Son aylarda Türkiye’de en çok tartışılan konulardan biri hizmet sektörü ve özellikle de yiyecek içecek satışı yapılan mekanlardaki aşırı fiyatlandırma.
Bayram tatili için yurt dışına gidenlerin Türkiye’deki restoranlara karşılaştırmaların ardından bir haber de Londra’dan geldi. İskender kebap Londra’da Bursa’dan daha ucuz.
Geçtiğimiz günlerde konuştuğumuz TÜRSAB Genel Başkan Yardımcısı ve Bursa’nın turizm duayeni Hasan Eker, bunu giyim ve aksesuarlardaki marka-fiyat ilişkisine dayandırmıştı. Yani markalı ve yüksek kiralı bir mekanda yediğiniz içtiğinizin pahalı olabileceğini ve insanların buna göre tercihte bulunabileceğini söylemişti.

Londra’daki paylaşım, Bursa’nın yakından tanıdığı BTSO Meclis Başkan Yardımcısı ve Dış Ticaret Konseyi Başkanı Murat Bayizit’ten geldi. Aynı zamanda gıda mühendisliği doktorası bulunan Bayizit, bir süreden beri Londra’da kurduğu şirketi ile dondurulmuş gıda konusunda uluslar arası ticaret yapan bir isim.
‘İskender Kebap’ı Londra’da daha ucuza yemek !…’ başlıklı ve İngilizce fiyat listesi ve menüyü paylaşan Bayizit, bugünlerin en sıcak gündemine katkıda bulundu. Bayizit, şunları yazdı:
‘Malum son zamanlarda yüksek enflasyon sebebiyle Türkiye’de bir malın gerçek fiyatını kestirebilmek hemen hemen imkansızlaştı. Hal böyle olunca özellikle hizmet sektöründe faaliyet gösteren restoranların uyguladıkları fiyatlar da çokça tartışılır hale geldi. Kime sorsanız haklı aslına bakarsanız ama maalesef bundan olumsuz etkilenen tüketici tabii ki her zaman haklı.
Gelelim çarpıcı örneğimize. Ülkemizin önemli ve başarılı restoran zincirlerinden Bursa Kebap Evi yakın zamanda Londra’da bir şube açtı ve Bursa’mızın lezzetlerini İngiltere’ye sunmaya başladı.
Bugün ortağımın Bursa’da yediği 1 porsiyon İskender ve içeceğe 650 TL ödediğini duyunca Bursa Kebap Evi’nin Londra şubesinin fiyat listesine bir bakmak istedim. Londra’da bir porsiyon İskender bugün itibariyle 16 Pound (640 TL)’
Paylaşımını, ‘yorumu size bırakıyorum’ sözlerine rağmen Londra’daki Bayizit’i arayarak değerlendirmesini sordum.
Bu fiyatları salt hammadde olarak değerlendirilmesi halinde kesinlikle fahiş fiyat nitelendirmesi yapılabileceğine dikkat çeken Bayizit,, ‘Çünkü hammadde fiyatları artık eskisi gibi çok fazla artmıyor. Pandemideki gibi yüzde 200-300’lerde artış yok. Şu anda herkesin elinde ciddi stok var. O yüzden fiyatlar stabil’ dedi.
Bayizit, Türkiye’deki durumun biraz etik olmakla ilgili olduğunun altını çizerek, şöyle devam etti:
‘Siz 650 liraya makarna ve İskenderi satmaya kalkarsanız yemez adam. Çünkü İskender yemezse ölmez dolayısıyla burada bu fiyat yüksekliği bana göre maliyetlerle ilgili değil biraz ahlaki biraz etik düşünceden kaynaklanıyor. Sonuç itibarıyla bir tüketicinin bir malın bedelinin olması gerektiğinden fazlasını kirasının işçiliğinin fazla olmasını bir tüketiciden alamazsınız. Çok lüks bir yerin kirasını yediğim İskender’le ödememem lazım. Bunu öğreneceğiz’
AHUDUDU FİYATINDA BENZERİNİ YAŞAMIŞ…
Bayizit,bu değerlendirmeyi işi gereği dünyayı dolaşan bir iş insanı olarak yaptığını hatırlatarak, İngiltere’de tarihin en büyük enflasyonu olduğunu ve insanların dışarıda yemek yemekten imtina eder hale geldiklerini söyledi ve şöyle devam etti:
‘ Ama ben hiçbir zaman burada fiyatların bu derece anlamsız ve mukayesesiz bir şekilde yükseldiğini açık söyleyeyim görmedim. Olabildiğince mantıklı olabildiğince yeknesak bir fiyat uygulaması var. Bu bir anlamda müşteriyi de dışarıya kovmak anlamına geliyor’

İki yıl önce benzeri bir olayı ahududu alımı sırasında yaşadığını kaydeden Bayizit, şöyle devam etti:
‘Dünyada ahududu fiyatları pandeminin etkisiyle çok suni olarak bir anda yüzde 100 arttı . Bizim Türkiye’deki üreticilerde o gün 20 lira olan ahududunun fiyatını tam yüzde 400 farkla 80 liraya satmaya kalktılar. Sattılar da kooperatif başkanını aradım, ‘bakın siz belki çok büyük bir kar elde ediyorsunuz ama önümüzdeki üç-beş yıl ahududu satamayacaksınız ve bu kazandığınız paraları tamamını geriye vereceksiniz.’ Şimdi birebir aynısını yaşıyorlar bu müşteriler gitti. İnsanlar 20 liralık çilek dururken 120 liralık ahududu yemediler. Pastanın üzerinde ahududu değil çilek istediler tüketimi azaldı’
Son söz; yüksek fiyatlandırmaya karşı boykot çağrıları sosyal medya kullanıcısı tüketicilerden geldi. Tüketiciler, 20-21 Nisan tarihleri arasında tepkilerini göstermek amacıyla kafe ve restoranlara gitmeyecekler.
ERKAN AYDIN, PAZARCILARI DİNLEDİ, RAPOR İSTEDİ
Bursa Pazarcılar Odası Başkanı Refik Aksu, özellikle pandemi döneminde pazarcıların haklarını korumak ve daha iyi şartlarda çalışmalarını sağlamak için yoğun çaba gösterdi. Bunu sağlamak için belediyelerle yakın işbirliği yapan ve protokollerle bunları imza altına alan Aksu, yerel seçim öncesi de belediye başkan adaylarına çağrıda bulunarak, açık pazarların üzerinin kapatılması için çalışma yapılmasını istemişti.

Aksu ve Bursa Pazarcılar Odası yönetim kurulu üyeleri Osmangazi Belediye Başkanı seçilen Erkan Aydın’ı makamında ziyaret ederek, hem hayırlı olsun dileklerini hem de taleplerini ilettiler.

Erkan Aydın, Osmangazi’deki sıkıntılı Pazar yerleriyle ilgili taleplerini aktaran ve özellikle pazarcıların araçlarının giremediği Beşyol pazarı ile ilgili çözüm isteyen Aksu’dan rapor hazırlamasını istedi. Aydın, talepler doğrultusunda çözüm üretileceğini de sözlerine ekledi.