Hava Durumu

Üreten biz, vitrine çıkaran biz; HOMETEX Bursa’ya gelmeli…

Yazının Giriş Tarihi: 28.05.2024 07:59
Yazının Güncellenme Tarihi: 28.05.2024 07:59

Ev tekstili konusunda Türkiye’nin özellikle de Bursa’nın nasıl bir öneme sahip olduğunu yıllar önce sektörün kalbinin attığı Frankfurt’taki Heimtex fuarında görmüştüm.

Türk ev tekstili sürekli kendini yenileyerek dünya devleriyle baş edecek hale gelmişti. Ürün kalitesi Alman, tasarım ise Fransız ve İtalyan ürünlerinden daha iyi hale gelmişti. Birçok alanda olduğu gibi sorunumuz markaydı.

180 ülkeye yıllık 3,5 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiren Türk ev tekstili sektörü, kilogram başı ihracat değerini 9 doların üzerine çıkararak Türkiye’ye en fazla katma değer sağlayan ve dünya pazar payı açısından kıyaslandığında da lider sektörlerden biri.

Ev tekstilinin dünyadaki en önemli buluşmalarından biri ise 32 yıldan beri devam eden HOMETEX.

Ev tekstili sektörünün çatı kuruluşu Türkiye Ev Tekstili Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (TETSİAD) tarafından düzenlenen fuar Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) iştiraki KFA Fuarcılık katkılarıyla çekim merkezi haline geldi.

Sektörün küresel oyuncularını bir araya getiren ve İstanbul Fuar Merkezi’nde 11 holde toplam 200 bin metrekarelik alanda düzenlenen fuarda 700’ü aşkın firma stant açtı.  

BTSO Başkanı İbrahim Burkay fuarın açılışında önemli mesajlar verdi. Ev tekstili sektörünün bugüne kadar başardıklarından çok daha fazlasını başarma potansiyelini taşıdığını belirterek, TETSİAD ve KFA Fuarcılık’ın özverili çalışmaları İFM’nin de destekleri sayesinde HOMETEX’in dünya çapında bir fuar haline geldiğini vurguladı.

HOMETEX Fuarı’nın uzun yıllardır yüksek niteliğini sürdürmesinin sektörün birlik ve beraberliğinin göstergesi olduğunu dile getiren Başkan Burkay, “Ev tekstili sektöründe moda ve trendlerin belirlendiği merkez Türkiye. Ülkemizin ortalama ihracat değerine baktığımızda bizim sektörümüz 4 katı artı değer üretiyor. Ev tekstili sektöründe en katma değerli ürünü üreten ve nihai alıcıya ulaşan önemli bir organizasyona sahibiz. Bu gücü bizim eksiltmeden devam ettirmemiz gerekiyor’ dedi.

AYDIN; KAZANAN BURSA OLACAK

Başarılı geçen fuarın ardından HOMETEX ile ilgili bir öneri Cemil Aydın’dan geldi. Bursa Cemil Aydın’ı 2009-2014, 2014-2019 Osmangazi Belediye Meclis Üyesi olarak tanıyor. Meclis üyeliği sona erdikten sonra da Aydın kent sorunlarının çözümü için önerilerde bulunuyor.

Kendi firması Zeta Tekstil ile katıldığı fuar sonrası mesaj gönderen Aydın, ev tekstili fuarının ana gövdesini Bursalı firmaların oluşturduğunu hatırlatarak, ‘Katılımcı firmaların 250’si Bursa şirketleri. Diğer firmalar ise 4-5 farklı şehirden’ dedi.

İlk aşamada, organizasyondaki taahhüt, idare, satış ve pazarlama sorumluluğunun İstanbul kökenli firmadan BTSO bünyesindeki KFA Fuarcılık'a geçmesi Bursa adına sevindirici bir gelişme olduğunun altını çizen Aydın şöyle devam etti:

‘Asıl olan önümüzdeki yıllarda adı geçen fuarın Bursa’mıza kazandırılmasıdır. Ulaşım, hizmet sektörü başta olmak üzere birçok alanda esnafımıza büyük maddi gelir sağlanmış olacak, şehrimiz uluslararası alanda tanıtım imkanına kavuşacaktır. Elbette orta ve uzun vade de zorlu bir süreçtir. Fakat ortaya konacak irade, istek ve ısrarla imkânsız değildir. Hepimiz biliyoruz ki; Bunun gerçekleşmesi için olmazsa olmaz faktör Yenişehir Havalimanı'nın hak ettiği değere ulaşmasıdır. Birbirine bağlı sorunlarımızı çözme, şehrimizin marka ve değerlerini öne çıkarma konusunda şehrin dinamikleri olarak birleşebilirsek kazanan her yönüyle Bursa olacak’

ÜZÜMSÜ MEYVE TİCARETİ ‘MUZ’İ YAKALADI

Uluslar arası meyve ticaretindeki önemli gelişmeyi Bursalı iş insanı Murat Bayizit duyurdu. Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Meclis Başkan Vekili ve Dış Ticaret Konseyi Başkanı olan Bayizit, Londra’da kurduğu firma ile dondurulmuş gıda ve özellikle üzümsü meyveler alanında faaliyet gösteriyor.

Bayizit’in verdiği bilgiye göre, İngilizce berry olarak adlandırılan çilek, ahududu, böğürtlen ve yaban mersininin arasında bulunduğu üzümsü meyvelerin ticaretinin muzu geride bırakarak, ihracat hacimlerinde uzun yıllardır ilk düşüşe rağmen 2023 yılında da liderliğini sürdürmeye devam etti.

2023 yılı sonunda taze ve dondurulmuş üzümsü meyve ihracatı 13.7 milyar dolar iken muz da aynı miktarda ihracat hacmine sahipti. Üzümsü meyveler ticareti yılda ortalama yüzde 9,8 oranında 1.2 milyar artarak genel meyve kategorisindeki yüzde 4.3 lük artış hızından yüksek bir oran yakaladı.

Öte yandan taze yaban mersini ile taze çilek arasındaki fark gittikçe genişliyor. 2022 yılı itibariyle dünya taze ve dondurulmuş meyve ticaretinde taze yaban mersininin payı yüzde 34’e ulaştı. Yaban mersini 2022 yılında ilk kez ihracat hacminde meyve sektörünün ilk 5 ürünü arasına girerek, satış gelirlerinde portakalla eş değerde yer aldı.

Taze çilek de birçok olumlu faktörden dolayı küresel ticarette yüksek bir konuma sahip olmaya devam ediyor. Çilek dünyadaki en yaygın üretilen meyve ve kelimenin tam anlamıyla hemen her yerde yetiştirilebilirken, yaban mersini ve ahududu birçok ülke için nadir egzotik ürünler olmaya devam ediyor.

İkinci olarak farklı çeşitlerin üretiminin yaygınlaşması; meyvelerin tadını, görünümünü ve taşınabilirliğini önemli ölçüde iyileştirdiğinden çileğin üretim liderliğindeki tahtını korumasına yardımcı oluyor.  Ahududu ihracatı meyve segmentinde en hızlı büyüyenlerden biri. 2018-2022 yıllarında yüzde 20 arttı.  Karşılaştırıldığında taze yaban mersini ihracatı aynı dönemde her yıl ortalama yüzde 12 oranında arttı.  

ÜRETİMDE TÜRKİYE NE DURUMDA?

Üzümsü meyve ve ihracatını da Bayizit’e sorduk.

Çilek üretiminde Türkiye’nin dünyada ilk üç arasında yer almasına rağmen ahududu, böğürtlen, yaban mersini sıralamasına giremediğimizi vurgulayan Bayizit, ‘ Türkiye’de altı bir toprağa sahip Sırbistan  ahududu üretimi 120 bin ton seviyelerinde seyrederken biz toplamda 4 bin 500- 5 bin ton seviyelerindeyiz’ dedi.

Bayizit, geçtiğimiz yıllarda üzümsü bitkilerin Bursa’da yaygınlaştırılmasına yönelik Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin yürüttüğü projeye destek vermiş, çiftçilerle birlikte Bosna’ya giderek eğitim almalarını sağlamıştı. Ardından dağıtılan fidanlarla birçok köyde üretim artışı sağlanmıştı.  Bu proje sayesinde ahududu üretiminin 2 bin ton arttığına dikkat çeken Bayizit, ‘Tarım projelerinden hemen sonuç almak mümkün değil. Sabırlı olmak ve disiplinli çalışmak gerekiyor. Çiftçinin eğitiminin yanı sıra dünya piyasalarının istediği türlere yönelmek gerekiyor’ diye konuştu.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.