Bursa, otomotivde Türkiye’nin amiral gemisi. TOFAŞ’tan OYAK Renault’ya, yan sanayiden lojistik ağlara kadar güçlü bir üretim zincirine sahip. Gemlik’teki TOGG fabrikası ise bu unvanı perçinledi.
Ancak üretimdeki bu başarı, satış tarafında aynı hızda karşılık bulmuyor. Yüksek vergiler, hem üreticinin hem de tüketicinin canını yakıyor. Sıfır araç fiyatları ÖTV ve KDV yüküyle katlanırken, tüketici çoğu zaman ya aracını yenileyemiyor ya da ikinci el piyasasında yüksek bedeller ödemek zorunda kalıyor.

22 önce, halen kullandığım otomobili hurda teşviğinden yararlanarak yenilemiştim. O dönemde uygulanan bu destek hem eski aracımı trafikten çekmemi hem de daha güvenli, çevre dostu bir araca geçmemi sağladı. Bugün benzer bir fırsat olsa, pek çok araç sahibi için aynı etkiyi yaratacağına şüphe yok.
Dün İtalya’dan dikkat çekici bir haber geldi. Ülkede hurda indirimi devreye girdi.
2015 yılı ve öncesi araçlarını hurdaya ayıranlara, elektrikli araç alımında 10 bin Euro’ya (yaklaşık 476 bin lira) varan destek sağlanacak.
Bu adımın hedefi hem satışları artırmak hem de çevre kirliliğini azaltmak. Avrupa’da yüksek fiyatlar ve şarj altyapısındaki eksikler nedeniyle elektrikli araç satışları sınırlı kalsa da, İtalya bu teşvikle yeni bir sayfa açmayı deniyor
Türkiye’de teklifler masada
Türkiye’de de hurda teşviği uzun süredir gündemde.
CHP teklifi 20 yaş ve üzeri araçlarını hurdaya ayıranlara, yerli üretim sıfır araçta ÖTV muafiyeti öngörüyor.
MHP teklifi ise 25 yaş ve üzeri araç sahiplerine aynı imkânı sunuyor.
Her iki düzenleme de %40 ve üzeri yerlilik oranına sahip, motor hacmi 1600 cc’yi geçmeyen araçları kapsıyor. Ama Meclis tatilde olduğu için, tekliflerin görüşülmesi en erken 1 Ekim 2025’te mümkün olacak.
Hurda teşviği, yüksek emisyonlu araçların trafikten çekilmesini, trafik güvenliğinin artırılmasını ve yerli otomotiv sektörünün desteklenmesini hedefliyor.

Ayrıca, tüketiciye vergi avantajı sağlayarak satışları canlandırması bekleniyor.
Bu adım, özellikle Bursa gibi otomotiv kentlerinde hem ekonomiye hem çevreye çift yönlü katkı sağlayabilir.
Türkiye’nin “Detroit”i olarak anılan Bursa, üretimdeki gücünü satışta da gösterebilmek için hurda teşviği gibi destekleri bekliyor. İtalya’nın attığı adım ortadayken, Türkiye’nin de bu konuda gecikmemesi, hem otomotiv sektörünün hem de yeni araç sahibi olmak isteyenlerin beklentisi.
DEVA’DAN BURSA’DA ULAŞIM VE GIDA FİYATLARI ELEŞTİRİSİ
DEVA Partisi Bursa İl Başkanı Tayfun Öztürk ve Genel Merkez yönetim üyesi Yasin Gök, Bursa Hakimiyet gazetesinin yeni ofisini ziyaret ederek başarı dileklerini ilettiler.
Tayfun Öztürk ve Yasin Gök ile sohbetimiz, doğal olarak yine Bursa üzerineydi. Partisinin yerel yönetimler konusunda yaptığı son açıklamayı konuşurken, bir noktada o da net bir tespitte bulundu:
“Bursa, seçimde değişim istedi. Ancak geçen süre içinde halkın beklentileri karşılanmadı.”

Öztürk’ün altını çizdiği konuların başında ulaşım zamları geliyor. Öztürk’e göre, son 8 ayda toplu taşıma ücretlerindeki artış, dar gelirli ve öğrenciler için ciddi bir yük haline geldi. Abonman kart uygulamasının kaldırılması ise, sadece cüzdanları değil, günlük yaşamı da zorlaştırdı.
Buna bir de yürüyen merdiven ve asansör arızalarının haftalarca giderilmemesi eklenince, özellikle yaşlı, engelli ve çocuklu vatandaşlar için şehir içi ulaşım adeta çileye dönüşüyor.
Bir başka başlık BESAŞ… Yıllarca “halk ekmeği” anlayışını koruyan bu kurumda, sağlıklı ve alternatif ekmek çeşitlerinin fiyatlarının katlanması, dar gelirli aileler için erişim sorununu beraberinde getirmiş. “Zengine dikkat, üzülmesin” diyerek francala fiyatının değişmemesini hatırlatan Öztürk, bu yaklaşımı “sosyal belediyecilikten uzaklaşma” olarak değerlendiriyor.
BURSA’NIN BEKLEYEN PROJELERİ
2009-2014 ve 2014-2019 yılları arasında Osmangazi Belediye Meclis Üyeliği yapan Cemil Aydın, Bursa Hakimiyet Gazetesi’nin yeni ofisini ziyaret ederek başarı dileklerini iletti.

Aydın, görev süresinin ardından da kent gündemini yakından takip ediyor. Adeta kent müfettişi gibi sorunlara dikkat çekerken çözüm önerilerini de sunan Aydın, ziyaretinde, kentte çözüm bekleyen birçok başlık bulunduğunu söyledi.
Aydın’a göre, bu projelerin hayata geçirilmesi için belediye başkanlarının siyasi irade göstermesi gerekiyor. Öncelikli olarak Osmangazi Meydanı’nın üst geçitle Merinos Parkı’na bağlanması, Demirkapı Kentsel Dönüşüm Projesi ile Çekirge Meydanı Projesi’nin bir an önce başlatılması gerektiğini ifade ediyor. Osmangazi Belediye Başkanı Erkan Aydın’ın, Osmangazi Meydanı ikinci etapta planlanan “Bursa konakları” projesine de destek veriyor.
Cemil Aydın’ın geçmişte de gündeme getirdiği projeler arasında, Altıparmak bölgesinin kamuya kazandırılması, burada sosyal donatı alanları ve yeşil kuşak oluşturulması, Çalı-Alaattinbey-İzmir Yolu bağlantısının tamamlanması ve trafik akışını rahatlatacak yeni bulvar bağlantılarının yapılması bulunuyor.
Aydın, yıllardır üzerinde çalışılan projelerin hayata geçirilmesi için somut adımlar atılmasını, planların raflarda kalmamasını ve bölge halkının beklentilerinin karşılanmasını istiyor.
Bu arada, ziyaretinde Bursa Hakimiyet gazetesi kütüphanesi için getirdiği Yazar Ali Güler’in eserleri için Aydın’a teşekkür ederiz.