Hava Durumu

Gemlik, yerli ve milli ile dünya ligine çıkacak

Yazının Giriş Tarihi: 28.12.2021 08:07
Yazının Güncellenme Tarihi: 28.12.2021 08:07

Yerli ve milli otomobil Türkiye'nin 60 yıllık hayali. Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın 'babayiğit' çağrıyla başlayana çalışmalarda hayalden gerçeğe doğru her gün bir adım daha yaklaşıyoruz.

Önce, şirket kuruldu, model çalışmaları başladı. Ardından fabrikanın 27 Aralık 2019'da fabrikanın Gemlik'te açıklandı. 18 Temmuz 2020'de de temeli atıldı.

Fabrikanın kurulacağı yer açıklandığı günkü yazımda yerli, milli Gemlikli başlığını kullanmıştım. Hala da kullanmaya devam ediyorum.

Dün, son durumunu görmek üzere tanıtım toplantısı için TOGG fabrkasına giderken 40 yıllık bir nostalji yaşadım. Çocukluğumda yaz aylarında şu anda fabrikanın kurulduğu bölgede askeri hara vardı. Türk Silahlı Kuvvetleri binicilerinin dünya çapında dereceler kazandığı atlar burada yetiştiriliyordu. Sonradan yine TSK'nın için köpek eğitim merkezi de olan bölgenin deniz kıyısında ise yaz kampları vardı. Havacılar kampının hala ağaçları yerinde duruyordu. 40 yıl önce burada dünya liginde yarışacak bir otomobil üretilecek fabrika kurulacağını söyleselerdi kimse inanmazdı.

Dünyanın seçkin atlarından geleceğin otomobiline geçişin yaşanması ilginç bir ironi olsa gerek.

Fabrika inşaatının her aşaması TOGG tarafından internette yayınlanıyor, gelişmeler ise belirli periyotlarla sosyal medya hesaplarından duyuruluyordu. Ancak, görmek başka bir şey. Bu kadar hızlı ilerleyeceğini tahmin etmemiştim.

'Yeniliğe Yolculuk' sloganıyla başlayan 2 yıllık süreci Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) CEO'su Mehmet Gürcan Karakaş anlattı. Karakaş, soru-cevap bölümüyle bir buçuk saat süren konuşmasında, her ne kadar üreteceklerini akıllı araç olarak adlandırsa da otomotiv sektörünün gelecek perspektifini çizdi.

Önce fabrika inşaatından başlayayım.

Marmara Bölgesi'nin deprem bölgesi için ilk 6 ayda zemin güçlendirilmesi yapıldı. Uzun süre yüzeyde bir şey görülmeyince TOGG durdu mu? sorularına açıklık getiren Karakaş, yeri delerek bir buçuk metre çapında 15-20 metre derinliğinde yerin altı ağaç kökü gibi işlendi. Tam 44 bin adet kazık çakıldı. Başka bir deyişle bin 500 metre taban alanına sahip 50 katlı 6-7 gökdelenin yapımında kullanılacak kadar beton döküldü.

Karakaş, inşaatın bu özelliklerini anlatması üzerine 'Buna rağmen Gemlik'ten memnun musunuz' sorumuz üzerine şu yanıtı verdi:

'Gemlik'e gelmekten memnunuz. Zemini güçlendirmemiz gerekti. Ancak Marmara'nın neresi olursa olsun benzer şeyleri yapmak gerekir. Nitelikli elemandan, lojistik imkanlar hepsi bu bölgede otomotivin en önemli tedarikçi merkezi Bursa o yüzden buraya geldik. Gülü seven dikenine katlanır'

*****

'PLAKA AYRINTISI GÖZÜMÜZDEN KAÇTI, KASIT YOK'

Bursa ve Gemlik ayrıntısından devam edeyim:

Yerli ve milli otomobilin İstanbul Park'ta 100 kilometre hıza 4,8 saniyede çıktığı test sürüşünde aracın plakasının 34 olması Bursa'da tepkilere neden olmuştu. Karakaş'a bu ayrıntıyı sorarak, Bursa'ya bir sürprizi olup olmayacağını sorduk. O da yanıtladı:

'Biz isteyerek ve severek buraya geldik. Başından itibaren Marmara bölgesi gönlümüzde yatan yer Bursa ve çevresiydi. Gemlik seçildiği zaman çok mutlu oldum. Test sürüşündeki plaka meselesi inanın gözümüzden kaçtı. Bilinçli yapılan bir şey değil. Başvurduğumuz noktadan verilen bir plaka ile oldu. Bunu her haliyle telafi ederiz. Art niyeti yok'

Bursa'ya getirecekleri değerlerin plakanın çok çok ötesinde olacağının altını çizen Karakaş, 'Bursa'ya Gemlik'e bir teknoloji şirketi kazandırıyoruz. Kazandıracağımız teknoloji şirketiyle Bursa'nın ve Gemlik'in ismini dünyada Torino Stuttgart'la eş değer hale getireceğiz. Bunu şuna kadar otomobil üreticileri yapamamıştı ama biz yapağız' dedi.

TOGG inşaatında halen 2 bin kişi fabrikayı kurmak için gece gündüz çalışıyor. Merak edilen konulardan biri de TOGG'ün otomobil üretim bölümüne ne zaman personel alımı yapacağı. Karakaş buna da şu yanıtı verdi:

'Teknisyen alımlarına yavaş yavaş bu bölgeden başladık. Ocak sonu itibarıyla 200'e yakın teknisyenimiz alınmış olacak. Beyaz yaka da tesisler kuruldukça zenginleşecek. Önümüzdeki yılın ortasında tesislerimiz kurulduğu varsayarsak çalışmalara başlayacağız'

*****

OTOMOBİL ÖTESİNDE MOBİLİTE DÜNYASININ ARACI

Peki, fabrika ne zaman bitecek? Satışa ne zaman sunulacak?

Planlama şöyle: Ocak ayında kaba inşaat, haziranda ise tesislerin yapımı tamamlanacak. Ağustos ayında deneme üretimi başlayacak. Kasım ayında seri üretim için sertifikasyon süreci, 2023'ün ilk çeyreğinde ise satışlara başlanacak.

Karakaş, TOGG'un yeni belirlenen logosuyla ilgili bir soruyu yanıtlarken, Turkuaz renginin Türkiye'yi temsil ettiğini sembolün ise kodlama işareti olduğunu açıkladı. Model isimlerinin de kesin olmamakla birlikte yine kodlama unsurlarından oluşabileceği sinyalini verdi.

Geçtiğimiz günlerde pil üretimi için yeni şirket kurulmuştu. TOGG'un yüzde 50 ortak olduğu Siro şirketinin fabrikasının nerede kurulacağıyla ilgili çalışmaların devam ettiğini söyleyen Karakaş, TOGG'un dolum istasyonuna destek olmak için şirket de kurduklarını da açıkladı.

Siro adımının önemine vurgu yapan Karakaş, 'Yeterince hızlı bir şekilde hücresini, bataryasını, teknolojisini kendisi geliştiremeyen, sahibi olamayan şirketlerin ciddi bir sıkıntısı olacak. Avrupa yeterince hızlı bir şekilde hücre üretimi artıramazsa, bir kenara yazın, bugün çip krizi olduğu gibi hücre krizi de olacak' dedi.

Biraz da izlenimlerimi anlatayım:

Korona dolayısıyla temel atma töreni kısıtlı katılımla gerçekleştiği için otomobili görme imkanımız olmamıştı. Gemlikli ile nihayet tanışıp fotoğraf çektirdik. Sahnenin yanına SUV modeli otomobil konulmuştu. Ön konsolunun tamamı ekran olarak dizayn edilmiş. Tanıtımlarda Turkuaz olan yeni logo lacivert araç için gri renge dönüşmüş.

Güzel bir araç ama bakalım piyasadaki modellerle rekabet edebilecek mi? Karakaş'a göre, fiyat avantajı olacak.

Ayrıca sedan ve hacback'ten sonra küçük otomobil üretimi de programa alınabilir. Bana en ilginç gelen konulardan biri de Aracın güncellemeleri merkezi sistemden yapılacak. Blockchain korumalı sistem olacak. Ayrıca içten yanmalı motorlara oranla servis ihtiyacı dörtte bir oranında azalacak.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.