Devrim bir ilkti.
Önemli bir denemeydi.
TOGG da elektrikli oluşu nedeniyle önem kazandı.
Bu anlamda ilk olmayı başardı.
Ancak…
Kuruluşundan bugüne kadar tartışmaları da beraberinde getirdi.
Devlete ait olmayan ama devletin teşvikiyle yola çıkan özel şirketlerce kurulan TOGG’a arazi bu nedenle bila bedel verildi.
Dahası…
İçinde TOBB’unda bulunduğu hissedarlara bu işi yapmaları için her türlü ayrıcalık tanındı.
Birçok muafiyet getirildi.
Tofaş ve Reno gibi otomotivin Bursa’daki kalbi fabrikalardan transferler oldu.
Yerli mi değil mi tartışmalarına neden olan süreçlerin sonunda TOGG piyasaya sürüldü.
Satılmaya başlandı.
TOGG’a binenler görselliği kadar iç donanım olarak da iyi bir araç olduğunu söyleyebilir.
Yazılım konusunda sıkıntılarını göz ardı edersek iyi bir araç.
Bütünüyle kötülenecek durumda değil.
Çinli üreticilerle Alman devlerinin bile mücadele edemediğini düşünürseniz, devletin bu konuda yerli elektrikli bir araca kimi imtiyazları tanıması da anlaşılır duruyor.
Gönül ister ki Çinliler karşısında TOGG başarılı olsun.
Zaten devlet imkânlarını kullanarak birçok avantaj elde eden TOGG hissedarları bu gerçeklerden uzaklaşmadan ülke ekonomisine gerçekçi katkı koyarak rekabetçi bir anlayışı sürdürebilsin.
Hem kuruluş aşamasında hem de sonrasında bütün bir milletin vergileriyle desteklenen bu özel şirketin ürettiği TOGG’ların piyasada varlığını sürdürmesi için daha ne yapılabilir?
Her şey önlerine serilmiş.
Birkaç gündür gelen haberler gösteriyor ki bütün bu imkânları TOGG hissedarları iyi kullanamamış.
TOGG’dan 200, hemen yanında kurulu batarya fabrikasından da 100 çalışan işten çıkarılmış.
Yıllık izindeyken işten çıkarıldıklarını dile getiren 300 çalışanın varlığı haliyle TOGG’un geleceğiyle ilgili soruları gündeme getiriyor.
Bir ara Çinlilere satılacağı iddia ediliyordu.
Haliyle yaşananlar “İşten çıkarılmaların altında yatan neden bu mu” iddiasına yol açıyor.
Açıkçası böyle bir durum söz konusu olursa milletin parasıyla desteklenmiş TOGG hissedarlarından hesap sorulması gerekir.
Ne kadar desteklendiyseler, o kadarının Hazine’ye geri alınması sağlanmalı.
Türkiye, kendi elektrikli otomobilini üretmek için Gemlik’te Hazine’ye ait o toprakları bütün itirazlara rağmen TOGG’a bedava verdi.
Hemen yanındaki Askeri Hara’nın topraklarını kullanan TOGG eğer araç üretmeyecekse, Çinlilere satılacaksa içindeki acil durumlar için kullanılır düşüncesiyle var edilmiş askeri havaalanı ile her biri bir TOGG aracı kadar piyasa değerine sahip Gemlik atlarının gelişim sahası neden heba edildi?
Ve tabi can alıcı soru:
300 işçinin çıkarılma gerekçesi nedir?