Hava Durumu

Son Dakika

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.

    Motorlu araçta üretim hatası

    Haber Giriş Tarihi: Yazının Giriş Tarihi: 03.06.2021 07:56

    Tüketici Kanunu'na göre üretim hatasına "ayıplı mal" denilmektedir.
    Ayıplı mal, tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan maldır.
    Reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan, muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar da ayıplı mal olarak kabul edilir.
    Trafik kazaları kimi zaman üretim veya onarım hatalarından kaynaklanabilmektedir.
    Eğer kazanın oluşunda sürücünün bir kusuru bulunmuyorsa, kazanın nedeni aracın periyodik bakımının yaptırılmamasından kaynaklanan "teknik arıza" değilse, böyle bir durumda kazanın üretim yani imalat hatasından veya onarımdaki eksiklik ve savsamadan kaynaklanıp kaynaklanmadığı üzerinde durulacaktır.


    Motorlu araç satın alan kişinin, teslim tarihinden başlayarak altı ay içinde ortaya çıkan ayıbın teslim anında var olduğu kabul edildiğinden kanıtlama kolaylığı bulunmakta ise de, uzun süre kullanıldıktan sonra motordaki arızanın sürücü hatasından mı, aracın aşırı yüklenmesinden mi, periyodik bakım yapılmamasından mı kaynaklandığı üzerinde durulacak; bunların hiçbirinin kazaya neden olmadığı kanıtlanabilmişse o zaman üretim hatası veya onarım eksikliği olup olmadığı araştırılacaktır.
    Motorlu araçtaki üretim hatalarından ilk sorumlu olan "satıcı"dır. Satıcı, malı satış sözleşmesine uygun olarak alıcıya teslim etmekle yükümlü olan kişidir. Satıcı, acente veya bayi olabileceği gibi genel yetkili satıcı da olabilir.
    Yeni Tüketici Kanunu'na göre tüketicinin satın aldığı malın ayıplı çıkması halinde satıcıya karşı başvurabileceği haklar şunlardır:
    Sözleşmeden dönme, bedelden indirim isteme, ücretsiz onarım talep etme veya ayıplı malın ayıpsız misliyle değiştiril-mesini isteme.
    Tüketici, satıcıya karşı yukarıda açıklanan dört seçimlik hakkı ileri sürebilmekte iken, üreticinin ve ithalatçının sorumluluğu ise sınırlandırılmış bulunmaktadır. Buna göre tüketici, üretici ve ithalatçıdan ancak ücretsiz onarım veya ayıplı malın ayıpsız misliyle değiştirilmesini isteyebilecektir.
    Yeni Tüketici Kanunu'na göre tüketici, seçimlik haklarından biri ile birlikte ayrıca tazminat da isteyebilecektir.
    Buna göre tüketici, dört seçimlik haktan birini kullanma yanında ayrıca, koşulları varsa, ayıplı maldan ve ayıplı malın neden olduğu her türlü zararlardan dolayı tazminat da isteyebilir.

    Yorum Ekle
    Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
    Yorumlar