Mass Effect geri döndü: Mass Effect: Legendary Edition
Alternatif bir gelecekte insanların uzaya açıldığı ve diğer türler ile yakın ilişkiler içinde olduğu bir zamandayız. Mass Effect: Legendary Edition ile N7 özel kuvvetler programından mezun olmuş, SSV Normandy isimli geminin başına getirilmiş ve bir süre sonra uzaylı ırkların ortak merkezi olarak kabul edilen Citadel'in özel ajanlarına verilen Spectre ünvanına layık görülmüş olan Komutan Shepard'ın üç oyun süren büyük macerasına giriş yapıyoruz.
TEKNOLOJİ , 08 Haziran 2021 Salı, 09:56
Mass Effect geri döndü: Mass Effect: Legendary Edition

Mass Effect: Legendary Edition, oyun dünyasının en popüler CRPG serilerinden birisini hem görsel hem de oynanış olarak yeni geliştirmeler ekleyerek, ekranlarımıza getiriyor. 3 oyun sürecek maceramız nasıl olmuş, birlikte bakalım.

Yok Oluş Karşısında Verilen Mücadele

Çok uzun zaman önce iz bırakmadan ortadan kaybolmuş Prothean adındaki uygarlığın geride bıraktığı nesneler ile başlıyor maceramız. İnsan ırkı bu kadim nesnelerin bir kısmını Mars'ta keşfedip, ışık hızında seyahati sağlayacak olan Mass Effect teknolojisini geliştiriyor ve gelişmiş uzay ırkları arasında yerini yavaş ama emin adımlarla almaya başlıyor. Karakterimiz Komutan Shepard, Prothean kalıntılarını bulmak için çıktığı görevde, Citadel'in elit Spectre ajanlarından birisi tarafından saldırıyor uğruyor. Spectre'ye sırtını dönen ve Shepard ile aynı kalıntıların peşinde olan Saren ile mücadelesi sonucunda Prothean kalıntılarına ilk olarak ulaşan Shepard, evrendeki organizmaları katleden sentetik varlıklara dair görüntüler görüyor.

Efsanelere göre her 50 bin yılda bir ortaya çıkan makinalar evrendeki gelişmiş ırkları katlediyor ve sonra bir sonraki döngüye kadar ortadan kayboluyor. Reaper adı verilen makinaları çağırmak için gerekli olan nesnelerin peşinde olan Saren'in peşine düşme görevi ise elit Spectre ekibine katılmaya hak kazanan ilk insan olarak bize, yani Komutan Shepard'a veriliyor. İlk oyunda ekibimize aldığımız arkadaşlarımız ile birlikte Saren'i durdurmaya çalışırken, ardından gelen oyunlar ile birlikte Citadel'i korumaya ve son olarak dünyamızı da kapsayan evrensel Reaper tehdidini durdurmaya çalışıyoruz.

Mass Effect: Legendary Edition ile üç oyunluk bir macera bizi bekliyor. İnsan ırkının en önemli temsilcilerinden birisi olan Shepard ile yola çıktığımız macerada bir sürü yol arkadaşı ile tanışıyor, kayıp uygarlıkların başına gelenleri keşfediyor, koca bir ırkın kaderini etkileyecek kadar büyük kararlar vermek zorunda kalıyoruz. Ana hikaye belli ama bu hikayeyi nasıl yaşayacağımız ve sonuçlarının nasıl gerçekleşeceği bize bağlı. Üç oyun boyunca aynı karakteri kontrol ediyoruz ve önceki oyunlarda yaptığımız hareketlerin çoğu ileride olacakları da etkiliyor.

Ana hikaye boyunca Komutan Shepard'ın yapacağı bazı seçimler olduğunu ve bunun hikayeyi etkileyeceğini söylemiştik. "Paragon" isimli iyi seçimler ve "Renegade" isimli kötü seçimler ile oyundaki olaylara etki edecek ve ekibimizdekilerin bize karşı olan davranışlarını değiştirecek hareketler yapabiliyoruz. İkinci ve üçüncü oyunda iki tarafı da denemeye teşvik eden seçimler, ilk oyunda daha keyifsiz bir şekilde yazılmış. "Renegade" seçimlerini seçtiğimizde karakter sırf kötülük yapmak için kötü davranıyor gibi bir hava var. Bize basit bir soru soranlara saçma cevaplar veriyor ya da psikolojik kriz geçiren karakterleri, sırf yapabildiğimiz için, yumruklayarak susturabiliyoruz. Yinede, özellikle ikinci oyunda, verdiğimiz kararların getirdiği farklı sonuçlar yüzünden oyunu tekrar oynama isteği oluştuğu bir gerçek.

Teknoloji Gelişirken Mass Effect Aynı Kalmayacak

Mass Effect: Legendary Edition ile serinin en önemli sorunlarından biri son buluyor. 2007 yılında çıkış yapmış ve dönemi için bile sinir bozucu bazı teknik sıkıntılara sahip olan ilk Mass Effect oyununu gönül rahatlığı ile oynayabilmek artık mümkün. Legendary Edition ile birlikte üç oyunda da oynanış ve görsel anlamda geliştirmeler mevcut ama bunlardan en fazla yararlanan orijinal Mass Effect oyunu olmuş.

Orijinal Mass Effect bize çeşitli sınıflar arasında seçim yapma şansı sunuyordu ve oyunun geri kalanında seçtiğimiz sınıfın izin verdiği ölçüde çatışmalara girebiliyorduk. Nişancı tüfekleri kullanmayan bir sınıf ile tüfeğin dürbününe bakmaktan aciz bir asker haline gelmek, oyunun çıktığı dönemde bile can sıkıcı bir durumdu. Devam oyunlarında bulunmayan bu tür kısıtlamalar artık tamamen kaldırılmış.

Uzay gemimizden çıkıp gezegene indiğimizde yalnızca yürümüyoruz, Mako isimli arazi aracını da kullandığımız zamanlar oluyor. İlk oyunun en sinir bozucu kısımlarından birisi kabul edilen Mako üzerinde çeşitli geliştirimeler yapılmış. Artık daha düzgün bir fizik motoruna sahip olan Mako aynı zamanda daha hızlı gidiyor. Mako ile gezinti yapmanız gereken bölümlerde oyunu kapatıp gitme dürtüsüne kapılmıyorsunuz. Silahlar ve Mako üzerinde yapılan geliştirmeler, ilk Mass Effect'i tekrar oynamak isteyenlerin (hatta daha önce hiç oynamamış olanların bile) Legendary Edition'ı tercih etmesi için tek başına yeterli sebepler olabilir.

Oyunda genel olarak yapay zeka geliştirilmiş ve çatışmalar üzerinde çeşitli değişiklikler yapılmış. Orjinal oyunda sinir bozucu seviyede zor olan bazı mücadeleler, çeşitli değişiklikler ile dengelenmiş. Örneğin normalde üstümüze gelerek bizi sıkıştıran bir düşman artık sabit durarak saldırıyor ama yanında işleri zorlaştıran nişancılar bulunuyor. Hem düşmanın hem de takım arkadaşlarımızın yapay zekaları geliştirilmiş ama arkasında kimsenin bulunmadığı duvarlara ateş ettikleri durumlar bulunuyor.

Uzayı Daha Yüksek Çözünürlük

Mass Effect: Legendary Edition içerisinde bulunan üç oyunda da geliştirmeler olsa da, 14 yıllık Mass Effect bunlardan en fazla yararlanan oyun olmuş. Geliştirilmiş kaplamalar, grafik efektleri ve yeni ışıklandırma özellikleri ile Mass Effect yepyeni bir görsellik sunuyor. 14 yıl önce teknik yetersizlikler yüzünden hayal gücümüze bırakılan ayrıntılar şimdi gözlerimizin önünde. Görsel olarak ciddi anlamda bir gelişme var ama yeni nesil oyun grafikleri beklememenizde fayda var. Sonuçta bu yeniden yapım değil, ciddi geliştirmeler almış 14 yıllık bir oyun. Mass Effect 2 ve Mass Effect 3'te görsel olarak geliştirilmiş, yeni nesil oyunlara biraz daha yaklaşmış durumda.

Performansa geçmeden önce orjinal Mass Effect'i oynamış olan her oyuncunun merak ettiği kısmı da unutmayalım. İlk oyunda yükleme ekranları olarak tasarlanmış olan ve karakterlerin kendi aralarındaki konuşmalar bittikten sonra bile uzun süre ekranı izlememize sebep olan asansör yolculukları kısalmış! Asansör içerisindeki yükleme 30 saniyeden uzun sürüyorsa, karakterleriniz kendi arasında konuşuyor olsa bile sahneyi atlayıp çıkma seçeneğine sahipsiniz.

Orta seviye bir sistemde oynadığım Mass Effect: Legendary Edition, sorunsuz bir şekilde çalıştı. 1080p çözünürlükte 240 fps ile oynarken, kalabalık çatışmalara girdiğimde en düşük 210 fps gördüm. Ara sahneler ise 60 fps olarak izleniyor. Ayrı ayrı her oyun benzer bir performans sergiliyor. Sisteminiz destekliyorsa ve uygun bir ekranınız varsa oyunu 4K çözünürlükte de oynayabilirsiniz.

Bu Oyunun Hiç Problemi Yok Mu?

Mass Effect: Legendary Edition hakkında güzel şeyler söyledik, görselliği ve geliştirmeleri övdük ama hiç mi sıkıntısı yok bu oyunun? Var elbette, biraz da o sıkıntılardan bahsedelim.

Üç oyunun tüm içeriklerini bir araya toplayan bir paket var elimizde ama bazı içerikler eksik. Bunların ilki, kaynak kodunun sorunlu olması nedeniyle ekleyemedikleri Pinnacle Station DLC paketi. Toplam 3 saatlik mücadele içeren paketin eksikliği büyük bir kayıp değil ama dikkat çekiyor. Eksik olan diğer kısım ise biraz daha can sıkıcı.

Mass Effect 3 ile birlikte oyuna eklenen Multiplayer modları Legendary Edition'da bulunmuyor. Ana hikayeye de dolaylı olarak etkili olan ve arkadaşlarımız ile oynamanın keyifli olduğu çok oyunculu modlar Legendary Edition'a eklenmemiş. Oyunun tek kişilik modunu daha fazla geliştirmek amacıyla bu kararın verildiği söyleniyor. Multiplayer oynayarak sahip olabileceğimiz ve oyun sonuna etki eden "Galactic Readiness" ise farklı şekillerde gelecek şekilde ayarlanmış.

Özellikle birinci oyunda yapılan grafik geliştirmelerinin etkileyici olduğundan bahsetmiştim. Aynı gelişme animasyonlarda olmadığı için karakterlerin kütük gibi hareket ettiğini gördüğümüz anlar oluyor. Artık eski moda kalmış sıkıcı mini oyunlar, tekrar eden yan görevler ve sırf karakterimiz kötü olsun diye konulmuş kötü "Renegade" seçimleri ile birlikte, görsel olarak yenilenmiş de olsa Mass Effect'in eski bir oyun olduğunu hatırlıyoruz. Mass Effect'de olduğunu bildiğim hataların çoğu düzeltilmiş ama kritik bir dövüşte özel yeteneklerimizi kullanmamız durumunda oyunun çökmesi gibi çoğu oyuncunun bildiği bir hatanın hala yerinde durması da şaşırtıcı.

Mass Effect serisi, kılıçlar ve büyülerle dolu fantastik rol yapma oyunları arasında bilim kurgu/uzay operası tarzı yapısı ile az bulunan bir seçim. Orjinal seri zamanının en iyi oyunları arasında olsa bile, artık yaşını belli eden ve yeni oyuncuları kendinden uzaklaştıran oyunlar haline gelmişti. Mass Effect: Legendary Edition hem görsel anlamda güzel hem de oynanış bakımından işe yarar yenilikler ile efsaneyi yeni nesile başarıyla taşımış.

Serinin ilk 3 oyununa dair çıkmış tüm içerikleri (bir DLC paketi hariç) içerisinde toplayan Mass Effect: Legendary Edition, hem oyuna yeni başlamak isteyenler hem de macerayı bir kez daha tecrübe etmek isteyenler için harika bir paket. Oyun başına ortalama 30 saatlik bir macera sunan 3 oyunluk paket, sizi uzun bir süre oyalayabilecek kadar dolu içeriklere sahip. Üstelik farklı seçimler yaparak farklı sonuçlara ulaşabilmek için bütün seriye baştan başlamak gibi bir fırsat da var.

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR