Hava Durumu

Yerli otomobil ve geçmişe yolculuk

Yazının Giriş Tarihi: 18.07.2020 07:47
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.07.2020 07:47

Türkiye bugün milli otomobilinin temelini atıyor. Türkiye'nin Otomobili'nin üretileceği TOGG mühendislik, tasarım ve üretim tesisleri inşaatına başlama töreni Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla bugün saat 17.30'da gerçekleştirilecek.
Törende, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) önlemleri kapsamında sınırlı sayıda konuk hazır bulunacak. Temelin atılmasının ardından TOGG, milli otomobil üretimi için Gemlik'te tahsis edilen arazide inşaata başlayacak.
Gemlik ilçesi Haralar bölgesinde yapılacak fabrika 22 milyarlık yatırımla, doğrudan 4 bin 323 kişiye istihdam sağlayacak.
Bir süredir Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın gelişi ve TOGG'un temel atma heyecanı Bursa'yı sardı.
Ülkemizde otomobil dendiğinde akla gelen ilk kent içinde yaşadığımız, kimileri için, doğduğu, kimileri için doyduğu, kimileri için büyüdüğü ve kimileri için de okuduğu Bursa kenti. Bir bağlamda Türkiye'nin Detroit'i.
3 ana sanayii(TOFAŞ, OYAK RENAULT ve KARSAN) ve 2 bini yan sanayi kuruluşu ile otomotivin merkezi.

BURSA VE OTOMOBİL

Köklü geçmişine baktığınızda, arkeolojik veriler göz önüne alındığında Bursa ve araba ilişkisi M. Ö. 600 yılına kadar gerilere gittiğini görürüz. O dönemde bulunan arkeolojik at arabası kalıntıları TOFAŞ Anadolu Arabaları Müzesi'ndedir.
Osmanlı dönemine göz attığımızda Bursa'da açılan ilk yol ile karşılaşırız. 1442 yılında II. Murat tarafından açılan bu ilk yol Çekirge - Hüdavendigar Camii'nin altından batıya Karacabey'e doğru gider.
Bursa'nın 18. yüzyılına göz attığınızda karşınıza çok sayıda araba üreticisi olduğu ve bu üreticilerin örgütlenip, kurdukları vakıf sayesinde dayanışma içinde olduğu yine belgelerden anlaşılır. Bursa'daki İpek Hanı, içinde fayton imalatçıları bulunduğu için "Faytoncular Hanı" olarak ün kazanır.
Ülkemizdeki ilk hat üretimi 1878'li yıllarda Rusçuk'ta faytonculuk yapan Uzel Ailesi'nin (Uzel Makine'nın kurucuları) Bursa'ya göç edişi sonrası başlar.
At arabacılığını ortadan kalktığı toplu taşımacılığın arttığı dönemde Bursa yine otomotiv sektöründe bu sefer karoserciliği ile ülke gündemine oturur. Dönemin ağaç kasa araçlarının metal kasaya dönüştürülme imalatları Kemal Coşkunöz tarafından gerçekleştirilir ve onu takipçileri izler.
1966'da KARSAN, 1968'de TOFAŞ ve 1969'da OYAK RENAULT'nun kuruluşları arka arkaya gerçekleşir.
Bu arada bir anımsatma yapayım. Karbüratör, far lambası ve bazı rulmanlar hariç, motor, şanzıman dahil yüzde 96'sı yerli üretim olan TOFAŞ Şahin 1988 yılında Bursa'da TOFAŞ fabrikasında üretilir.
Durmazlar'ın ilk yerli tramvay üretimini de unutmayalım.

SONSÖZ

Bugün 1961 yılındaki Devrim deneyimi, ardından 2008-2009 yılında ortada kalan MİNDSET (Bursa da bu girişimin içindeydi) girişimi sonrası ülkemiz en ciddi adımlarını atıyor.
Dileğimiz bunun tamamlanarak, hayata geçmesi ve yollarımızda TOGG'un dolaşması.
Emeği geçenlere, fikri ortaya atanlara, sermayeleri ile katkıda bulunanlara ve Bursa'ya gelmesini sağlayanlara teşekkür ediyoruz.
Ülkemiz ve kentimiz için hayırlısı olsun.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.