Türkiye'de bira tüketimi ayranı ikiye katlıyor
TÜİK verilerine göre, 2012 yılında 442 bin ton ayran içilirken, 998 bin ton bira tüketildi.
GÜNDEM , 27 Nisan 2013 Cumartesi, 13:58
Türkiye'de bira tüketimi ayranı ikiye katlıyor

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan Türkiye Yeşilay Cemiyeti tarafından Dünya Sağlık Örgütü işbirliğiyle düzenlenen Global Alkol Politikaları Sempozyumu'nun resmi açılışında "Alkollü bir içki olan bira, Cumhuriyet'in ilk yıllarında, bazı kitaplarda, 'milli bir halk içkisi' olarak takdim edilmiştir. Halbuki bizim milli içkimiz ayrandır" dedi.

İki içeceğin iç tüketim rakamlarına bakıldığında bira, yıllık 998 bin tonluk tüketimiyle ayranı ikiye katlıyor görünüyor. Tabi ki Türkiye'de evlerde yapılan ayranlar bu hesaba dahil değil. Özellikle Anadolu'da halen evlerde yoğun olarak yapılıyor.

Ayşegül Akyarlı Güven'in Wall Street Journal'daki haberine göre, ayranın 2012 yılı için tüketim miktarı TÜİK ve TEPGE hesaplarına göre 442 bin 570 tonda kalıyor. Buna karşın, ayran son 4 yılda yakaladığı yüksek artışla öne çıktı. Ayran tüketimindeki artış 4 yılda yüzde 67'yye ulaştı. Aynı dönemde bira tüketimindeki artış ise yüzde 0.7'de kaldı.

\"\"

Sektörün önde gelen süt ve süt ürünleri üretici firmasının yetkilisi ayran tüketiminin son dönemde bu kadar hızlı artmasını iki nedene bağlıyor. İlki özellikle sağlık kaygıları nedeniyle Türkiye'de hızla gazlı içeceklerden kaçış olması ve markalı ayranın evlerde yapılan ayranın yerini alması. Aynı yetkili ' Gazlı içeceklerin alternatifi olarak Türkiye'nin geleneksel bir içeceği var ve faydalı bir içecek' diyerek ayranda gözlenen artışı açıklıyor. Geleneksel olarak özellikle Anadolu'da evlerde yapılan ayranın yerini hızla markalı ayranını alması da tüketimdeki hızlı artışın bir nedeni olarak gösteriliyor. Aynı yetkili evlerde yapılan ayranın toplam miktarının markalı ayran rakamı kadar olamayacağını da belirtiyor.

\"\"

Bira tüketiminin ayranın neredeyse iki katı boyutta olduğu Türkiye'de bu içeceğe sadece Türkler'in değil, turistlerin ilgisinin de yüksek olduğu biliniyor. Tüketimin ne kadarının turistler tarafından gerçekleştirildiğine dair açıklanmış bir veri yok. Ayrıca, rakı ile bira kıyaslandığında alkollü içecekler Türkiye'de 18 yaş altına satılamıyor. Buna karşın alkolsüz bir içecek olan ayran için herhangi bir kısıt bulunmuyor. Bira üreticileri son dönemlerde alkolsüz bira üretimi ile hedef kitlesini genişletmeye çalışıyor.

 

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR