Vatandaş bileti kesti!
Özelleştirilen İDO'nun pahalı bilet fiyatlarından canı yanan vatandaş, ulaşımda artık deniz yolunu tercih etmeyerek İDO'yu cezalandırdı. Bir ay önce İstanbul-Bursa arasında her gün 13 sefer düzenleyen İDO, bilet satamadığı için sefer sayısını ikiye düşürmek zorunda kaldı.
BURSA , 16 Haziran 2012 Cumartesi, 09:29
Vatandaş bileti kesti!

Toplumdan kopuk bir kâr anlayışıyla bilet fiyatlarını artıran İstanbul Deniz Otobüsleri'ne (İDO) vatandaşın tepkisi ağır oldu. İDO'nun bilet fiyatlarından canı yanan Bursalılar, İstanbul seyahatlerinde artık avantajını yitirdiği için deniz yolunu değil karayolunu tercih etmeye başladı. Mart ve nisan aylarında Yenikapı-Güzelyalı hattında karşılıklı 13 sefer düzenleyerek şehirlerarası ulaşımı önemli ölçüde rahatlatan İDO, mayıs ayından itibaren fiyat politikasını sadece kâr endeksli güncelleyince müşteri kaybetmeye başladı. Önce arabasıyla vapur kuyruğuna giren vatandaşın sırasını satmaya başlayan İDO, bilet kalmama ve uzun bekleme riskine karşılık adeta yüzde 40 farkla "ekspres biniş" uygulamasını başlattı. Ardından "kademeli fiyatlandırma' sistemi gereği; feribota son dakikada binenlere en pahalı biletler satıldı. Vatandaşın tepkisine aldırış etmeyen İDO'nun cam kenarındaki koltuklar için de ayrıca 5 TL fark alması ve kesilen her bilet için hizmet bedeli talep edilmesi de bardağı taşıran son damla oldu.



• İlgili makale için tıklayınız... Aysın Komitgan yazıyor...


YOLCU "YETER" DEDİ

Müşteri kaybetmeye başlayan İDO'nun Bursa-Güzelyalı'ya düzenlediği seferler ise mayıs ayında 13'ten 7'ye düşürüldü. Tüketicilerin bu tepkisine rağmen geri adım atmayan İDO, ticaret mantığına da ters bu uygulamalarına devam edince Bursalı müşterilerini neredeyse tamamen kaybetti. 11 Haziran'da başlayan "Yaz Tarifesi"nde Yenikapı-Güzelyalı seferlerini günde 2'ye düşürmek zorunda kalan İDO'nun tek umudu ise hafta sonları 4'e çıkardığı seferler... Ancak mevcut fiyatlar sürdükçe vatandaşın deniz yolunu tercih etmeyeceğine kesin gözüyle bakılıyor.

"YAZ TARİFESİ" KOMEDİSİ

Kış aylarından çıkarken günde 13 sefer yapan İDO'nun seferleri önce 7'ye, ardından 2'ye kadar düşürmesine rağmen 11 Haziran'da bunu "yaz tarifesi" olarak vatandaşa duyurması ise komik karşılandı. Yaz aylarında artması gerekirken azalan yeni seferlere göre; pazartesi ve salı 2, şarşamba ve perşembe 3, cuma, cumartesi ve pazar günleri de 4-5 sefer gerçekleştirilecek.

TÜKETİCİLER DAVA AÇACAK

Tüketici Dernekleri Federasyonu, haksız uygulamalar nedeniyle İDO'ya dava açmaya hazırlanıyor. Başkan Sıtkı Yılmaz, fiyat dengesizliğinin vatandaşın yolculuk hakkını engellediğini söyledi. İDO'nun kışın gereksiz sefer iptalleriyle vatandaşı yarı yolda bıraktığını belirten Yılmaz, bu yetmiyormuş gibi yazın da fiyat tarifesindeki adaletsizliklerin yolculara kabus yaşattığını vurguladı. Haksız uygulamaya göz yummayacaklarının altını çizen Yılmaz, İDO'ya dava açacaklarını ifade etti.


İŞTE FİYATLAR
Özelleştirilmeden önce 85 lira olan araçlı ulaşım 130 liraya kadar yükselebiliyor. Özelleştirilme yapılmadan önce Bandırma Yenikapı seferleri sürücü dahil otomobil geçiş ücreti 125 TL olan İDO'da, özelleştirilmenin ardından "kademeli tarife ile" bu fiyat 200 TL'ye çıktı. Yeni çıkan satış sistemi ile bu fiyat 228 TL'ye yükseldi. Otomobil ve sürücü dahil 3 kişilik bir ailenin feribot yolculuğunun 412 TL'ye kadar ulaşabildiği dikkat çekerken, 2010 yılı tarifesine göre 3 kişilik bir ailenin feribot yolculuğu 175 TL, geçtiğimiz yıl ise 310 TL olduğu göze çarpıyor. Yeni sistemle gelen bir dezavantaj ise hizmet bedeli olarak görülüyor. Gişe, telefon ya da internet üzerinden alınan biletlerde 1 ile 2 TL arasında hizmet bedeli ödeniyor.



Rabia DENİZ


BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR