Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
İstanbul başladı, Bursa geç kalıyor
24 Kasım 2019 Pazar, 09:08

Depreme hazırlık ve kentsel dönüşüm son yıllarda en çok tartıştığımız konuların başında yer almaya devam ediyor.
Osmanlı'nın ilk şehir modelini kurduğu Yeşil Bursa, yoğun göç baskısı nedeniyle son 50 yılda maalesef beton Bursa'ya döndü. Kentin düzenli şehirleşmesi amacıyla yapılan her plan deyim yerindeyse göçün altında kaldı. Hâlâ da devam eden göçe, en son 200 bin Suriyeli de dahil oldu. Planların uygulanmaması yüzünden park ve yeşil alan miktarını bir yana bırakın ulaşımdan eğitime, hatta son günlerde alarm veren içme suyuna kadar sıkıntılar yaşanmaya devam ediliyor.
Bugün Bursa'daki yapı stoku ve bunun ne kadarının depreme güvenli olduğu konusunda resmi kurumlar bile net bilgiye sahip değil. Bunu nereden çıkardığımı sorarsanız; imar barışı çalışmalarının bir amacının da bu konuda envanter çıkarmak olduğunu bizzat yetkililerin söylediğini hatırlatmak isterim.

ASTV'de yayınlanan Yerel Yönetimler programının konuğu olan İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şube Başkanı Mehmet Albayrak, zamanında basit önlemlerle çözüm bulunacak konuların bugün sorun yumağı hale geldiğine dikkat çekti. Marmara Depremi'nin üzerinden 20 yıl geçmesine rağmen değişen bir şey olmadığına vurgu yapan Albayrak, 'Beyaz adam paranın yenmeyen bir şey olduğunu son ırmak kuruduğunda, son ağaç yok olduğunda ve son balık öldüğünde anlayacak' Kızılderili atasözünü hatırlattı.
'Bursa'da balıklar ölüyor. İnanılmaz verimli bir Bursa ovası kaçak yapılaşma nedeniyle elimizden gidiyor. Uludağ'ı yavaş yavaş kaybediyoruz' diyen Albayrak, artık rant ve para kazanma hırsının bir yana bırakılarak önlem alma zamanının geldiğini vurguladı.
Peki, bu sorunun içinden nasıl çıkacağız?
Albayrak'a göre, çözüm, planlama ve arkasında siyasi iradenin güçlü bir şekilde duracağı bir dizi çalışmadan geçiyor. İstanbul bunu yapmaya başladı. Bursa geç kalıyor. Afete Hazırlık ve Acil Eylem Master Planı'nı tıpkı İstanbul'da olduğu gibi Bursa'nın da başlatması gerekiyor.
Bu çalışma, zeminin mikro bölgelendirilmesinden başlayacak. Ardından mevcut binalar tek tek incelenip, depremde nasıl etkileneceklerinin senaryoları hazırlanacak. Bu bütün resim görüldükten sonra kentsel dönüşümler başlayacak.
Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum'un en son Bursa ziyaretinde açıkladığı 500 konutluk rezerv alanı projesini hatırlatan Albayrak, bunu doğru bir hamle olarak değerlendirdi. Bu tür rezerv alanlarını suya düşen bir damlanın yarattığı dalga hareketine benzetildiğini vurgulayan Albayrak'a göre, bu halka halka gelişerek, bölgenin dönüşümü sağlanacak.
Albayrak'ın dikkat çektiği diğer bir nokta ise kentsel dönüşüme vatandaşların rant gözüyle bakması. Bir daireye, daire. Yanına dükkan veya para isteme beklentisinin projeleri başarısızlığa uğrattığını savunan Albayrak'a göre, en büyük rant deprem güvenlikli bir konutta oturmak. Vatandaşın artık bu bilince sahip olması gerekiyor.

ÇÖZÜM İÇİN BELEDİYENİN KAPISINDA YATARIZ

Bursa'da herkesin hem fikir olduğu en önemli sorunlardan biri de ulaşım. Albayrak bu konuya farklı bir bakış açısı getiriyor. Ona göre, vatandaşların bilinçsiz araç alışkanlığının da bu konuya etkisi büyük. Trafiğe çıkan araçlardaki insan sayısı 1,2. Pik saatlerde özel araç kullanımı trafiğin tıkanmasına yol açıyor. Kavşak düzenlemesi stent takmaya, yol genişletme ise kemeri genişletmeye benziyor. Kalıcı çözüm sağlamıyor.
Bu noktada, toplu ulaşımla ilgili sorunları ve özellikle konfor ile ilgili şikayetleri hatırlattığımızda ise şu çarpıcı yanıtı veriyor:
'Toplu ulaşımda yeni raylı sistem hatları oluşturulmalı, cazip hale getirilmeli, ucuzlatılmalı ve konforu artırılmalı. Vatandaş da özel araç alışkanlığından vazgeçmeli. Çözüm bulunmazsa hep birlikte belediyenin kapısına gider yatar çözüm isteriz'Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş'ı odanın ulaşım komisyonu toplantısına davet ettiklerini de hatırlatan Albayrak, bu ziyarette Acemler'de uygulanacak direksiyonel kavşak ile ilgili çözüm önerilerini de ileteceklerini söyledi. Albayrak'a göre, günlük 210 bin aracın geçtiği Acemler'de uygulanacak direksiyonel kavşakta Mudanya'dan Bursa yönüne gelirken araçların döneceği yönlerde sıkıntı yaşanacak.

KRİZ İNŞAAT MÜHENDİSLERİNİ VURDU

İnşaat sektöründeki krizden en çok etkilenen kesimlerden biri de mühendisler. İnşaat mühendisi olmak için zorlu üniversite sınavı ve arkasından 4 veya 5 yıllık eğitimin sonunda iş bulamamak gençlerde büyük hayal kırıklığı yaşatıyor.
Albayrak, odaya başvuran işsiz mühendis sayısının 500'e ulaştığını bildirerek, bürosu olan mühendislerin de vergi ödeyip çalışıyor gibi görünmelerine rağmen aslında kriz yüzünden işsiz olduklarını ve akşama kadar bilgisayar başında okey oynadıklarını belirtti.
Bunun yanı sıra Türkiye'de 200'den fazla üniversitede inşaat mühendisliği eğitimi verildiğine de dikkat çeken Albayrak, 'yılda 12 bin mühendis diploma alıyor. Türkiye'nin bu kadar inşaat mühendisine ihtiyacı yok' dedi.