan oldukça önem taşır. Buzdolabı rafında 2-3 gün tutulabilir. Sonrasında depolanmak istenen kısım küçük parçalar halinde derin dondurucuya kaldırılıp daha uzun süre (4-6 ay) saklanabilir. Buzluktan indirilip kullanılacak et, yine buzdolabının rafında sulanıp akmaması ve diğer besinlerin bu sıvıyla kontamine olmaması için bir kap içinde çözdürülmeli ve çözdürülen et tekrar dondurulmamalıdır.

• Etin hazırlandığı kesme tezgahı, bıçak gibi malzemeler başka besinlerin hazırlığında kullanılmamalıdır. Sonrasında iyi bir şekilde temizlenmelidir.

• Kırmızı et kaliteli bir hayvansal protein kaynağı olmasının yanında demir, fosfor, çinko gibi mineraller ve B grubu vitaminler açısından da zengindir. Ancak doymuş yağ ve kolesterol içeriğinin yüksek olması dolayısıyla dikkatli miktarlarda tüketilmelidir.

• Pişirme tekniği olarak etin ızgara, haşlama ve fırında tüketimi sağlık açısından en uygunudur. Bayramın vazgeçilmezi kavurma yöntemi ise çok sık tercih edilmemelidir. Kavurma yapıldığında tereyağ, kuyrukyağı/içyağı gibi katkılardan kaçınılmalıdır. Mangalda pişirme durumunda da etlerin çok yakılmaması, kömürleşmemesi, kanserojen maddelerin açığa çıkmaması yönünden önemlidir.

• Et tüketimine yanında sebze, salata gibi C ve A vitamini zengini kaynaklar eşlik ederse öğünün besin kalitesi ve etin içeriğindeki demir emilimi artacaktır.

• Etli yemeklerin yanında seçilen karbonhidrat kaynakları tam tahıllı olmalı, beyaz pirinç pilavı- makarna yerine bulgur pilavı tercih edilmelidir.

• Bayram süresince sıvı alımı ihmal edilmemeli, günde 2 ila 2,5 lt su içmeye özen gösterilmelidir.

• Bayram ikramları arasında yer alan şekerli kompostolar, asitli içecekler ve şerbetli tatlıların yerini taze meyveler , az şekerli sütlü veya meyveli tatlılar alabilir.

• Son olarak bayram tatili süresince yapılan kaçamaklarla, kilonuzu korumayı başarabilmek için egzersizi ihmal etmeyin.

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR