Hava Durumu

TEKNOSAB için uydu kent şimdiden planlanmalı

Yazının Giriş Tarihi: 26.11.2021 08:04
Yazının Güncellenme Tarihi: 26.11.2021 08:04

Bursa son 50 yılda o kadar hızlı büyüdü ki daha önce şehir dışındaki arazilere kurulan başta organize sanayi bölgeleri olmak üzere çok sayıda sanayi tesisi artık kent içinde kaldı.

Bugünkü adı Bursa OSB olan Pilot sanayi ilk kurulduğunda kentten oldukça uzaktaydı. Hakeza Tofaş fabrikası ve onun çevresinde gelişen DOSAB, daha yeni bir örnek vereyim Beşevler Küçük Sanayi sitesi bile şehir merkezinden oldukça uzak olarak nitelendirilirdi.

Hızlı göç, Bursa'yı obez bir kent yapıp, yerel yönetimler planlamada geç kalınca bu saydığım tesislerin çevresi yapılarla doldu. Kimi imarlı ama büyük çoğunluğu imarsız yapılardan oluşuyor.

Bursa sanayisi son yıllarda kabuk değiştirerek orta ve ileri teknolojiyle üretim yapar hale gelmek istiyor. Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı İbrahim Burkay'ın en önemli vizyon projesi olan Bursa Teknoloji Organize Sanayi Bölgesi ile bunun adresi.

Hedef, 25 milyar dolar yatırımla Bursa'nın ihracatını 40 milyar dolara yükseltmek olan TEKNOSAB'ta ilk fabrikanın TOGG için şase ve çelik parçalar üretimine başladığını geçen hafta yazmıştım.

Bu sanayi bölgesinin çevresinin de konut ve kaçak yapılarla dolma tehlikesi var mı?

Bu soruyu ASTV'de yayınlanan Gözlem Kulesi programına konuk olan İnşaat Mühendisleri Odası Bursa Şube Başkanı Mehmet Albayrak'a sordum.

O da 1983'teki küçük sanayideki staj anısını anlatarak başladı. O yıllarda küçük sanayi sitesi gitmek için otobüs bulmakta zorlandığını, bu gün ise kentin neredeyse ortasında kaldığını vurguladı.

Aslında, Albayrak'ın manifesto olarak nitelendirdiği geçen ay kamuoyuna açıklanan Kentsel Dönüşüm İlke kararları arasında da uydu kent kurulması vurgusu vardı.

Albayrak da TEKNOSAB çevresinin de yakın bir gelecekte planlı veya plansız konut alanlarıyla dolmasını bekliyor. Burada belediye ve kamu kurumlarının alacağı tavrın çok önemli olduğuna işaret eden Albayrak şöyle devam etti:

'Pilot sanayi ve DOSAB da şehrin dışında planlandı ama içinde kaldı. TEKNOSAB'ta da aynısı olacak. Tam da bu noktada uydu kentlere ihtiyacımız var. TEKNOSAB'ta çalışacak olan beyaz ve mavi yakalı herkesin kentin içinden oraya gidip gelmelerini zorlamaktansa etrafında uydu kent yaparak barınmalarını işlerine gidip gelmelerini sağlamak için planlama yapılmalı. İçinde okulu, sosyal altyapısı da olmalı. Bunu şimdi planlamazsak vatandaş kendisi kaçak, mühendislik hizmeti almamış mahalleleri oluşturacak'

'BİR TERCİH YAPMAK ZORUNDAYIZ...'

Bursa'nın çok değerli tarım alanları olduğunu ve heba olmasını kimsenin istemediğine de işaret eden Albayrak, 'Burada bir tercihte bulunacağız. Kendimiz planlayarak verimsiz arazide uydu kenti kuracağız ya da tarım arazilerinin yok olmasını izleyeceğiz' dedi.

Albayrak'ın önerisi çok yerinde ve dikkate alınmalı. Çünkü tarım arazilerini maalesef koruyamıyoruz. Örnek mi istiyorsunuz Gürsu ortada. Belediye başkanı yıllardan beri buraya bir tampon bölge oluşturulmasını istiyor. Yapılmadığı için her geçen gün tarım arazileri kaçak yapılarla doluyor.

Albayrak, bu konuda hazırlığı devam eden 1/100 binlik çevre düzeni planının bir fırsat olduğunu ve Bursa'nın bunu tartışarak önlem alması gerektiğini belirterek, 'Bir hedef belirleyeceğiz ve ödün vermeden belirli bir noktada olacağız. Geçmişte olamadık. Bu kez planlamayı iyi yaparak ulaşmalıyız. Yoksa geri dönüşü imkansız hatalar sonucu Bursa yaşanmaz hale gelir' diye konuştu.

BAKAN RESMEN DOĞRULADI: HIZLI TRENDE ENGEL KALMADI

Bursa'nın hızlı tren macerası ilk temelinin atıldığı 2012 yılından beri devam ediyor. Temelinin atıldığı gün, 2016 yılında bitirileceği açıklanmıştı.

Ulaşım konusundaki şanssızlığımız tıpkı Yenişehir Havalimanı'nın bir türlü rantabl olarak kullanılamaması gibi hızlı trende de devam etti. Heyelan, ihalelerin iptal edilmesi derken geçen yıl, rekor bir bütçe ile ihalesi gerçekleştirildi. Bu kez de karşımıza dış kaynaklı kredinin onayında yaşanan sorunlar çıktı.

Meslek büyüğümüz Olay Gazetesi Başyazarı Ahmet Emin Yılmaz, konuyu en yakın takip edenlerden biri. Birçok gelişmeyi de onun sayesinde öğreniyoruz. En son kredinin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından onaylandığını yazmıştı.

Bu gelişmeyi dün Uluslararası Demiryolu, Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik Fuarı-Eurasia Rail'de konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu da resmen doğruladı. Anadolu Ajansı'nın haberindeki bölümü aynen aktarayım:

'Yine yapım çalışmaları başarıyla devam eden Bursa-Yenişehir-Osmaneli hızlı tren hattı altyapı çalışmalarında yüzde 82 ilerleme sağladık. Üst yapı ihalesini de tamamlayarak hattımızın önünde hiç bir engel kalmadı'

Açıklamada dikkatimi çeken önemli bir unsuru aktarmak istiyorum. Daha önce hep yüksek hızlı tren olarak adlandırılan hat, Bakan Karaismailoğlu'nun konuşmasında yer aldığı gibi artık hızlı trene dönüştü. Yükseği gitti hızlısı kaldı. Umarım o da değişmez.

Bu arada, konulan 2023 hedefinin de kredi onay süreçlerinin uzaması yüzünden gerçekleşmesi zor görünüyor...

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.