Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, dün hava yollarını kullanan yolcu istatistiklerini açıkladı. Rekor rakamların ortaya çıkardığı sonuç, Türkiye hava yollarını kullanmaya alıştı. Dönüp Bursa’ya baktığımızda ise içimiz kararıyor. Yenişehir yerinde sayarken, Bursalılar Sabiha Gökçen ve İstanbul Havalimanı’nı kullanıyor.
Uraloğlu’nun yaptığı açıklamada göre, Temmuz ayında Türkiye genelindeki havalimanlarında toplam 129 milyon 738 bin 772 yolcuya hizmet verildi. 2024 yılının Temmuz ayında hizmet verilen yolcu trafiği 2023 yılının aynı ayı ile kıyaslandığında toplam yolcu trafiği yüzde 2,7 artış gösterdi.
2024 yılının ilk yedi ayında ise Türkiye geneli havalimanlarında iç hat yolcu trafiğinin 55 milyon 514 bin 472’ye dış hat yolcu trafiğinin 74 milyon 88 bin 482’ye, transit yolcu sayısının ise 135 bin 818’e ulaştı. Yedi ayda toplam 129 milyon 738 bin 772 yolcuya hizmet verildi.
Bu açıklama üzerine İMO’nun geçen dönemlerinde yönetimde ve ulaşım komisyonunda yer alan Cengiz Duman’ı arayarak Yenişehir Havalimanı’nın son durumunu sordum. Çünkü Cengiz Duman yıllardan beri Yenişehir’i yakından takip ediyor ve havalimanının rantabl kullanılması için öneriler yapan ve proje üreten bir isim.
Kısa bir süre sonra dönüş yapan Duman, DHMİ’nin resmi verilerinde Bursa’nın yedi aylık rakamları olmadığını belirterek, 6 aylık verilere göre kıyaslamayı yaptı. Türkiye genelinde yolcu sayısı ilk 6 ayda 104 milyona ulaşırken, Bursa 104 bin yolcuda kaldı. Yani Türkiye genelinin yüzde biri.
İşin doğrusu; bu rakamlar nüfus olarak 4’üncü ihracat ve ekonomiye değer katma açısından ilk beş kent arasında yer alan Bursa’nın hava ulaşımında bu kadar geride olması kente yakışmıyor.
Bursa, kimilerine göre her yere yakınlığından kaynaklanan coğrafi konumu, kimilerine göre ise üvey evlat muamelesi görmesi nedeniyle ulaşım konusunda istediklerini elde etmekte hep geç kaldı. Yıllardan beri hızlı tren seferlerini bekliyoruz.
Aslında hava ulaşımı konusunda bundan 40 yıl önce oldukça şanslı illerden biriydik. 40 yıl önce Bursa’nın kendi havayolu şirketi vardı. 2001 yılında uluslar arası nitelikli Yenişehir Havalimanı hizmete açıldı. Üstelik kargo bölümleriyle Türkiye’nin sayılı hava limanları arasında yer almasına rağmen hem yurt içi hem de yurt dışı seferlerde istenilen verimliliğe ulaşılamadı.
THY ve şimdiki adıyla Ajet dışında başka şirketler sefer düzenlemiyor. Bu şirketlerde seçim dönemlerinde siyasilerin zoruyla birkaç destinasyon ekliyor. Aradan birkaç ay geçince bakıyorsunuz seferler sessiz sedasız kaldırılmış. Halen Muş, Trabzon, Erzurum ve Diyarbakır’a uçak seferleri düzenleniyor. Balkan göçmenlerinin yoğun yaşadığı Bursa’dan halen bu ülkelere sefer yok.
Daha önce hazırlanan bir çok raporda vurgu İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şubesi’nin hazırladığı hava ulaşımı raporunda da vurgulandığı gibi Yenişehir Havalimanı’nın kente uzak olduğu algısı bir türlü kırılamıyor. Oysa hem daha pahalı hem daha uzun sürede gidilen Sabiha Gökçen daha cazip hale nasıl geldi anlamıyorum. Her gün hem Burulaş hem özel sektöre ait otobüsler yılda bir milyonunun üzerinde
ALİ SABANCI İLE BİR YENİŞEHİR ANISI
Bursa aslında uzun yıllardır özel hava yolları şirketlerini Yenişehir’den sefer yapmaya davet ediyor ama maalesef bir sonuç alamıyor. Bununla ilgili bir anımı anlatmak istiyorum.
Birkaç farklı şapkası bulunan Ali Sabancı Şubat 2010 yılında Bursa’ya gelmiş, önce Bursa Ticaret ve Sanayi Odası sonra Uludağ Üniversitesi finalde ise TÜGİAD Bursa Şubesi’nin toplantılarına konuşmacı olarak katılmıştı.
Koca bir holdingden bir günde ayrılmaya karar verip, kendi şirketini kurma cesareti ve kararlılığını gösteren genç girişimci kimliği ile Bursa’dan rüzgar gibi geçen Ali Sabancı, Bursalı genç iş insanlarına önemli mesajlar vermişti.
Toplantıda ev sahipliği yapan TÜGİAD’ın o dönemki Bursa Şube Başkanı Murat Coşkunkan’ın Bursa’nın kanayan yarasını ifade etmek için ‘14 sanayi bölgesine sahip Bursa’nın kanatları yok’ sözleri ve ardından gazetecilerin Pegasus’un Bursa’ya sefer yapmasıyla ilgili talebiyle ilgili ısrarlı soruları üzerine karlılık vurgusunun ardından kendisine teslim edilen dosyayı titizlikle hem kendisinin hem de uzmanlarının inceleyeceği konusunda söz vermişti.
Aradan koca 14 yıl geçti. Bu güne kadar ses seda yok. Sabiha Gökçen ve tabii ki Pegasus inanılmaz şekilde büyüdü. Pegasus’un uçmadığı destinasyon kalmadı ama bir türlü Yenişehir listeye giremedi.
TURİZME NİTELİKLİ PERSONEL KATKISI
Pandemiden en çok etkilenen sektörlerden biri turizm olmuştu. Bu dönemde hayatını idare ettirmek isteyen turizm çalışanlarının büyük bir bölümü başka sektörlerde iş bulmak zorunda kalmıştı. Kriz sona erip, turizm eskisinden daha fazla canlılık kazanınca bu kez nitelikli eleman ihtiyacı daha fazla artmıştı.
Turizmin en önemli aktörlerinden biri de seyahat acentaları, artan eleman ihtiyacını karşılamak için geçtiğimiz aylarda proje geliştirdiler. TÜRSAB Güney Marmara Bölge Başkanlığı’nın BUSMEK İş Birliği ile Hayata Geçirdiği ‘Eğit ve İstihdam Et’ projesinin ilk Mezunlarına sertifikalarını aldı.
Mesleki eğitimler, 3 Haziran 2024 – 28 Haziran 2024 tarihleri arasında tam gün boyunca, turizm ve seyahat acentacılığı mesleğini ilgilendiren tüm faaliyet konularıyla birlikte; satış, pazarlama, müşteri ilişkileri yönetimi, CV hazırlama, kriz yönetimi, uçak bileti ve otel rezervasyon teknolojileri ve dijital sistemler, satış kapama, yurt içi ve yurt dışı tur programları hazırlama, kongre turizmi, yeni turizm trendleri ve turizm muhasebesi gibi birçok konu başlığından oluşturulan müfredat eşliğinde gerçekleştirildi. Programın son haftasında ise kursiyerler, farklı segmentlerde hizmet veren seyahat acentalarında saha çalışmaları yaparak kısa süre de olsa iş içinde eğitim modelini uyguladılar.
Yaklaşık bir ay süren programda, BUSMEK iş başvuru veri tabanı üzerinden 76 kişinin başvurduğu programa, TÜRSAB Güney Marmara Yönetim Kurulu'ndan oluşan jüri tarafından adaylar tek tek mülakata tabi tutuldu. Belirlenen kriterlere uyan 17 kişi seçilerek kurs başlatıldı ve yapılan sınav sonucunda başarılı olanlara başarı belgeleri verilerek sektör içerisinde istihdam etme süreci başlatıldı.