Hava Durumu

Bursa bisiklet kenti olur mu? Formülü Erzurum'dan geldi...

Yazının Giriş Tarihi: 20.09.2020 09:00
Yazının Güncellenme Tarihi: 20.09.2020 09:00

Bursa'da koronavirüs salgınının başladığı mart-nisan aylarında yüzde 10-15'e düşen toplu ulaşım kullanımı, yeni normalle birlikte ancak yüzde 60'a ulaşabildi. Bursalılar, hastalık kapma endişesi yüzünden zorunlu olmadıkça toplu ulaşımı tercih etmiyor.

Büyükşehir Belediyesi'nin tespitlerine göre, bu dönemde bireysel araç kullanımı yüzde 20 oranında arttı.

Salgın koşulları dolayısıyla toplu taşım araçlarının istenilen standartlara ulaşması için otobüs sayısının 3-4 kat artırılması gerekiyor.
Geçtiğimiz günlerde Sönmez Medya'yı ziyaret eden Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, alternatif arayışlarının devam ettiğini belirterek, Avrupa'nın birçok kentinde korona dolayısıyla hayata geçirilen geçici bisiklet yolları üzerinde çalıştıklarını açıklamıştı.
16-22 Eylül Avrupa Hareketlilik Haftası ile 22 Eylül de Otomobilsiz Kentler Günü. Sadece Avrupa'da değil, Türkiye'de birçok büyükşehir bisiklet yollarına yatırım yapıyor. Geçtiğimiz günlerde gittiğim Diyarbakır'da son üç yılda 35 kilometrelik bisiklet yolu yapıldığını gördüm.

Bisiklet kullanımının yaygınlaştırılmasının konuşulduğu bugünlerde Bursa'dan 1260 kilometre uzaklıktaki Erzurum'dan gelen elektronik posta, Bursa'nın bisiklet kenti olması için öneriler içeriyordu.
Önerileri gönderen Ahmet Ünal, Bursa'da doğup büyümüş. Halen Erzurum Teknik Üniversitesi'nde ulaştırma alanında doktora yapıyor. 3 yıl önce araştırma görevlisiyken 'Trafik Kazalarının Meydana Gelmesinde Mühendislik Hataları: Bursa İli Örneği' araştırmasını köşeme taşımıştım.

Ünal'a göre, Bursa, coğrafi özelliği elverişli olmasına karşın bisiklet kullanımı istenilen düzeyde değil. Bunun en önemli sebebi ise bisiklet kullanımını yaygınlaştıracak ulaştırma politikalarının oluşturulmaması.
Avrupa'nın önemli şehirlerindeki bisiklet kullanımını anlatan Ünal'ın verdiği bilgiye göre, Hollanda'da bisikletle işe gidenlerin oranı yüzde 40-45 dolaylarında iken Enerji Bakanlığı'nın 26 şehir 2600 kişi ile yapmış olduğu ankette bu oran binde 5 civarında. Yine aynı ankette, 'güvenli yollar olsaydı bisikletle ulaşımı tercih ederdim' diyenlerin oranı ise yüzde 53.
Bisikletin yaygınlaşmasının en önemli yararlarından biri de karbon emisyonunun azaltılması AB ülkelerinde bisikletle işe gidip gelmenin 16 milyon ton karbon emisyonunu önlediği tespit edilmiş.
Bursa gibi hem ulaşım hem de hava kirliliği sorununun yaşandığı bir kentte bisiklet kullanımı çifte yarar sağlayacak.

BİSİKLET KULLANIMININ YAYGINLAŞMASI İÇİN ÖNERİLER

Bursa'da bisikletin yaygınlaştırılması konusunda, önceki dönem Büyükşehir Belediye başkanlarından Erdem Saker ve Nilüfer'de 4 dönem belediye başkanlığının ardından en son yerel seçimlerde büyükşehir başkan adayı olan Mustafa Bozbey'in katkılarını unutmamak gerekiyor. Bozbey, görev süresi sona ererken Nilüfer'deki bisiklet yolu uzunluğunun 153 kilometreye ulaştığını söylemişti.
Erdem Saker ise sık sık Avrupa'dan örnekler vererek Bursa'da bisiklet kullanımının yaygınlaştırılması gerektiğini kamuoyunun gündemine taşıyor.

Peki, nasıl yaygınlaşacak?

Aslında birinci öncelik yolların yaygınlaştırılması. Alinur Aktaş'ın açıkladığı geçici bisiklet yollarının yanı sıra Ahmet Ünal'ın da önerileri dikkat çekici. Başlıklar halinde yazayım:

-Kentin önemli bölgelerinde bisiklet park alanları yapılmalı ve bisiklet ulaşımının güvenliğini sağlayacak tedbirler alınmalı,
-Özellikle Hafif Raylı Sistemde vagonların içerisinde bisiklet park edilecek özel alanlar oluşturularak vatandaşı bisiklet+hafif raylı sistem kombine taşımacılığına teşvik edilmeli. Hatta belli dönemlerde bisikletle gelen yolcudan ücret alınmamalı,
-Karayollarında ülkemizin bazı illerinde yapıldığı gibi bisiklet yolunu en azından dubalarla ayırarak farkındalık oluşturulmalı.
-Kamu çalışanlarını ve işçileri bisiklet kullanmaya teşvik edilmeli. Örneğin bisikleti ile işe gelen kişiye prim, yıllık izin hakkına 1-2 günlük ek yıllık izin hakkı tanınmalı,
-Şehiriçi otobüslerde, T-1 ipekböceği tramvayında araçların ön kısmına Avrupa ülkelerinde olduğu gibi basit bir sistem montajı ile bisiklet konulabilecek alanlar yapılmalı.

HAREKET BEREKET GETİRİR...

Yıldırım Belediye Başkan Yardımcısı Ali Mollasalih de güne erken ve sporla başlayan ardından gün boyu hareketlilik içinde olan yerel yöneticilerden biri.

Sosyal medyadan takip ederken bile hızına yetişilmiyor. Sabah en az 10 bin adım. Ardından belediye mesaisi, sonra ziyaretler. Eskilerin dediği gibi hareket bereket getirir misali hiç boş durmuyor. Buna hafta sonları da dahil. Mollasalih, dün yine yollardaydı. Avrupa Hareketlilik Haftası dolayısıyla Yıldırım Belediye Başkanı Oktay Yılmaz ve muhtarlarla birlikte yeşilin binbir tonunu barındıran Uludağ'ın eteklerindeki Zeyniler köyündeki yürüyüşe katıldı. Mollasalih için özel hafta gerekmiyor. O zaten hareketli....

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.