Bursa, kimilerine göre her yere yakınlığından kaynaklanan coğrafi konumu, kimilerine göre ise üvey evlat muamelesi görmesi nedeniyle ulaşım konusunda istediklerini elde etmekte hep geç kaldı.

Merhum Cumhurbaşkanı Turgut Özal döneminde başlatılan otoyol hamlesinde yer alan şehirler arasına giremeyen Bursa uzun yıllar sonra yap-işlet modeliyle otobanı gördü. Aynı durum raylı sistemler ve hava ulaşımı konusunda da yaşandı. 2012’de temeli atılınca hızlı tren Bursa’ya geliyor diye sevinmiştik. Üzerinden tam 10 yıl geçtikten sonra işler nihayet rayına girebildi ve inşaat istenilen hızda ilerlemeye başladı. Bu tempoyla giderse 2024’te tren seferleri başlayacak. Üzüldüğüm tek nokta 27 yıl Bursa’ya tren gelmesi için mücadele eden CHP Milletvekili Kemal Demirel’in vefatı nedeniyle bunu göremeyecek olması.

Hava ulaşımı konusunda aslında diğer illerle göre şanslı başladık ama maalesef devamını getiremedik. 40 yıl önce Bursa’nın kendi havayolu şirketi vardı. 2001 yılında uluslar arası nitelikli Yenişehir Havalimanı hizmete açıldı. Üstelik kargo bölümleriyle Türkiye’nin sayılı hava limanları arasında yer almasına rağmen hem yurt içi hem de yurt dışı seferlerde istenilen verimliliğe ulaşılamadı.

2018 seçimlerinden sonra AK Parti Bursa Milletvekili Dr. Mustafa Esgin, hava ulaşımı konusuna el attı. Önce Yenişehir yerine Bursaairport adının kullanmasını ve tüm Bursalıların sahip çıkmasını isteyen Dr. Esgin, uçak seferleri için her kapıyı çalmaya başladı. TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Başkanı Hakan Çavuşoğlu, Bursa Milletvekili Muhammet Müfit Aydın, Refik Özen ve Zafer Işık, Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş ve AK Parti İl Başkanı Davut Gürkan ile deyim yerindeyse hem parlamento da hem de bakanlıklar düzeyinde tam saha pres uyguladı.

Yetmedi, hemşeri dernekleri ve sivil toplum kuruluşlarından gelen talep ve sitemler üzerine sefer düzenlenecek illerin milletvekilleri ile birlikte talepler dile getirildi.

Aslında pandemi öncesi Yenişehir Havalimanı’ndan Muş, Trabzon, Erzurum, Diyarbakır ve Gaziantep’e uçak seferleri vardı. Yurt dışı destinasyonların açılması için görüşmeler devam ediyordu. yurt dışı destinasyonların açılması için Bulgaristan ve Makedonya’da görüşmeler dahi yapmıştı.

Pandemi başlayınca tüm seferler iptal oldu. Bu kez seferlerin yeniden başlaması için görüşme trafiği başladı. Geçen yıl Muş, Trabzon ve Erzurum seferlerinin yeniden başlaması sevindirdi ama Dr. Esgin’e göre, Diyarbakır ve Gaziantep için alacağımız vardı.

Yıl boyunca yapılan girişimler kasım ayında sonuç verdi. 10 Kasım’da Anadolujet sürpriz bir kararla 2 Mart’ta başlayacak Yenişehir-Diyarbakır seferleri için bilet satışlarına başladı. Ardından aralık ayında Dr. Esgin Diyarbakır seferlerinin başlama tarihinin erkene alındığını belirterek, 2 Ocak’tan itibaren pazartesi ve Perşembe günleri olmak üzere haftada iki gün Diyarbakır’a sefer düzenleneceğini söyledi. Yeni yılla birlikte başlayan ilk sefer için 2 Ocak günü Yenişehir Havalimanı’ndaydık. Dr. Esgin ile birlikte önce gelen uçak ve yolcularını davul-zurna ile karşıladık. Ardından Diyarbakır’a uçtuk. Gelen ve giden yolculardan mikrofon uzatılanların yanıtları neredeyse aynıydı. Önce teşekkür ardından geç bile kalındı cümlesi…

DİYARBAKIR ANNELERİNİN BİTMEYEN GÖZYAŞLARI
Başlıkta da vurguladığım gibi iki kadim kent arasında seferlerin başlaması gönülleri de buluşturdu. Bursa Diyarbakırlılar Derneği Başkanı Orhan Atalay, İkinci Başkan Ferit Akçay, AK Parti Bursa İl Yönetim Kurulu Üyesi Osman Öztürk, Osmangazi Belediye Meclisi Üyesi Zeki Eker, Bursa Büyükşehir Belediyesi Dış İlişkiler Daire Başkanı Abdülkerim Baştürk ve genç iş insanlarıyla geçtiğimiz günlerde Medeniyetler Kenti unvanını tescilleyen Diyarbakır’da da davul zurna ile karşılandık.

Diyarbakır’ın geleneksel misafirperverliği 24 saatlik gezimiz boyunca devam etti. Diyarbakır Valisi Ali İhsan Su, AK Parti Diyarbakır İl Başkanı Muhammet Şerif Aydın, Bağlar Belediye Başkanı Hüseyin Beyoğlu’nu bu kısa süre içinde ziyaret ettik. Bu görüşmelerde de verilen mesajlar, Osmanlı’nın kadim başkenti Bursa ve Diyarbakır arasındaki seferlerin iki kent arasındaki ilişkileri daha da arttıracağı yönündeydi.
Tabii gezinin duygusal bölümü de vardı. Dr. Esgin ile birlikte 1220 günden beri HDP binası önünde evlat nöbetini sürdüren aileleri ziyaret ettik. Ziyaret ettiğimiz gün evlat nöbeti tutan ailelerin sayısı 350’ye çıkmıştı.
Bu nöbet sayesinde bugüne kadar 39 aile çocuklarına kavuştu. Nöbeti başlatan ilk dört kişi arasında bulunan Celil Bektaş’a göre, nöbet sayesinde 500 çocuk dağdan inerek teslim oldu. En önemlisi de bölgeden terör örgütüne katılım sıfıra indi.
Ailelerde görüşmesinde duygulu anlar yaşayan Dr. Esgin, ‘Ailelerle görüştüm, dilleri konuşmadı yürekleri konuştu, o acının ifadesi bir an önce evlatlarına kavuşmaktı. Bu noktadaki haykırışlarını bütün dünyanın görmesi gerekiyor. Bu mücadeleyiz kazanacağız. Kökü dışarıda olan terör örgütleri ve onların yandaşları kaybedecek’ dedi.
İKİ KENTİN HEDEFLERİ AYNI: TURİZM KENTİ OLMAK
Biraz da Diyarbakır izlenimlerimi aktarmak istiyorum. Doğduğum kent olduğu için her yıl en az bir kez gittiğim Diyarbakır’ı her gezimde biraz daha gelişmiş buluyorum. Yeni Diyarbakır’ın oluştuğu bölgelerde, yeni mekanların açılması daha da canlılık kazandırmış… Damak çatlatan lezzetli yemekleri de unutmamak lazım.

Eski Diyarbakır’ın yer aldığı sur içi bölgesinde de yılın ilk günleri olmasına rağmen müthiş bir turist hareketliliği vardı. 2015 hendek olaylarından sonra yapılan sur içindeki yapılar, turistler için alışveriş yerleri ve yiyecek içecek mekanlarına dönmüş.

Hem Diyarbakır Valisi Ali İhsan Su hem de Diyarbakırlılarla yaptığımız sohbetlerin ana konusu turizm. Diyarbakır da Bursa gibi turizmde atılım yapmak istiyor. Bölgede terör olaylarının sona ermesi ve huzur ortamının oluşmasıyla hem yurt içinden hem de yurt dışından turistler kent ekonomisine büyük katkı sağlıyor. Geçen yıl bir milyon 200 bin turist otellerde konaklayarak Diyarbakır’da tatil yapmış. Hedefleri bu rakamı yıllık 5 milyona çıkarmak. Bursa ile de turizm köprüleri kurmak istiyorlar.

Uçak seferlerinin başlaması aslında buna yeni bir kapı açacak. Bundan sonrası artık Diyarbakır ve Bursa’daki turizm acentalarına düşüyor.
