Hava Durumu

Uzaktan eğitimde Bursa raporu: en büyük sorun fırsat eşitsizliği

Yazının Giriş Tarihi: 23.05.2020 07:53
Yazının Güncellenme Tarihi: 23.05.2020 07:53

Koronavirüs salgınına karşı önlemler kapsamında okulların kapanmasının ardından 23 Mart'ta uzaktan eğitim süreci başladı.

Örgün eğitimin yerine zorunlu olarak geçen uzaktan eğitimle ilgili bu süreçte zaman zaman çeşitli şikayet ve eleştiriler yapıldı. İlk kez bu kadar yaygın biçimde kullanılmasının sorunlarının olacağı belliydi.

Peki, bu sürecin en önemli aktörlerinden biri olan öğretmenler ve öğrenciler cephesinde süreç nasıl işledi?

Eğitim-İş Bursa Şubesi 5-12 Mayıs tarihleri arasında 17 ilçedeki kamu okullarında çalışan 1426 öğretmen ile bilişim araçlarını kullanarak 'Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen ve Öğrencilerin Karşılaştıkları Güçlükleri' araştırdı.

Şube Başkanı Özkan Rona, önemli sonuçlar çıkarılması gereken araştırma sonuçlarını gönderdi. 5-12 Mayıs tarihleri arasında yüzde 37,3'ü ilkokul, yüzde 29,8'i ortaokul, yüzde 32,9'u ise liselerde görev yapan öğretmenlere Uzaktan Eğitim sürecinde EBA yazılımı ve canlı ders çalışmaları soruldu.

Ankete verilen yanıtlara göre, öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde sorumlu olduğu öğrenci sayısı ortalamasının 124,8 olarak hesaplandığı araştırmadan çıkan sonuçları başlıklar halinde vereyim:

-Öğretmenlerin EBA üzerinden paylaştıkları ödev ve çalışmalara düzenli ulaşan öğrencilerin oranı yüzde 24,91

-Öğrencileriyle canlı ders yaptığını beyan eden katılımcıların yüzde 49,7'si EBA üzerinden canlı ders yaparken, yüzde 50,3'ü diğer yazılımları kullandığını açıkladı.

-Katılımcıların yüzde 41,8'i canlı ders programı yapılırken görüşünün alındığını, yüzde 58,2'si ise görüşünün alınmadığını söyledi.

-Öğretmenlerin yüzde 68,8'i aile koşullarının canlı ders yapmaya uygun olduğunu ifade etti.

ÖĞRENCİLERİN UZAKTAN EĞİTİME ULAŞMA ORANI DÜŞÜK

Araştırmada, uzaktan eğitim süreci bir bütün olarak değerlendirildiğinde, öğrencilerin uzaktan eğitime ulaşma oranlarının düşük olduğunun gözlemlendiğinin altı çizilerek, katılımcılardan bunun önündeki engeller sorularak birden fazla seçeneğin işaretlenebileceği belirtildi. Çıkan sonuçlar ise şöyle:

-EBA altyapısının yetersizliği yüzde 66,4

-Öğrencilerin yeterli teknolojik olanaklara sahip olmaması yüzde 76,4

-Öğrenciyi izleme sürecinin yeterli olmaması yüzde 42,6

-Uzaktan eğitim sürecinin herhangi bir yaptırımının olmaması yüzde 56,9

Burada en fazla oranın görüldüğü öğrencilerin yeterli teknolojik olanaklara sahip olmaması, aynı zamanda fırsat eşitsizliğinin de bir göstergesi. EBA altyapısının yetersizliği nedeniyle bağlanma sorunları da diğer bir eksiklik olarak karşımıza çıkıyor.

EBA TV DIŞINDAKİ SÜREÇTE YOKLAR

Eğitim-İş anketindeki diğer bir önemli unsur ise öğrencilerin ilgisi. Bursa'daki her 100 öğrenciden yüzde 75'i EBA TV izlemenin dışındaki eğitim süreçlerine düzenli olarak katılmıyor.

100 öğrenciden 19'unun evinde ya internet bağlantısı yok ya da yeterli data kullanım hakkına sahip değil.

Yine her 100 öğrenciden yalnızca yüzde 21'nin canlı derslere katıldığı araştırma sonuçlarına göre, ekonomik olanaksızlıklar öğrencilerin büyük çoğunluğunun uzaktan eğitim sürecinden uzak kalmalarına neden oldu. Eğitime ulaşmadaki fırsat eşitsizliği daha fazla derinleşti.

EBA sistemi üzerinden yapılan çalışmalardan öğretmene, okula, ilçeye ve ile puan verilmesinin de bürokratik bir yarış doğurduğuna işaret edilen araştırmada, okulun ilçenin ilin puanını yükseltme endişesinin eğitim kaygılarının önüne geçtiği savunuldu.

MİLLİ EĞİTİM YENİ SÜRECE HAZIRLANMALI

Araştırmayı değerlendiren Eğitim-İş Sendikası Bursa Şube Başkanı Özkan Rona, koronavirüs Çin'de ortaya çıktığında örgün eğitimin sona ereceğinin belli olduğunu vurgulayarak, mart ayına kadar yeterli önlemlerin alınıp altyapının hazırlanmaması nedeniyle öğrencilerin eğitimden uzak kaldığını savundu.

Türkiye'de sağlık bakanlığının açıkladığı verilere göre salgının azalmaya başladığına işaret eden Rona, yeni eğitim ve öğretim dönemi için şimdiden hazırlık yapılmasını istedi.

Rona, 'İkinci dalga ve sonbaharda yeniden salgının etkili olacağı söyleniyor. O yüzden Milli Eğitim Bakanlığı'nın bu süreyi çok iyi değerlendirip önlem alması gerekiyor. Yeni kayıp dönemleri yaşanmaması için şimdiden hazırlıklı olmak gerekiyor' dedi.

TIPKI ESKİ YILLARDAKİ GİBİ BAYRAMDA BİZE DE TATİL

Gazeteciliğe başladığım ilk yıllarda, dini bayramlarda gazeteler yayınlanmaz onun yerine Gazeteciler Cemiyetleri tarafından bayram gazeteleri çıkarılırdı.

20 yıl önce açılan davalar sonucu gazetelerin bayramda yayınlanması bizim tatil imkanımızı da elimizden almıştı.

Koronavirüs salgını yüzünden uygulanan sokağa çıkma yasakları dolayıyla bu bayramda gazeteler yayınlanmayacak. Biz de tıpkı eski yıllardaki gibi bayramda tatil yapacağız.

Koronasız, dostça kucaklaşıp, el öptüğümüz bayramları görmek dileğiyle...

Ramazan bayramınız kutlu olsun...

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.